AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.496

Hur gå till väga vid köp av privatperson på PowerBörsen?

Hej, tänkte fånga upp lite åsikter om etiquette och köp på powerbörsen.

Jag skrev nyligen ett brev till person angående en annons för komplett skinninredning E39. Då de har skrivit att de kan skicka så tänkte jag perfekt.

Men då handlar det ju om någon sorts överenskommelse gällande betalning och frakt.

Emailkontakten verkade positiv till en början. Då den andre parten ville ha pengarna på kontot innan skickad försändelse kontrade jag med att vilja ha bild på ID-handling, adress och personnummer. Där upphörda kontakten.

Tycker ni jag gjort fel? Jag vill ju inte skicka tusentals kronor till en person med ett gmail och bankkonto som kanske inte ens är ett privat konto knutet till privatperson.

Det var iaf synd för jag hade gärna velat byta ut plyschinredningen till fräsch läderinredning.

Jag vet inte heller om det är en skum person eller bara någon som inte orkar skicka hela alltet. I så fall skulle man ju inte skriva att man kan skicka i annonsen eller?

/Danne E39
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, jag tycker inte du gjorde fel. Som köpare måste man numera vara lite försiktig.

Å andra sidan skulle jag nog som säljare vara lite försiktig med att skicka ID osv till en vilt främmande person (dig).

Krångligt det här, oftast blir det ju lättare att åka hämta när det rör sig om dyrare saker.

//Lövet
Jo visst är id-handling också riskfyllt att skicka, jag håller med.

Hur brukar ni andra göra då ni köper begagnat? Skicka pengarna och hoppas för det bästa? Eller finns det andra knep?

/Danne E39
Jag brukar ringa och prata med säljaren/köparen och efter ett telefonsamtal brukar man känna på sig hur det ligger till med personen ifråga

Absolut inte ett säkert sätt men ger betydligt bättre resultat än mailkontakt

Brukar även söka på google hitta.se etc på personens namn, mailadress, telefonnummer etc för att se om andra skrivit något negativt/positivt någonstans om denna

Har räddat mig flera gånger

Och en sådan klädsel är extremt svår att skicka både av utrymmes och paketeringsskäl så det kan kanske löna sig att själv åka och hämta
Bussgods! Betala när du hämtar ut sakerna. Så har jag gjort med allt jag köpt/sålt
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag säljer saker så kräver jag förskottsbetalning. De som inte går med på det får helt enkelt inte köpa. Jag är hård på detta men jag behåller hellre grejerna än att bli blåst. Jag brukar skicka högupplösta bilder (10mp) på grejerna jag säljer, är totalärlig med beskrivningar osv så än så länge har jag fått iväg det mesta jag försökt sälja (förutom bilskrället dock).

Köper begagnat gör jag genom att åka och köpa på plats. Jag vet att mitt beteende är dubbelmoral men jag har ingen lust att bli blåst åt något håll.

//Lövet
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kan även rekommendera detta betalningssätt: Länk

Mats
BMW CS #5847
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bussgods med efterkrav?? Funkade finfint när jag köpte inredning till 330n. Allt fick plats i en bur också(Det går men det kräver sin man), gick på runt 1000 spänn.
Problemet med efterkrav är att om köparen inte hämtar ut försändelsen åker säljaren på att betala frakt plus returfrakt. Alltså 2000:- om enkelfrakt är 1000:-. Inte så roligt. Speciellt stora möjligheter att tvinga köparen att hämta ut överenskomna varor har man inte heller.

I övrigt har jag samma inställning som Lövet.

Tack allesammans, jättebra synpunkter och idéer.

t80196 - tack för länken. Perfekt för privat internethandel.

Det kanske är rätt att hämta själv när det gäller sådana här stora grejer. Jag får lägga ut en "sökes" annons kanske ;p

/Danne E39
Da
17
Daytona328
328 Coupé -96
Kan ju säga att jag förmodligen blitt blåst på en struntsumma av denna kille med gmail. Han har ett flertal annonser ute på Powerbörsen.
Nu kan det ju vara så att han fått förhinder och inte KAN svara på mail, men jag börjar tvivla.
Via kontonummret ska jag ta reda på hans personuppgifter och kontakta killen i fråga.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Antar att det är den här annonsen Länk

Är det bara jag som reagerar på att han skrivit "Kommer från en 528i -02 sedan"? 528i tillverkades inte som 2002-årsmodell, varken som Sedan eller Touring.

Min bil
Länk
Japp det är annonsen. Jag reagerade på årsmodellen men tänkte att de skrivit fel och menade 2000.

* OBS så alla vet: Jag har inte skickat några pengar, inget mer än lite emailkontakt, så ingen har blivit lurad såvitt jag vet. Tråden startades endast för att jag ville stämma av om jag själv ställt för höga krav på säljaren. Det kan vara en helt legitim annons där säljaren endast har valt att sluta skriva email för att jag ansågs vara besvärlig =)

Tack

/Danne E39
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om killen vägrar ge ut uppgifter om sig själv och han dessutom har blåst någon tidigare så ska du inte ens gå i närheten av aset!

//Lövet
Ingen på forumet som kan åka och titta på grejorna och kolla killen lite bättre då ?
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
* Betalar man i förskott kan köparen bli blåst.
Observera att postförskott också är en sorts förskottsbetalning. Om du öppnar paketet och känner dig lurad får du inte pengarna tillbaka av postkassörskan. Detsamma gäller för Bussgods och alla andra.

* Betalar man i efterskott kan säljaren bli blåst.

* Det säkraste är förstås att åka och titta på grejorna, eller skicka någon som kan titta.

* Blockets betalningstjänst kanske är bra? Verkar så, men jag har inte provat.

Själv har jag både betalat i förskott, betalat i efterskott, skickat grejor före resp efter betalning, men hittills (peppar peppar!) aldrig blivit blåst. En bra tumregel är att ringa och prata med varandra.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst är det så att det som är säkrast för säljaren oftast är mest riskfyllt för köparen.

Det finns ju internetgirot men jag tycker att 5% i avgift blir alldeles för mycket om det handlar om lite dyrare grejer.

//Lövet
undrar varför han inte har med telenr i annonsen, är man intreserad ringer man ju, iallafall jag
mvh krille
Han har ju ett ovanligt namn som är lätt att hitta telefonnummer till på hitta.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.