|
|
|
|---|---|
|
Min blåtandsförberedda E90 talar med mig när jag trycker på talsymbolen på ratten. Enligt BMW ska jag inte ha röststyrning av telefonen men verkar ha fått med röststyrningsmodulen ändå... Kan det vara så med tanke på tysk noggranhet? Att den talar är väl trevligt, tyvärr är det på tyska vilket väl i och för sig ska gå att programmera om. Hur är det för er andra E90-ägare talar bilen med er? /Udo Dirkelsniff | |
| Min bil håller tyst, förutom navigatorns instruktioner. | |
| Jag programmerade precis om min till engelska. Tror det gick på 2200 inkl moms hos BMW men då uppgraderades även Navin. Gjorde det i hopp om att min N95 skulle funka men gick bet tyvärr. Tyvärr är jag dålig på telefonfunktionerna iom detta men prova säg Telefon - > Nummer wählen - > einz - zwei - drei (und zu weiter) för nummret du vill slå. Du måste para mobilen med bilen först. Har du gjort det? | |
| Eller vad säger bilen förresten? | |
|
Jo, de är parade, bilen och telefonen. "approach" eller något liknande. Kan det möjligen betyda upprepa. Jag har bara provat att prata engelska med den, av skoltyskan är det i stort sett bara durch, fur, gegen, ohne, um som sitter kvar till ingen nytta... /Udo Dirkelsniff |
|
| Testa hilfe eller optionen. Min skoltyska är också kass.. Du kan kanske köpa ett tyskt ficklexicon ;) | |
| Du kan även prova ett namn ur telefonboken och ordet anrufen. Typ Ulf anrufen. | |
|
Den säger nog "Abbruch" (avbrott), vilket är logiskt om du startar talstyrningen och sedan inte ger något begripligt kommando på en stund. Hade Bluetooth-handsfree med talstyrning i min förra 120d, det fungerade visserligen tekniskt men var i praktiken helt oanvändbart.... Står det inget i instruktionsboken? Har för mig att jag läste mig till vilka kommandon som fanns. För att kunna göra en röstuppringning måste du först läsa in namn OCH telefonnummer i telefonboken - sen måste du säga namnet exakt likadant för att "Helga" ska begripa. Det går också att läsa numret - på tyska förstås! - och få fanskapet att ringa, men det är tusen gånger enklare att bara slå det på telefonen! Ur minnet ungefär så här: "Nummer Wählen" (invänta Helgas kvittens) "Null - Acht - Neun - Null - Fünf - Eins - Null" "Wählen" Förhoppningsvis ringer då Helga upp Fröken Ur..... (08-90510). Have fun! /// Gunnar |
|
|
Testade just anrufen men tror att hon (rösten i bilen) säger att telefonboken är tom. Jag har också för mig att jag läst att man måste fylla bilens telefonbok för att detta ska fungera, dvs röststyrningen är inte kopplad till telefonens telefonbok... /Udo Dirkelsniff |
|
| Vad har du för mobil? Nokias N-serie vet jag inte fungerar med telefonboken. Ericsson ska det inte vara några problem med. | |
|
Nokia 6220 classic fungerar utmärkt med blåtandsanslutningen liksom min förra som var en Nokia 6230i den fanns det dessutom snap-in-adapter till. Testade gunnares "fröken ur tips" men får till svar att telefonboken är tom (på tyska) så uttalet kanske är fel. Fortsätter att forska i fallet när tid ges... /Udo Dirkelsniff |
|
|
Ur korrespondens med BMW: Min 320i talar tyska med mig när jag trycker på röststyrningsknappen på ratten. Tyvärr är jag inte så bra på tyska… Har jag röststyrning av telefon när jag har: 644 Komplettförberedelse för Bluetooth telefon? Hur får jag den att tala engelska? Svar från BMW Jag förstår inte, när jag tittar på utrustningslistan för din bil så hittar jag inte röststyrning. Din bil borde alltså inte säga något alls när du trycker på knappen. På frågan ang. 644 är svaret nej. /Udo Dirkelsniff Min blogg: Länk |
|
| Udo:Man kan alltså ha knappen på ratten,men sakna funktionen? | |
|
Hej. Det kostar ca 600 att byta språk hos Bmw, jag jar gjort det. Tyvärr finns ej svenska men engelska funkar ju. Tycker dock den är seg, går fortare att gå in i via radion. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.