|
|
|
|---|---|
|
Hej Idag skulle jag byte termostat, allt gick bra tills jag skulle montera tillbaka termostathuset. Jag drog försiktigt och bultana lite i taget. Nr jag drog skruven som sitter upp till höger som är lite större en dom andra tre, knäppte det till och det blev en spricka i termostathuset. Tycker det är lite märkligt för jag var så försiktig. Nu har jag beställt ett nytt lock från BMW som jag får imorn. Skulle vara bra om någon har något råd så jag inte gör samma misstag igen. | |
| Bilen är en 323 Touring -96 | |
|
Är det termostathus i plast så SKA det bytas samtidigt med termostaten. Det är nästan omöjligt att återmontera ett gammalt utan någon form av läckage. Därför säljs termostat och hus ihop av BMW: Köpte du din termostat någon annanstans? Det är nog inga problem med ett nytt hus. Det gamla hade blivit sprött. |
|
|
Okej Så jag behöver inte vara orolig att det nya spricker om jag drar det försiktigt? Köpte termostaten på biltema |
|
| Och ja det är i plast | |
|
Bytte på min 328iA förra veckan. Termostathuset är bytt av BMW i 2003, så jag bytte endast termostaten och monterade slutligen termostathuset som är i plast. Allt fungerar fint! Gör rent kanterna på termostathuset innan du monterar tillbaka det, sen är det bara att montera igen, dra åt försiktigt. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Montera aldrig tillbaka ett termostathus vid termostatbyte som har några år på nacken och inte är utbytt tidigare 85% av alla får små sprickor och läcker efter återmontage, nu gäller det bara modeller före 99 som har separat termostat och termostathus, senare modeller hänger de ihop så byts termsotaten byts huset automatiskt, även dessa har haft stora problem med sprickor i plasten men då de öron som håller fast termostaten som spruckit så bilen inte går upp i temperatur. Huset kostar 150 spänn en topp 16 tusen om det vill sig illa och motorn överhettas pga luft i termostathuset, har tyvärr hänt åtskilliga ggr när förare inte håller koll på tempmätaren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej.. tycker ni att jag ska använda packning på tub eller bara montera det som det är? Har köpt blå silikon som jag tänkte använda för jag såg i andra trådar andra som hade gjort det fö4r att vara på säkra sidan MVH NYPPA |
|
|
Det räcker med orginalpackningen om det inte finns några skador på anliggningsytan. Om du skall smeta med packning på tub, se till att inte lägga på för mycket, så att du klämmer ut rester i systemet som åker med. Jag skulle nöja mig med orginaltätningen... |
|
| Men det finns ju ingen packning där förutom den som sitter runt termostaten och den lilla fyrkantiga som sitter runt andra hålet bredvid. Tycker det är konstigt att det inte finns någon packning runt själva anliggningsytan | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo jag har läst den länken... Men jag har även läst trådar där det tvistas om att det ska vara packning dit eller inte.. Men jag smetar nog på lite blågegga för säkerhetskull |
|
Packningen vid termostaten tätar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vattenpumpens o-ring som tätar radiellt är en utmärkt tätningsmetod för moderata övertryck. Ju högre inre tryck desto högre kraft pressar o-ringen med. Ingen fara att smeta med packningsgucka där, men se det mer som en dammtätning. Vad gäller termostathuset så se till att inte tubpackningen bygger, för gummitätningarnas inspänningsmått grundas på att flänsen bottnar helt. Är fortfarande liiite emot att blanda två metoder i ett, men jag tror inte det är ofta det ställer till problem heller så.. När man använder flytande packning från fabrik, brukar det vara den enda tätningen. Vill du använda Loctite på tub eller Hermetite el. liknande så kolla arbetstemp och om den är avsedd för trycksättning o.s.v för det finns lite olika varianter. Temperaturen brukar inte vara något bekymmer då massorna brukar vara av siliconbas. |
|
|
Okej nu blir jag lite förvirrad. Jag har en ny termostat med ny o-ring och ett nytt plastlock med en ny gummipackning runt det andra hålet än där termostaten sitter. Så mao ska inte någon packnings gegga behövas för dom två packningarna ska täta för varsit håll altså?? |
|
|
Ja, det är in- och utlopp i termostathuset. De skall vara åtskilda så att vattnet går rätt väg via termostaten. Orginal finns ingen gucka, men jag säger så här, känns det bättre med hängslen och livrem så skall man köra på det. |
|
| Men hängslen kanske kan vara ivägen för livremmen?! | |
|
Det är absolut inte hälsosamt att grubbla för mycket heller ;) Det är betydligt mer ohälsosamt än att smeta packning på tub. |
|
| Det brukar min psykolog också säga haha | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.