AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.325

Ställe i GBG för små lackjobb?

Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Har fått rost pga. förmodade stenskott längs med kanten av bagageluckan (hur grus nu kunnat spruta upp där??!). Slipade förra vinterna och målade med lackstift men nu har rosten kommit tillbaka.

Tänkte få det ordentligt gjort denna gång så funderar på att anlita en firma. Såg en annons från Carspot Länk. Någon som provat dessa eller kan rekommendera en annan firma som tar sig an små lackjobb till bra pris?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte så att det börjat rosta bredvid den kittade plåtomvikningen på insidan?
I så fall behöver du bara lämna in bilen hos BMW och hämta den med en ny lucka.
Stenskott är det definitivt inte.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Det är på underkanten så när luckan är stängd pekar rostmärkena mot marken om man säger så.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla om rostbubblorna går ända mot kittsträngen på insidan, d.v.s 5-6 mm upp från underkant. Om så är fallet kommer rosten därifrån (under kittet). Inte ovanligt vad gäller huv, bagagelucka, dörrar samt innanför tankluckan i botten. I så fall ersätter BMW de delarna upp till 6 år.
Det enda jag annars kan tänka mig är skada på luckkanten p.g.a att något kommit emellan.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Ska definitivt ta en kik på detta! Men jag kommer ändå få åka in med bilen till nån eftersom jag har ett stenskott precis bakom vänstra bakdörren. Detta åtgärdades samtidigt som jag fick höger bakskärm omlackerad på rostgarantin. Tvingade firman till det efter att dom gjort ett dåligt jobb två gånger om på skärmen. Dock har rosten kommit tillbaka så vill få det ordentligt gjort denna gång.

Så, tips på bra ställen är mycket välkommet!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, just det. Det var du med bakskärmen. Det kommer jag i håg att jag läst om. Det gäller att underarbetet görs riktigt och att en bra etsande grund används. Gäller det skärmkanten skall den bodysprutas också. Eller det var kanske "bara" stenskottet du skulle göra om nu?

Av förklarliga skäl känner jag ingen firma därnere då jag är dalmas, men det lär ju finnas lite "goa gubbar" här på forumet, så du får väl fiska vidare ;)
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Nej, tror inte att jag postat om min bakskärm tidigare. :) Det är inte ett speciellt stort stenskott men väldigt retligt. Trodde rosten kom innifrån först men såg sen att det "sticker ut" lite plåt precis bakom dörren där stenen tagit.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Åhå, då misstog jag mig. Det var någon som hade rost på bakskärmen, men om jag tänker efter så var det nog en touring.
Jag har lite återkommande problem själv och när garantin gått ut vänder jag mig till en kille jag är nöjd med sedan tidigare. Orkar inte ens reklamera.
Lycka till med sökandet efter din "proffesionella lackerare"
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Har kollat lite noggrannare på bagageluckan och rosten sträcker sig till den första "fogen", några mm från kanten. Om jag fattar dig rätt, Anders, är det dock vid "fogen" där avrinningshålen är som "garantirosten" uppstår?

BTW, hittade äntligen posten jag var ute efter - Universal Teknik på Ringön heter firman som bl.a. Silvén rekommenderat.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vanligtvis dyker rosten upp på båda sidor om kittsträngen som täcker fogen där ytterplåten är omvikt. Det låter som om du har det problemet. Låt BMW titta på det.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
F-n vad trött jag blir på denna rost! :( Fråga är vad de komer säga när jag redan varit där och slippat och målat...
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Skulle gärna vilja ha ett utlåtande om detta är det berömda roststället på bagageluckan? Hade varit bra att kunna stå på sig när man pratar med BMW.

Tog ett par foton på luckan:
Länk
Länk

Och här är det underbara stenskottet precis bakom dörren som förra ägaren missat och som nu rostar:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är svårt att säga om det kommer under kittet, eller om det är en skada i luckkanten. Hur såg det ut från början? Bara bubblor eller var någon färgflaga borta?
Har inte tittat på någon sedanlucka, men vanligtvis kommer bubblorna först/mest på insidan av kittsträngen, men där syns ingenting på dina bilder.
Inga större rostskador eg. mot vad det kan se ut. Har du kollat huvens insida ovanför strålkastarna och botten på tankpåfyllningspottan? Även dörrarnas underkant runt dräneringshålen kan vara av intresse.
Tycker du skall höra efter på BMW så de får besikta medan du har tid kvar att kunna få erättningsdelar.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Det var färgflagor borta på kanten när jag såg det första gången så därför misstänkte jag att det antingen legat nån skit mellan när förre ägaren stängt luckan, alt. sprutat upp nåt från vägen.

Jag har redan bytt huven och fått höger bakskärm omlackad (rost innanför tanklocket). Bilen är tillverkad 2002-11 så misstänker att jag har månaden ut på att klaga hos BMW. Gör dom en sådan typ av "besiktning" gratis?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Garantin gäller fr.o.m datumet den togs i bruk första gången så du har troligen något mer tid på dig. En del verkar kolla igenom alla tänkbara ställen, medan andra fixar det man klagar på. Mitt tips är att följa alla kittsträngar på dörrar och luckor med en bra lampa. På dörrarna kan du lossa på gummilisterna i underkant för att se bättre.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Bilen togs i bruk 030131 så då har jag en stund till på mig. Ska ta en grundlig titt på bilen och sen åka till BMW och snacka med dom. Som sagt har jag redan slipat och målat på luckan så det kan dom kanske använda emot mig. :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.