AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.433

Funktioner och "dolda menyer" i färddatorn E38

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Om man håller in den högra knappen på instrumentpanelen, eller ska man säga pinnen såna man nollställer trippmätaren med.

Trycker jag in H i cirka 10 sekunder kommer det upp massa olika test menyer Test 1-6 om jag inte minns fel. Sen kan jag bläddra i varje meny med den vänstra bla annat fick jag fram 18/95 antar bilen är tillverkan vecka 18 -95??

Någon kan förklara vad de är för menyer och vad man har dem till? Fattade inte så mycket av det och vågade inte testa för mycket..
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Det här finns i den dolda menyn.

1. Display Car's identification number, HW/SW version, date of construction
2. A very beautiful instrument test
2. Current consumption (liters/100 km)
3. Current consumption (liters/hour)
4. Average consumption (liters/100 km)
5.Current range
6. N/A
7. Average fuel in tank (liters)
8. Current Speed (kph)
9. System voltage at Term. "R" (Battery Voltage)
10.Country/Language (US, Spa, Ger, Jap, etc.)
11. Units am/pm
12. Average Speed
13. ETA
14. Date of Software Mask
15. Production Diagnosis
16. ""
17. Display Vehicle Specific Data
18. Alarm Changeover (cont. vs. intermittent OBC chime)
19. Lock/Unlock
20. Correction factor for fuel consumption (nicht ändern!)
21. Reset all defect codes

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

aha tackar tackar men hur gör man tex välja språk då, vilka knapp/pinne ska jag trycka på och hur länge? och hur gör man för att väl välja när man hittat fram till det man ska ändra på? Min meny är ju tyvärr på tyska så hade jag kunnat byta till engelska hade det varit toppen då skulle jag förstå lite mera och göra fler inställningar :) hehe :)

Kan man ta bort vissa av de vanliga sakerna som finns i färddatorn vill helst bara ha förbrukning, klocka och datum ?

Lock/unlock vad är det för funktion? Dörrlåsning när man kör iväg?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Håll in högra knappen tills testmenyn kommer fram, Bläddra sedan vidare tills du kommer till test nr10, tryck sedan på den vänstra knappen en eller flera gånger tills rätt språk visas, tryck på den högra igen. Är inte säker på att det fungerar men det borde göra det (har aldrig provat).

tror inte du kan ta bort vissa funktioner från färddatorn genom test menyn.

lock eller unlock är om du vill låsa eller låsa upp den dolda menyn. Om menyn är låst kan endast test 1 och 2 visas, övriga står det lock on på.

Språket är en av de saker du inte kan ändra via huvudinstrumentet.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej det var synd,att inte språket gick att ändra, finns det något annat vettigt att ha funktionerna till? Mina står faktiskt lock on på de flesta menyer förutom den första tror jag.. antar de bara går att komma förbi med bmws dator?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Den här var intressant:
20. Correction factor for fuel consumption (nicht ändern!)
Kan man där korrigera uppgiften/beräkningen om bränsleförbrukning? På min E38 visar den ett par dl för litet (glädjemätare). Hur gör man i så fall?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Visar så mycket för lite, låter som att någon använt som försäljningstrick hehe. A du vet att den här fina V8an drar bara 0,8L / mil blandad körning ;)
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Du kan låsa upp menyerna själva. Håll in den högra knappen tills test 1 visas, trcyk en gång på den vänstra så visas de 7 sista tecknen av bilens ram nummer (2 bokstäver och 5 siffror) ex: DB23241. skriv ner de 5 siffrorna och plussa ihop dem med varandra, i det här fallet blir det 12.
Bläddra vidare med den högra knappen tills test nr 19 visas, trcyck på den vänstra knappen upprepade gånger tills det rätta talet visas ( i det här fallet ska du trycka 12 gånger). tryck på den högra kanppen.
Nu skall menyerna vara upplåsta.

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
VillaRosa: du kan korrigera medelförbrukningen där. Bläddra till test nr 20, tryck på den vänstra knappen så kommer det att visas en korrigeringsfaktor, troligtvis 1000. Om du vill att den skall visa lite mer kan du prova sätta dit tex. 1010 genom att trycka på den vänstra knappen tills det önskade talet visas, tryck sen på den högra knappen. Du kan ju alltid prova på egen risk förståss :)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Men går det även att byta språket efter man låst upp menyerna som du skrev (Daniel Sjöholm) ??
Nej det går inte även om du låst upp menyerna.
Du måste in till BMW eller så kanske det går med ngn av de senare carsoft revideringarna, har inte kollat det eftersom jag inte tycker att tyska är svårare än engelska.

Det är inte farten som dödar, det är smällen
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej det var synd, nej visst förstår man tyskan men det är ett så hemskt fult språk hehe Engelskan ser trevligare ut och bättre för folk som ev kommer och tittar på bilen och ska provköra, folk brukar fråga vad saker å ting står för och tror att det kan vara något fel :(
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Daniel. stort tack, blir till att trycka i helgen :-) Litet orolig blir man av (nicht ändern!) som det stod ovan. Kanske det finns en reset, om allt går åt h---e?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har kanske inte förstått det hela riktigt, så jag frågar igen.

Gäller detta bara menyerna i displayen under hastighetsmätaren?

När de väl är upplåsta, hur beter det sig sen då?

Hur går man ur dessa menyer och åter till så det ser ut som vanligt när man stegar runt med knappen på blinkersspaken, ja bladar genom färddatorn?

Hur går man sen in i de dolda menyerna igen?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Den vid hastighetsmätaren..

Kan man ta bort allt skit som finns i datorns vanliga meny? Vill bara ha förbrukning klocka datum och kilometer till tom tank. Allt de andra är ju bara ivägen när man bläddrar. Vet inte ens hur de fungerar ankuft, zeit1 zeit2 och vad mer det är..

Tycker man får trycka som en galning för att gå runt på datorn i en E38 i min E39 fanns ju bara de vettiga sakerna..
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Fagersten

Man kan väl hålla in BC på blinkerspaken. Sedan kan du välja själv vilka funktioner som du vill ska visas i displayen.

Mvh Jojje
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej det låter fint :) ska testa de . Tack
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Dr Tinnitus: Allt är som vanligt fast du har låst upp menyn. Om du vill gå ur meny är det bara att vrida av strömmen eller om du har igång bilen håller du bara in check control knappen tills menyn försvinner och allt blir som vanligt igen, vill du sen in i menyn igen håller du bara in check control knappen igen tills menyn kommer fram.

Om du har igåg bilen när du är inne i menyn kan du se tex. den momentana bränsleförbrukningen, laddningsspänning , den exakta hastigheten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.