|
|
|
|---|---|
|
Tjena jo min koppling började betee sig lite konstigt.. jag körde runt och kände att kopplingen stannade halvägs uppe.. hmm jag tryckte upp den helt och kände på kopplingen o allt var som vanligt.. detta hände några grr och till slut så fastnade kopplingen i botten. kollade ifall det läckte nånstans men hittade inget. jag har nyligen bytt cylindern (slavcylinder?) den osm sitter på växellådan.. kollade så att det fanns vätska i behållaren och det fanns.. ända upp till "kopplingsnivån" kollade på¨cylindern vid pedalen.. hmm ser att gummit man ser direkt har spruckit. spelar det ngn roll? eller är det innuti som räknas? hur som helst så läckte den inte. vad kan vara fel? Mvh Timmy | |
|
om cylindern vid pedalen är sönder får man denna effekt? när man pumpar snabbt med pedalen så finns det ett litet motstånd men inte annars.. |
|
|
Cylindern vid pedalen har en konisk gummiskydd som fungerar bara som dammskydd. Denna har till och med ett litet hål i den så det spelar ingen större roll att den har spruckit. Problemet är nu att när man byter den ena cylindern som du har gjort så går den andra ochså sönder pga av högre tryck i denna då den redan är sliten och den nya är tät och fin. Min rekomendation skulle vara att du byter huvudcylindern också (den som sitter vid pedalen) eller renovera den (det har jag gjort och det fungerar fin fint). |
|
|
vilket går snabbast?.. byta ut hela eller renovera? vad innebär det om jag renoverar den? vad för delar byts ut? ingen som har ngn länk så man kan se hur detta görs? Mvh Timmy |
|
|
och eftersom jag inte hittar ett läkage kan det fortfarande vara huvudcylindern? har kollat runt huvudcylindern plus att ja kör utan matta så det finsn ej ngt läkage? |
|
|
Snabbast går säkert att byta. Om det nu inte läcker så kan jag tänka mig att den kan ändå få lite luft då luft är mindre kompakt än bromsoljan. I vilket fall som helst så är jag ingen snille i det hela med kopplingar. Skissar över det hela skulle jag rekomendera och hitta en Haynes servicebook. Detta tog jag till hjälp och den har funkat hur bra som helst. |
|
|
köpte en repsats.. hade tänkt byta imorgon.. tips som kan hjälpa? bara släppa mutten som pedalen är kopplad till o sen dra ut eller hur ser det ut? |
|
|
Huvudcylindern sitter fast med en mutter på röret andra sidan torpedväggen. Den kan vara lite svår att nå men med mycket tålamod så går det. Efter att du har lossnat båda muttrar är det att dra ut. Själva bytet av gummidelarna, eller rättare sagt en av de är lite svår då den måste tvingas in i sin plats. Var försiktig att inte skada den men det gick bra för mig att dra den ordentligt och till slut få in det. Tips: gör detta någonstans där du har gått med ljus och hälst sitter, det är alltså pilljob. Sen är det bara att sätta den tillbaka. Behöver definitivt en hjälp som riktar cylindern från insidan bilen så att du kan skruva på den på röret i motorrummet. Kanske löjligt att påminna men bromsolja är frätande så när du slruvar loss cylindern ha me dig en trasa så du kan torka all olja med. Lycka till, Karl. |
|
| men måste verklignen hela cylindern ut? borde gå utan att ta bort den tycker man då delen man byter ut sitter på rätt sida... iofs kanske det blir svårt o få i den om det är lite pillrigt`? | |
|
Mins jag rätt så var det gummidelar på båda sidorna som skulle bytas. Och hänga upp och ner på under ratten kan vara ett lite mindre bekvämt sätt att genomföra jobbet på :-) |
|
|
sådär ja.. entligen funkar bilen igen.. huvudcylindern fick sitta kvar.. släppte muttern/bulten som satt fast med pedalen.. bort med låsbbrickan eller vad det kallas osen var det bara att dra ut kolven från cylindern det kom lite vätska som man fick hålla koll på med en trasa. dit med den nya kolven (repsatsen), på med låsbrickan, lufta systemet o klart :D bytet av repsatsen tog väl kanske 20min tror jag så det var gansak enkelt för en som inte gjort det förr eller visste huir det fungerade. |
|
| äntligen* | |
|
nu när du säger det om att byta en gummidel till på andra sidan så hmm :) ja fick faktist en gummiliknande sak som jag itne visste vart den skulle vara.. en typ hård gummi "bussning" får se när just den gummidelen går sönder då 8-) men den var ialf gansak hård så förhoppnigsvis så går den itne sönder så ofta. den dagen den sorgen... tack för hjälpen!! |
|
| Glad det löste sig :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.