AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.699

Rost undertill på E46

sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Hade bilen upphöjt häromdagen och blev lite chockad då jag sog en hel del rost undertill, ytrost på en del ställen.

Är det så för någon mer eller?

Vad säger rostskyddsgarantin?

Bör jag åtgärda det snarast eller är det normalt.

Jag vet att jag tittade under när jag bytte till sommardäck och det såg MYCKET bättre ut då. Så det känns som det är något som kommit nyligen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På golvplåten, eller på stag och upphängningsdetaljer?
Jag hade också rost på min. Det var rost i några plåtskarvar och på plåten. Besiktningsmannen på SBP visade det för mig när jag besiktigade bilen i våras. Därför lämnade jag in bilen på rostskyddsbehandling i somras.
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Anders-72, det sistnämnda.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Så ser det nog ut på bilar som gått någon vinter i Sverige. De grova stagen o.s.v. är lackade med någon enkel enkomponentsfärg som ger sig efter ett tag. Det är klart, en rostskyddsbehandling som dränker allt med tjockflytande slitskydd är aldrig i vägen. Det dröjer ju innan SBP börjar klaga, men med en behandling har du kanske ett bra argument vid försäljning.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
rostskyddsbehandling är väl aldrig fel, dock borde det vara straffbart att lägga på rostskydd utan att först slipa plåtrent!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vissa firmor är faktiskt oseriösa och gömmer vad som helst under ett lager underredsmassa. En bekant bilplåtslagare reparerade en Volvo begravningsbil som nyligen var rostskyddsbehandlad. Han bytte tröskel och golvplåtar nästan ända in till kardantunneln. Fick krysstaga dörröppningarna så att bilen inte skulle fälla ihop sig :)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Är detta problem vanligt på E46?
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Jag har försökt hitta en bild på underredet på en e46, men har inte hittat.

Rosten sitter bl.a. på en stor del som sitter mitt emellan det bakre hjulparet, vad kan den delen tänkas heta.

Ju mer jag tänker på det, desto mer orolig blir man eftersom rost arbetar snabbt när det väl har kommit...

Finns det något ställe i skåne som är erkänt duktiga på sånt. Tänkte rostskydda underredet snarast.

Fan att man ska behöva nojja över rosten på en relativt ny bil.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har sett lite trådar om folk som har rostskador undertill på E46, en del mer rätt allvarliga angrepp.

323ci e46 -99
Hade ner hela bakvaggnen på min för byte av alla bussningar. Min brygga(heter den så?) där bussningarna sitter i var helt brun. Fick bli en omgång med blästern och färgsprutan på det. Tagit lite bilder på underredet som jag ska se om jag kan lägga upp här så ni får se hur en 323ci från 99 klarat sej i sverige. Inget genomrost men börjar komma endel grov rost i golvskarvar samt rör och stag. Tycker ändå att min bmw klarat sej mycket bättre än andra bilar som tillbringat snart 10år i sverige.
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Om jag nu ska göra en underedesbehandling på min -04, är det för sent tycker ni? Sist jag kollade i våras syns bara några små, små rostfläckar.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Nej inte alls, ta bort den rost som finns först och lägg på någon bra rostskyddsfärg först bara