|
|
|
|---|---|
|
Denna inlägg gäller inte acc tester men komfort. I söndags var jag på hundutställningi Borås och åkte med min 520 touring av 1995 års modell från Motala till Jönköping en trevlig resa som så alltid med BMW tyst o härligt i kupen satt o små pratade med kompisen var uppe i 170 inga problem med att höra vad den andre sa. Vi bytte till en tre år gammal Saabs 9 modell nåt en diesel kombi cupe i Jönköping skulle alltså samåka tre personer o två hundar till Borås och jag ljuger inte om jag säger att jag som satt i baksätet inte hörde mycket av samtalet från framsätet för det var det sämsta ljudisoleringen jag nånsin varit med om,en klack hadde enligt ägaren släppt från någon av bakdäcket så ljudet var typ dubbdäck gånger 10 så där satt jag o hade jävligt tråkigt i 18 mil och saknade min beemer min tysta beemer. Kör även en Yamaha Vmax xtc 500-97a | |
|
En rättelse bara,det var en 9000 kombi. inte kombi cupe Kör även en Yamaha Vmax xtc 500-97a |
|
| 3år gammal saab 9000? | |
|
Du jag är osäker vad modellen heter men Saaben var tre år i vilket fall. Kör även en Yamaha Vmax xtc 500-97a |
|
| Hjärnsläpp!!! den heter ju 9-5 diesel och inte 9000. skitsamma men ljudisoleringen var usel,och det var vad tråden handlar om...... | |
| Vill du höra riktigt usel ljudisolerinh skall du åka 9-3 förra modellen. där får man nästan hörselskador i baksätet i 90km/h. tror bannemej min e30 är tystare invändigt. | |
|
Förklaringen är enkel: saab är gjorda för svenska förhållanden: max 110km/h medans bmw är gjorda för betydligt högre hastigheter. |
|
|
Den 9-5an hadde säkerligen dåliga svängarmsbussningar, resulatet blir att bakdäcken tuggas på insidan och det dånar och bullrar i hela bilen. väldigt vanligt problem. med bra däck och frisk hjulupphängning är dom hyfsat tysta,men BMW 5ser är bra mycket tystare i höga hastigheter. |
|
|
En polare till mig har en 3 år gammal 9-5 kombi. När han förra sommaren körde min 520 Touring E34 utbrast han "-men den är ju TYSTARE än min bil!!". Och det var den! 9-5 är ingen höjdarbil om man jämför med en BMW 5-serie. Men så är den bra mycket billigare också. Man får en välutrustad 9-5:a för 350 kkr, för den pengen får man ju knappt instegsmodellen av nya 5-serien! |
|
|
Som saab dåre måste jag tyvärr hålla med dig ;) SAAB har väldigt dålig ljudisolering! Har aldrig åkt så bekvämt som jag gjorde i min BMW 540 e34! Men det finns en Saab som kan utmana de flesta bmw i samma generation, och det är just Saab 9000 (92-98). Det är den enda saaben man kan åka 4pers på motorvägen med radion påslagen och konversera med varandra utan att behöva höja rösten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.