AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.486

Gislaved Nordfrost ?

fr
57
fredwal
118d, -08
Bythjul har ett pris på 8200 för 4 st Gislaved Nordfrost 5 205/55R16 på plåtfälg. Hur är det däcket och finns någon billigare leverantör?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har ingen aning om det passar med 205/65-15, men jag köpte 4st nya Nordfrost 5 för 600kr/st av denna killen Länk

Jag köpte 4 st Nordfrost (dubbdäck) utan fälg 205/50R17 monterat och klart på mina gamla alufälgar blev det 7100:- Detta var genom en kompis som jobbar på en däckfirma. Hur fördelningen av mina pengar fungerade vet jag inte, men jag hittade inte dessa däck billigare någon annan stans på nätet så jag utgår ifrån att det var ett mycket bra pris.

Med detta i åtanke låter ditt pris med fälgar mycket bra. Det är bara att slå till!...=)

Dock är jag fundersam på hur dessa däck förra året kom bland de bästa i ett automotorsport-test, men i år hamnade de typ som ett medel-däck (test i samma tidning). Hur som helst, jag är mycket nöjd med däcken även om vintern inte blev så spännande 2007.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Enligt 2008 års test i Aftonbladet så är det ägaren till Gislaved (Continental) som vill att Gislaved skall vara ett "andra klass märke i mängden".

Men jag tror att dessa duger, tittar man på testresultaten del för del så skiljer det ytterst lite mellan de bra däcken.

E30 318is -90
E36 318is -93
finns folk som fortfarande jagar gislaved nordfrost3! så de är populära!
jag är nöjd med mina! rejält bett!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gislaved Nordfrost 5 har varit ett topp däck och jag tror fortfarande att däcket är bland de bästa att köpa...reserverar mig lite ty Teknikens Värld har ännu ej kommit ut med sitt test av vinterdäck...
Auto Motor o Sports test litar jag inte riktigt hundra på, men jag får väl se och jämföra det testet mot Teknikens Världs kommande test för att säga någonting mera angående detta däck...

Som sagt AMS test visade att det däcket har "tappat en smula" från toppen,men jag tvivlar iaf..
Skiljde visserligen inte speciellt mycket från toppdäcken, men ändå..ansågs som ett "medeldäck" av denna tidning som sagts redan..

Mvh Janne.
E3
1.828
E36
USA bilar
Jag har sagt det förr och säger det igen
Hur kan ni mer eller mindre blint lita på testerna? De är alltid kul att läsa, testvinnare säljer alltid
Men, med så skilda resultat som de olika testerna uppvisar borde man väl kunna konstatera att något är fel?
Ta årets exempel, Vi bilägare dömde i princip ut Vredesteins nya ArcTrac, medan gislaved "presterar bra år från år"
I aftonbladet berömde man Vredestein, 4 eller 5 + blev det väl?
Mitt gamla paradexempel härrör från ett antal år bak i tiden när Vi Bilägare och Teknikens Värld nästan hade omvända resultat..
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Gislaved Nord Frost 5 brukar ha lägst ljudnivå bland dubbdäcken.
Ett 'tyst' dubbdäck som gör sitt jobb. Dock inga pallplatser i tester
from 2008 (AMS, Vi Bilägare, inväntar TV). Gick bättre tidigare!
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Glömde nämna Aftonbladets vinterdäckstest.
steifan har helt rätt. Nu var det ju länge sedan man körde med de däcken sist men jag blev förvånad över hur tysta däcken var. Vet inte om mina sommardäck är ovanligt bullriga, men Gislaveddäcken är trots dubb riktigt tysta!

Det enda som är synd med dubbdäck är att det verkar bli sämre och sämre vintrar och att köra dubbdäck på barmark är inte alls så inspirerande.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har Gislaved Nord frost 5 på min 523:a och anser det vara ett mycket bra däck..hyfsat "tysta" med ett bra grepp när det är vinterväglag.

Även på barmark är det riktigt behagliga(inte bara ljudmässigt,dvs relativt bra känsla/väguppträdande också)

Nu är ju mina inte "supernya"(köpta i Oktober 2006) så därför kan jag ju inte säga något om dagens Gislaved Nord frost 5...men inget däck som jag då anser vara "medelmåttigt" iaf...
Mycket bra däck,har aldrig haft bättre vinterdäck!
Naturligt iofs ty utvecklingen går framåt hela tiden...även på däck :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...nu läste jag vinterdäckstestet i Teknikens värld och där var inte ens Gislaved Nordfrost 5 med....
Lite av en besvikelse m.a.o.

Testade däck var>>>205/55-16.

Continental ContiWinterViking 2 vann bland de dubbade däcken som var med...men de andra däcken var ju rena rama skiten(eller iaf ej premiumvinterdäck om man säger)...såsom Kumho(blev 2:a ändå),Barum,AGI,Nordman,Dayton!?,Federal...

Det enda "kända" premium däcket utöver Continentaldäcket bland de dubbade alternativen var Goodyear UltraGrip Extreme,detta däck klarade sig visserligen inte heller speciellt bra totalt sett.. kom 6:a av 8:a testade!

Mvh Janne.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag körde G-ved Nordfrost 3 på min E34 Touring. Tappade dubb onormalt fort. Efter 2 säsonger var ca 1/3 av dubbarna borta. :-(

Det var tydligen ett välkänt problem hos däckfirmorna.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kör på Good-Years UG Extreme som kom förra året. Ett bra V-mönster för modd. Har inga direkt samtida att jämföra med, men är nöjd ändå. Alla dubb kvar efter en säsong om vi skall ta något mätbart. Hade tänkt köra på Hakka 5 eller Nord Frost, men fick väldigt bra pris på dessa, så jag tänkte prova.
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Jag köpte Gislaved Nordfrost 5 205/60-16 förra hösten för 6400 kr monterat på bilen (på fälgar jag redan hade). Hade jag valt 205/55 hade det blivit billigare (kampanj), men jag ville ha rätt omkrets. Jag ville inte har så brett som 225/55, som det "ska" vara på bilen.

Jag hann köra drygt 2000 mil förra vintern och tyckte de fungerade jättebra. För det första är det nog de tystaste dubbdäck jag haft, en kompis säger samma sak (han har 17" på en Audi A6).
Seda tycker jag att de fungerade bra på blöt asfalt avseende vattenplaning, någon panikbromsning testade jag aldrig. Fungerar även bra i modd. På en resa till Trysil regnade det på en tidigare frusen vägbana. Det var blandat blankis på packad snö och packad snö som brast, gick ändå att hålla bra fart. När vi skulle upp till stugan på toppen (Fageråsen) låg säkert 1 dm snö. Det gick bra ända upp till stugan, men när jag skulle backa upp på uppfarten fick jag ta sats ett antal gånger innan jag kom upp. Men med sportchassi så är det ju ingen terrängbil, snön var struken i mitten efter bilen....

När jag tog av dem i våras saknades några dubb i bakdäcken, inga i framdäcken. Jag byter plats på dem inför denna vinter.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
E3
1.828
E36
USA bilar
JanneT: Kumhos nya KW22 (kom förra året, och ersatte KW19 som inte var riktigt bra) är ett riktigt bra däck, kör det själv på en av bilarna och blev imponerad förra vintern! Valde mellan detta och Hakka5, ångrar inte valet!
Nordman är för övrigt Nokians budgetdäck, AGI är bästa regummeringen på marknaden idag
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Janne T,
Riktigt trist att Teknikens Värld inte hade med Nokian Hakkapeliitta 5 eller Gislaved Nord Frost 5.

Svårt att tro att Nord Frost 5 skulle vara 'sämre' nu än förr.
Är väl bara sämre i jämförelse med andra däck som utvecklats mer.
Simpla spekulationer ;)
*

Har inget särskilt att anmärka på mina NF5:or tillverkade sent 06
använda from oktober 07 på 'större bakhjulsdriven' bil.

Körde in dom 70 mil på barmark med en tappad dubb på ett
framdäck som resultat. Tror jag tappade 8 dubbar totalt på
alla fyra däcken på runt 1000 mil efter det. Vet inte om det är
acceptabelt eller ej. Kanske blev en del 'oseriösa' körningar
på vårkanten som ledde till tappade dubbar hö bak.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...blev lite överasskad att Kumho's (i`zen KW 22) kom tvåa...visserligen ingen "mördande konkurrens" i detta test, men ändå...
Minuspunkter var rullmotstånd och en inte allt för hög komfort i dessa däck...

Det jag har hört angående Gislaved är att Continental äger ju nu detta märke och vill inte ha bättre "Gislaved" däck än Continentals egna s.a.s...Låter ju inte allt för lovande kan man tycka :/

Mina NF5 har inte tappat en enda dubb(vad jag kunde se i våras iaf),men snart åker däcken på då får jag se lite bättre angående "dubbsläpp" eller ej..

Mvh Janne.
Kollade mina nordfrost som jag köpte förra hösten och trots att däcken knappt har sett snö så såg jag bara en dubb som saknades. Det ska väl inte avskräcka någon antar jag.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Bytte till v-hjulen idag på 523:an med Nordfrosten på...Saknade en(1) dubb på vänster bak...ganska bra betyg då,men denna omgång kördes in av farsgubben(han köpte dessa däck och ägde denna bil vid tidpunkten för däcksbytet)..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.