|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har planer på att kompressorkonvertera nästkommande e36a. Hade tänkt mej en lysholm 1200 + Ic i en 328a. Någon som har eller vet någon som har gjort detta som ahr tips att dela med sej av och kan svara på frågor? Gärna någon med en lysholmare i, men absolut inget tvång... Tacksam för alla tips! :) | |
|
Jag har konverterat en 328 med Lysholm 1200. :) Så det är bara att fråga om du undrar över något. |
|
|
Lajbans! Plockade du ihop grejerna själv eller köpte du färdigt kit? Själv har jag kikat på ett kit baserat på 1200an från Stylingkompaniet.se. Ska tydligen vara ett smidigt, prisvärt och framför allt lättmonterat kit! Är själv ingen monster-meckare så jag tyckte att ett lättmonterat och färdigpackat kit lät som en grymt bra lösning! Mvh Rasmus |
|
|
Jag köpte ett beg kit från Enem, utan IC dock. Tyckte det var väldigt lätt att montera, tog en halv dag ungefär. Men då har jag ju skruvat rätt mycket i mina dar. En sak att tänka på dock är att om din koppling inte är 100% nu, så kommer det inte bli bättre med kompressor haha. Hade stora problem att få min koppling att "bita" fast ordentligt, särskillt efter en stund av lite hårdare körning. |
|
|
Okej, jag skulle tippa på att det är ungefär samma saker som ingår, bortsett från InterCoolern då... Jag har iof hjälp av två duktiga garagekompisar, men det känns så klart roligast om man fixar det på egen hand. Ja, kopplingen är tänkt att byta i vilket fall så det blir inga problem. HAr du någon koll på hur mycket du laddar i dagsläget? Har för mej att 1200an inte klarar mycket mer än blocket tål, runt 0.8 bar... SEn är det ju alltid kul att veta om du har några effektsiffor? :) Stylingkompaniet uppger 312 bänkade hk i en 328 med enbart deras kit, men det låter liite väl i överkant enligt mej... Någon aning?? |
|
|
Ok, tror nog inte moneringen kommer att vara något problem. Hm det är sant att 1200:an inte klarar av mer än 0.8Bar utan övervarv. Har tyvärr inga effektsiffror då jag inte hann med att bänka bilen. Den blev nämligen stulen för ett år sedan. :S Men som du säger så är 312Hk nog lite väl tilltaget. De säger ju själva i info om kittet att det ger ca 40% om jag inte mins helt fel. så ca 280hk kanske stämmer bättre. Jag laddade dock bara 0.55Bar. Men måste säga att motorkarraktären med kompressor blir helt underbar. |
|
|
Nej, det löser väl sej. Har man väl köpt det så lär man se till att få dit det! Hade du ut motorn helt när du monterade det? Jag har tänkt mej att det räcker med att riva fronten, det hade vart riktigt skönt att slippa lyfta ur hela åkbäket!! O fan... Tråkigt att höra! Man blir ju sné på alla folk som inte fattar skillnaden mellan mitt o ditt... Jävla tattare!!! Okej, det låter ganska sjysst i vilket fall! Några extra newton kommer verkligen till sin rätt också! Tycker dom är lite klena på låga varv original... Ja, det är väl vad dom rekommenderar också, men det bör väl gå att höja laddtrycket med bara ett mindre rem-hjul till kompressorn, och en ordentlig programvara? Mappade du din efter konverteringen? Eller körde du med nåt chip bara? Känns lite roligare och med körbart än en stor turbo under huven faktiskt. Härlig o ha ett skönt drag genom hela registret :D |
|
|
Jag monterade allt utan att lyfta ur motorn. vet ju dock inte riktigt hur stylingkompaniets fästen osv är konstruerade men skulle tro att det går bra ändå. Jo de va väl kanske inte de man hade förväntat sig. Antar att någon mera tyckte att de verkade vara en trevlig bil. Jag hade tyvärr inte hunnit mappa bilen efter monteringen. Utan körde omappat med original chip. Jo nog är det bättre körbarhet med kompressor. effektökningen blir över nästan hela registret och ingen fördröjning av laddtryck. Kan inte bli bättre än så :D |
|
|
Eftersim det är utarbetat efter den motorn så kan man ju hoppas att dom har tänkt till och gjort det lätt för sej/alla andra... :p Ja, sånt är tråkigt, men det betyder ju i alla fall att folk har fått upp ögonen för din snygga bil , right? ;) Okej, men det funkade bra att köra ändå eller? Gick rent o så? Räckte original spridare och bränsleledningar till? Eller fick du byta fler grejer? Sen är jag lite nyfiken på vad besiktningsmannen kommer att säga :p Haft några problem med något sådant? Många säger att det bara är att plocka av remmen och köra in som vanligt... Hur gjorde du? |
|
|
Jag hade också ENEM`s sats på min gamla 328... Länk |
|
| Sorry om man kapar tråden lite.. ;) Finns just ett Lysholm 1200 kompressorkit till salu här på powerbörsen som e köpt från stylingkompaniet o sitter på just den bilen dom bromsat 312 hästar.. Frågan e - är d värt o betala 25k för d helt komplett (nypris ca 40k) när d nu e ca 1-1,5 år gammalt? E ju lite sugen men vill inte betala nåt överpris.. | |
|
Låter lurigt o köpa så gammalt begagnat tycker jag!! Men det kanske är grym kvalitét, vad vet ja... Okej, får kika in på garaget o kolla in den!! |
|
| Mmm.. ja e oxå lite tveksam på begagnat me nåt år på nacken.. Men ni som har kompressorkit - märker ni nåt slitage på grejorna o isf vad? | |
|
Det enda som egentligen slits är ju själva kompressorn, då resten är fästen, slangar, rör osv. Så det som egentligen är av betydelse är hur många mil som kompressorn gått. Det är i första hand lagren i kompressorn som kan slitas ut, har dock väldigt svårt att tro att det skall uppkomma problem efter bara något år, men med dålig skötsel eller smörjning så kan ju allt hända. |
|
|
Låter ju faktiskt vettigt... Var det intercooler med också?? Och hur gick det med besiktningen Extremespeedy? (: |
|
|
Hm hann aldrig in på bilprovningen då bilen lev stulen en månad innan de var dags. :P Men att försöka få igenom bilen med kompressorn monterad så måste man nog ha lite tur tror jag. Då de flesta är väldigt griniga så fort de ens ser en bränsletrycksregulator som inte verkar vara original :S |
|
|
Aj fasen... Men om man plockar bort den och låter ICn sitta kvar? Eller låter den sitta där fast utan rem... TRor du det kan funka? |
|
|
Hm ja IC:n kan ju nog sitta kvar, du kan ju bara säga att den sitter där för att de ska se fränt ut eller nått haha. Hm tror inte de går så bra att köra bilen om du bara plockar remmen från kompressorn då motorn då måste suga luften genom den. vilket nog går väldigt tungt. Men om det på ett lätt sätt går att flytta tillbaka spjällhuset direkt på insuget igen så borde det ju gå, så slipper du ju iaf montera ur hela skiten |
|
|
Jo det är väl säkert sant... Annars vore det ju smidigt, lätt gjort 15 minuter innan och sen bara o slänga på igen när man är ute i princip. Men som sagt, bilen måste ju gå däremellan också :p Får kolla med nån so har besiktigat hur dom har löst det! Fick du bytt några andra grejer med också eller? Orkade allting med den nya effekten? Typ spridare och liknande... |
|
|
Ok. Jag körde med original spridare, men med höjt bränsletryck förstås. Hade skaffat större spridare för att kunna bygga vidare men, hm ja hann aldrig så långt. I övrigt så hade jag inga problem med något. Hade redan innan monteringen av kompressorn bytt insug, extraktor, racekattar osv osv. så de blev rejält att åka med. :) Saknar den bilen enormt mycket. |
|
|
Härligt! I så fall är det bara att smälla på igentligen ju... Och givetvis skaffa en ordentlig mapp! Men din gick okej även omappad sa du? Avgas, filter och eventuellt extractor är väl det enda mer i motorväg jag har tänkt mej egentligen. Bromsar och väghållning ska byggas upp innan komprssorkittet åker på dock... Säkerheten framför allt :p Ja, det lär vart en ordentligt busbil!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.