AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.012

E36 Kompressor konverterings erfarenheter!

Sida 2 av 3
Jo den gick rätt ok. Hade lite problem med spikningar ibland dock innan styrboxen hade vant sig med allt, men det var ju bara att köra med insidan till en början :)

Men en riktig mappning är ju adrig fel, kan nog ge ganska mycket effekt tror jag. Då styrboxen nog inte klarar av att ställa om sig tillräckligt mycket.

Har en film ute någonstans när jag kör ett blackrace sommaren 2007. tror den ligger på garaget.org. vet dock inte om den ligger kvar. :)
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Har mailat killen me kittet nu ang skick/mil på kittet mm så återkommer när man fått svar.. Sugen e man iaf! Men sen om d e värt 25k e ju en annan femma..... *funderar*

Har god kontakt me en mappare så blir o åka direkt dit isf o ställa in allt! Känns ju som d e lite på marginalerna me 312 häst i en 328..
Aptitretare: Länk

Trevlig sång måste jag säga. :) Man hör tydligt när jag ger full gas, efter ca 20m och låter motorn varva ut. :)

Ljudet av kompressorn hörs dock mycket tydligare inne i bilen.
Funderingar om det är värt pengarna eller inte kommer alltid fram.
Det är mycket pengar det rör sig om, Men man får helt enkelt bara avgöra själv om man vill lägga dessa pengar på trim eller på en ny bil. :)
Härlig film!

Känns farligt om det börjar spika o grejer! Är det inte lätt hänt att man tex skjuter en kolv lr nåt? Jag menar, om spridare eller programvara plötsligt inte skulle ha tillräcklig bränsletillförsel... Eller?

Körde du med ställbar bränsletrycksregulator då eller? Eller fick du högre tryck genom programvaran?
Känns som om kittet är i ett sjysst skick så kan det vara värt det. 20 papp är mycket pengar att spara!
Annars kan man alltid kolla hur mycket det skulle kosta med ett lagerbyte, om det nu inte är ett alltför avancerat ingrepp... Kanske blir det billigare att renovera en för 20 än att köpa en ny för 40...
Jo spikningar ä inte att leka med, de kan ställa till de rejält :S

Jag använde mig av en progressiv BTR som höjde bränsletrycket till 6Bar vid max laddtryck. Dvs på gränsen av vad bränslepumpen klarar av.
Därför jag köpte större spridare för att kunna "spara" på pumpen lite å få lite mera säkerhet.
Jo, det låter lurigt o köra omappat!!

Okej, så den liksom ställer in sej själv då eller?
Men det bör ju lösa sej om man skaffar en ordentligt programvara...

Har funderat lite över kompsänkning och ås med... Hade du det eller?
I mitt fall blir det nog en tjockare packning som blir aktuellt i så fall.
Jo jag hade planerat in en mappning, bokat tid å sparat ihop pengar men blev av med bilen innan det blev dags.

Jag körde utan kompsänkning, men med en tjockare packning så skall motorn klara av 0.8Bar, dvs max vad kompressorn kan ge på en 328.
Men då är ju mappning obligatorisk, och större spridare förstås.
Så det går lika bra utan menar du? Vad skulle maxladd ligga på innan kompsänk ungefär då?

ja, kompressorn klarar max 0.8 och är tänkt att ladda 0.55 om jag inte har helt fel. Tänkte köra med det till att börja med. Sen finns större spridare, kompsänk och laddtrycks höjning att tillgå när man tröttnat :p Om man nu inte ska kompsänka från början förstås...
M3
380
M3Crille
Hur mkt pallar 328 motorn innan d e fara? Den e ju känsligar än 325 vet ja men vart går smärtgränsen för innanmätet o motorras? Finns ju dom som kört me 400 häst men hur länge... Vill ju ha en tillförlitlig bil me drag o då M3an e såld pga hund o sambo ;P så krävs en touring till dvs E36 328! Vill inte försaka styrkan ja hade i M3an så kompressormatning känns som en trevlig väg att gå..
Vet inte hur tillförlitligt det är, men det jag har hört är 0.8 i ladd för alublocket och om man nu skulle lyckas med det utan att ladda mer så ska toppen ligga strax under 400 hk. Men sen hur länge det håller är frågan :p men det är körbart enligt en kompis till mej i alla fall.
Har också hört att ca 400hk är max för alublocket. sedan riskerar man att slita loss toppbultarna ur blocket.
Utan kompsänkning så är 0.55Bar Max ladd.
Då ligger det nog någon sanning i det, nämligen samma jag hörde!

O fasen... Får fundera lite på detta då!

Vevhus ventilation... Vad kan du berätta om det? Hur fungerar det och vad behöver göras vid konvertering?
Har för mej att man får något litet tillbehör med till det nämligen...
Ingen koll alls på vevhus vent.
Hm jag hade ju bytt till 325 insug innan jag monterade min kompressor så jag hade redan gjort om vevhusventilationen. Det finns väl egentligen bara 2 alternativ.
Antingen drar man om slangarna så att den går in på sugsidan av kompressorn och således får näst intill samma funktion, eller så kör man helt enkelt med öppen vevhusvent, med ett filter och en cathtank eller nått bara.

328 har ju dock redan en oljeseparator med återledning som fungerar ok.
Det står bara att vevhusventilation ingår. Har för mej att jag har sett någon som har ett filter på bara.

Vad menar du med oljeseparator? Är det bara tt låta det vara på en 328 då eller?

Är det vevhus ventilationen som går in i luftboxen original?
Original så går vevhusventilationen in på baksidan av insuget.
Oljeseparatorn är en liten burk som leder tillbaka oljan ner i tråget längst ner på oljestickan. Den kan med fördel sitta kvar.

Själv kör jag med bara ett filter på den lilla burken nu, då jag även bytt insug på mitt nya projekt
M3
380
M3Crille
Intressant läsning grabbar! :) Fått svar från killen me kittet nu oxå; har suttit på i 1500 mil o ska vara i toppskick!! Enl kontakten ja haft me Stylingkompaniet som säljer kittet ska d inte vara några som helst problem då dom har bilar som rullat d 10 dubbla utan problem me sedvanlig service.... Åhhh va sugen man blev nu då!!! :D
Chrille:
Då tycker jag att du skyndar dej och slår till och köper det innan jag gör det ;)

Extremespeedy: Okej fasen va fiffigt!! Du har slängt på 325ans insug antar ja?

Ingen ny BTR ingår i kittet, den måste bytas antar jag, eller går det att ställa upp med original?
Tog ytterligare en titt på stylingkompaniets hemsida, progressiv BTR ingår...
Däremot läste jag nu att steg 1 satsen, den som ska ge 312 hk, inte laddar mer än 0.35 bar. Lät ju fruktansvärt lite tycker jag!

SKulle vara intressant o höra nån som har bänkat en sådan motor så man får fler siffror. Tycker verkligen att 312 hk låter i mesta laget!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.