AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.294

523 -98 kylarvätska försvinner.

Ha
22
Hajduman
523i -98
Hej, jag har fick problem med min bil efter att jag i lördags kört ca 20 mil.
När jag kom hem ställde jag bilen utan att den krånglat, en timme senare skulle jag köra en sväng då jag efter bara 15 minuter märker att temperatur mätaren står väldigt högt upp mot det röda, jag stannar bilen vid vägkanten direkt och stänger av den. Jag öppnar huven och kollar kylarvätskan, det har försvunnit ganska mycket kylarvätska(öppnade ej locket förräns den svanlat). Men inget under huven verkar vara extremt varmt, dock ryker det lite från kylarlocket. Jag lät bilen svalna och körde sedan hem den. under färden hem så var temperatur mätaren i mitten men steg lite upp sista biten för att sedan återgå till normalt efter nån sekund, skumt?! Jag bad en polare om hjälp och vi har kollat lite hur den beter sig och vad som händer etc. Oljan är som den ska vara, bilen ryker inte vitt. Det verkar som felet är läckage på nån slang eller någon packning kring kylarsystemet för att det syns som att det bildats en ansamling av kylarvätska på en plåt som sitter ett par dm under termostaten(det luktar iaf kylarvätska och är grönt eller blått). Men vi vet inte var läckaget kommer ifrån och jag tänkte fråga ifall det är någon som haft liknande problem och har något tips eller idé om var det läcker ifrån. Bör tilläggas att jag kan inte ett skit om bilar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För det första, kör inte med bilen innan du fått ordning på problemet. Du sitter i en bra sits i och med att du ser kylarvätskan. Då är troligen inte topplocket eller dess packning problemet. Däremot kan det snabbt bli det om du låter motorn gå varm.'¨
Att tempen snabbt går tillbaka tyder på att du har luft i systemet (vilket det ju naturligen blir då vattnet smiter). En luftficka vid termostaten gör att öppningen fördröjs och då rusar tempen en del innan ångorna påverkar termostaten att öppna. Därför pendlar det lite. Då läckaget är i de regionerna du beskriver skulle jag misstänka att vattenpumpen läcker. Kolla efter läckage på dess axel innanför fläkt och remskiva.
Andra saker som springer läck på dessa bilar är kylargavlar, expansionskärl (där du fyller systemet) och ibland termostathus.
Lycka till med felsökning, och när problemet är åtgärdat, kolla t.ex Hassos mektips om luftning. Det är ett viktigt moment för att undvika dyrare haverier.
Ha
22
Hajduman
523i -98
Tack för ett bra svar =)
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
troligtvis vattenpumpen men kolla övre kylslangsanslutning den brukar vara dålig i kylaren med andra ord söndervittrad

Ha
22
Hajduman
523i -98
Felet på min bil var att det läckte ifrån packningen på termostathuset när trycker ökade. Det är nu årtgärdat och kostade mig ett nytt termostathus för ~200kr
Och tack för er hjälp.
Mvh =)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Den där packningen har en tendens att smälta(!) och det är inte ovanligt med läckage där.

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.