AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.090

E39 M5 Motorn tappar en del kraft efter en tid...vad är fel?

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Hej på er,

nån som känner till vad detta kan vara?

- Efter en tids körning (typ, 30 minuter) så händer det rätt ofta att motorn tappar kraft.
Det märks på så sätt att motorn vid acceleration får ett förändrat ljud (ett mycket råare ljud) och tappar effekt. Bilen accelererar förvisso, men med mindre frenesi än vanligt, och med ett betydligt råare ljud från motorn.
Typ ett sånt ljud som många säkert skulle gilla (och även jag), men utan den där fantastiska accelerationen man är van vid. Accelerartionen blir så pass reducerad att jag faktiskt ibland måste vänta vid omkörningar. Illa!

- Jag har bytt alla o-ringar på Vanos-ventilerna, blåst rent ventilerna när jag "tvångskört" dem med extern strömkälla. Bilen rycker inte, och går jämnt även i när felet uppträder.

- Jag har bytt bränslefilter nyligt.

- Jag har nybesiktat bilen nyss utan anmärkning (HC=13, CO=0 (båda), lambda=1).

Nån som haft samma symptom, och som vet vad det kan röra sig om?

/J
Det låter som/är ett ett typiskt CPS-problem!
Cam Positioning Sensor

Kamaxelgivare mao.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Fan va bra! Tack för ett bra svar!

Då ska jag byta pronto.
Hur många rör det sig om? En, två eller fyra?
Och är de svåra att byta? Måste man riva hela motorrummet för att komma åt?

/J
Länk

Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jösses, vad skulle jag göra utan det här forumet?
Jag tackar så mycket! Nu ringer jag och beställer grejor!
Veckan är räddad! Återkommer med info om hur det gick.
Tack igen!

/J

Ingen orsak!

Kolla så att du byter rätt sensor bara, sitter väl 4 totalt. En uppkoppling mot diagnosvertyg hjälper dig där.

Lycka till!
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jag byter nog samtliga sensorer. Kostar 3640:- för alla fyra på BMW. Inte gratis förstås, men jag byter alla ändå så att jag kan köra 10 kmil till utan att behöva undra när nästa sensor ryker...

go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Så, nu har jag bytt samtliga 4st CPSer.

Efarenheter från detta jobb:

- Allt arbete sker bäst uppifrån, dvs ingen idé att hissa bilen och krypa under, förutom _eventuellt_ för höger sida (men ingen rejäl fördel där heller egentligen).

- Det är nåt jävulskt trångt, särskilt på vänster sida. Men jag har inte kvinnohänder (tvärtom) och det gick bra ändå.

- Mycket av skruvandet sker utan visuellt stöd; man får skruva helt i blindo och förlita sig på känseln.

- Arbetet tog ca 7 timmar. Jag jobbar långsamt iofs, men ändå...avsätt en halv dag minst.

- Jag tog bort luftburkslocket (det stora pressgjutna med M-märket på). Det ger lite mer utrymme.

- Det är _inte_ ett svårt arbete, men det är frustrerande trångt och jävligt pillrigt. Men det går, absolut.

- Om motorn varit urlyft, hade bytet tagit max 15 min för samtliga sensorer.

Tjaa, ungefär så. Ett ganska enkel jobb, men t-r-å-n-g-t som sagt.

Nu har jag nollat felmeddelandena, läst av återigen och allt verkar sjysst. Skööönt!

/J

Hur går bilen nu då? Är den pigg o kry nu?

M.V.H
Dennis
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Jo, det känns finfint just nu.
Kanske är det lite tidigt att säga nåt än, för mina felsymptom var ganska intermittenta; de kom och gick. Och jag har ännu inte kört nån längre sträcka, så jag vet inte med säkerhet att allt är ok.
Och dessutom så fick jag inga felkoder för mina symptom heller, så OM det nu var nån av kamm-sensorerna som felade, så var det nog i början av felandet.

Vi får se. Imorrn ska jag rulla lite längre. Gissa om jag kommer sitta på nålar :-)))

/J
Då håller vi tummarna för att allt är ok!
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Tackar och bockar!
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Nu har jag kört en rejäl sträcka, och de tidigare symptomen är *borta*! Alltså drar jag slutsatsen att det verkligen _var_ CPSerna som spökade, dock oklart exakt vilken eftersom att jag inte fick några som helst felkoder.

Tack ytterligare en gång för tipsen som ledde mig rätt. Otroligt skönt att ha återigen ha en fullt fungerande M5.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Är du nöjd med resultatet fortfarande?
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Mycket nöjd.
Jag är helt säker på att det verkligen var kam-sensorerna som spökade.
Felet har aldrig uppträtt sedan dess.

Ett kanonforum, detta forum!

/J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.