|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en 316i compact -96 Nu sitter det 225/45-17 hjul på den och sen var den lastad med mig och fyra vinter hjul och en förbrukning på 0.91 och en hastighet på 130km/h sänkte farten till 120km/h och då blev förbrukningen 0.84 enligt färddatorn. Är de det mycket eller dricker dom så ? Tacksam för svar. | |
|
Hej! Kör du på 95oktan? Hur ser luftfiltret ut? vilka däck utav vilket fabrikat sitter på? Med 98oktan, 105-110 km/h samt likadana hjul och 150 kg last drar min kring 0.6 med farthållare en längre landsvägskörning. Mvh Asken |
|
|
Tankar 95 och bilen har varigt på service 08/10-08 så filteret ser nytt ut. Nya champion stift och ny olja. Däcken är Dunlop SP SPORT MAXX 225/45-17 ZR Tog en liten resa på 2 mil nyss och en hastighet på 107-110 då drog den 0.84 vände efter en mil och körde tillbaks och då drog den 0,67 och det var en riksväg (R80) ganska rak o fin. och jag saknar farthållere |
|
|
Tack för dina adekvata kvicka svar. Om du provar att räkna snittförbrukning per helt fyllt tank, t ex med en körjournal så blir det enklare att veta om något är inkorrekt. Här och nu förbukrning äro mycket betingat kring hur väder&vind samt hur hårt gaspedalen trycks.. Stress kan tryckas ut via gaspedalen haver jag själv noterat. Prova gärna med ett par tankar 95 samt ett par med 98 så lär du förhoppningsvis se det jag såg såsmåningom. Mvh Asken |
|
| ok tack för tipsen och info =) | |
|
Att den drog 0,84 första milen och sedan 0,67 beror nog på du startade med all motor. När den får upp arbetstemperatur sjunker förbrukningen närmre de siffror BMW har angett. mvh Tomas |
|
| Har troligen problem med termostaten. När jag är ute och kör och har på max värme i bilen så går tempmätaren ner till stäcket mellan blått fält och mitten. Och startar man med full värme på så tar det en bra stund innan den blir varm. Har läs lite om fler som haft samma problem och då har bilen dragit mer bensin. Så om jag sitter och fryser så går bilen varjefall billigt =) | |
|
Nu är termostaten bytt och tempen håller sig i mitten oavsett hur jag kör. Tankade i 49,5liter 98oktan i måndags men den drar fortfarande lika mycket nu som innan termos byttet och 98oktan tankningen. Bilen har ett ojämt/pulserande beteende vid acceleration. Tips på vad jag kan felsöka på nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.