AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.376

Värdering/försäljning av bil med regnr/ej regnr angivet i annons...

Noterar att det diskuterats tidigare huruvida man ska visa regskylten på Blocket.

Så, hejåhå - nu tar vi ett helhetsgrepp som vissa överspända fånar kallar det!

Jag sammanfattar (med ref till trådtitel):

Det läger som tycker det är OK att visa numret säger:

Det underlättar för både köpare och säljare att numret exponeras och har man inget att dölja (ang. bilens mekaniska förflutna eller rättmätiga ägarförhållande) är det gjutet att visa numret.

Helt OK.

Det andra lägret hänvisar till:

Antalet idioter på Blocket, dvs det FAKTUM att många ser hagelgeväret som lika naturligt som mobilen.

Detta går heller icke att argumentera emot.

Men sedan finns det en viktig aspekt till:

Skulle jag själv sälja min X3Xi (om jag hade någon), så är jag synnerligen tveksam till hur att hantera det faktum att den varit en vända till ESS... Eller kanske den bara varit en snabbis hos Hamann och blivit lite mappad... Eller tänk om det följer med en dieselbox (för kanske det i själva verket är en X3Xd jag har...)

Svårt i vilket fall som helst.

MEN, är det klokt att exponera regnumret om man samtidigt hävdar att man”optimerat” motorn? Kan man utesluta att försäkringsbolagen avlönar semi-apor som bl.a. dammsuger webben efter sådana annonser och noterar regnummer om det visar sig att bilen är försäkrad hos dem? Och sedan - om det händer något – hänvisar till skärmdump av annonsen och vägrar ersättning..? Det skulle inte förvåna mig ett smack, iaf. Och jag anser mig själv bara halvcynisk ;)

Exempel: anta att du ska sälja din 330i. Den har xenon, Comfort, M, läder och bla bla som vanligt, men sedan råkar någon ha fibblat dit en Lysholmkompressor, så vi talar styvt 350 hk, kanske rentav uppemot 380-390. Helst skulle du visa numret och lägga ut lite om acc-siffror, men mot bakgrund av tidigare diskussioner är det nog bäst att INTE göra det. Fast då missar du ju spekulanter enligt annonsproffstyckarna här på forumet. Och många av dessa skulle pynta gooooood för en 330i-konnypressor när det kom till kritan. Lite trist...

En lose-lose situation, mao... eller..?

MVH
MKT

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Rent generellt så tycker jag man ska lägga ut regnr men sen finns det ju undantag varav det du beskriver ovan kan vara. Ett annat är ju om den bil du annonserar är väldigt unik.

På Blocket så hittar man ju rostiga Oplar från sent 80-tal med dolt regnr...så många resonerar ju helt klart annorlunda...

___
//Ulf
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Alltså, det beror ju helt på.
En helt vanlig originalare skulle jag inte ta bort regnumret på, spelar ingen roll modell/årsmodell.
Däremot om jag har feta fälgar, eller om jag har stereoprylar i bilen till ett värde av 20.000, då skulle jag nog köpa ett kontantkort och sudda reg.nr och endast skriva mitt förnamn på blocket.
Tyvärr kan man inte lita på folk nuförtiden.

En bekant ställde ut sin stylade bil med ljudbygge på scf.
Han noterar att ett par utlänska grabbar går runt och noterar reg.nr på bilar, men tänker inte mer på det. Dagen efter kommer han ut till en länsad bil.

Jag hade precis köpt mina nya 18" till min gamla E34, blev förföljd av en röd 323f genom hela stan. Bilen stod på min far som bor mitt ute i skogen, och han noterade att en röd 323f åkte förbi sakta och spejade ett 20-tal ggr mitt på nätterna. Dessa personer tog vi någon månad senare på bar gärning på jobbparkeringen när dom gjorde inbrott i ett par bilar, så min nojja var inte helt obefogad.

Jag skulle tycka att det vore mycket softare att sitta hemma i soffan och surfa runt på blocket och hitta potenta "objekt", än att åka omkring på stan och leta efter bilar att göra inbrott i, alternativt åka omkring planlöst i villaområden och leta efter bilar att bryta sig in i. På blocket brukar det mesta stå när vi snackar bilstereo, vilket oftast inte syns utifrån mitt på natten på en mörk parkering.

Jag har aldrig tänkt på det sättet ni gör om utsuddade reg.nr, inte en enda gång. De gånger regplåten varit borta på bilar jag tyckt vara intressanta har jag helt enkelt ringt/mejlat och frågat efter informationen istället, och aldrig blivit nekad den heller.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle inte kontakta en annonsör med dolt regnummer. Detta eftersom jag vill kunna kolla upp bilen innan jag kontaktar annonsören, jag har viktigare saker att göra än att ringa och fråga om en så enkel sak som ett regnummer.

De med mycket extrautrustning (stereo osv) kan jag förstå att de döljer regnummer men det gör mig ingenting, jag skulle inte köpa en sådan bil ändå.

Angående kompressor och det osmarta i att skriva om det på internet så finns det exempel där försäkringspersonal har läst på forum och konfronterat bilägaren med detta. Såvitt jag vet har det inte skett på blocket än.

//Lövet
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Om ni numret är suddat men bilen i övrigt intressant, kan man ju faktiskt ringa/maila och få reg.numret. Då får man ju dessutom kontakt med säljaren, vilket bör göra det lättare att avgöra om det är en vettig person eller en pajas.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är precis den typ av onödiga mail & samtal som jag inte är beredd att göra.

Men det är min åsikt och inget facit.

//Lövet
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Ang. att någon skulle scanna av Blocket för att hitta modifierade bilar...
Det måste vara mycket lättare att inhandla ett nummer av Bilsport för att hitta namn, bild och exakt vad som har gjorts med fordonet i fråga.
Mvh Ingemar

Tackar för intressanta reflektioner!

MVH
MKT
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Jag annonserar iaf par bilar i Månaden .Min efarenhet säjer mig att det spelar ingen roll om du lägger ut det eller ej.Är person seriöst intresserad av en bil så ringer man på den oavsett reg nummer eller ej.Såna som hoppar över annonser utan reg nummer är kanske inte så sugen på att köpa en bil & dom köparna är oftast jobbiga typer som läst ngn guide på nätet & har 4 sidors kontrakt med från KO på en bil för 5000:- & slutar ändå hur bra allt ser ut .Att dom ska tänka så hör man aldrig av dom.

Detta är vad som hänt mig iafvisar reg nummer & kommer en del knepigt folk utan regnummer seriösa köpare som frågar te,x om dom kan få reg nummret mm,mm det sistnämde vet inte dessa KO köpare för det har dom inte sett i ngn guide att man kan göra.
Finns också ett enkelt sätt att slippa en del oväntat besök. Skriv inget i annonsen om hur mycket ljudsystemet/fälgarna/kjolpaketet kostat! Det är åndå totalt ointressant eftersom man knappast kan räkna hem mer än en bråkdel av vad det kostade nytt. Blir ungefär lika psykologiskt fel som när många skriver att bilen nyligen servats för 30kkr, vem har lust att äga en sådan bil?

Det går säkert att sälja bilar även utan synligt regnummer, dock är det sällan man som bilsäljare har den lyx att riskera potentiella kunder. Alla intressenter behövs, vare sig de har KO papper eller ej :-)

Själv föredrar jag annonser med regnummer, mest av den anledning att det enkelt går att få reda på försäkringskostnad (kan skilja rejält jämfört mot vanlig manuell sökning hos f-bolagen), antal ägare och fordonskatt.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Om man nu hittar en bil som verkar fin och reko hur jobbigt är det att ringa alt maila och fråga om reg nummer? Det är ju tyvärr så att samhället vi lever i idag gör att man är lite extra försiktig när man sätter ut sina fina ägodelar på internet. Visst kan man alltid resonera att man har viktigare saker att göra men kanske glider dom fina objekten förbi en då också..

=)
Olika syn på saker, fast en sak att tänka på är att det skiljer att sälja en 10-30tkrs och en 200tkr..

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.