AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.355

Vilken modell ska jag välja?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hej, detta är väl verkligen ett i-lands problem men jag hoppas att jag ska bli lite klarare i huvudet över vad jag vill ha med hjälp av lite tips och åsikter från er.

Just nu tittar jag på 330 e46 coupe, 330 e46 sedan och 330 e90 sedan. Oavsett modell skall den ha M-paket och vara i det närmaste fullutrustad, läder och hk eller hifi är viktigt och krav, navi ej krav men stort plus. Bilen bör ha gått ca 1500mil/år och inte mer. Detta är jag säker på att jag vill ha, MEN...

Problem 1.
Jag har råd att köpa en e46 april 2009, vill jag ha en e90 får jag vänta till april 2010. Hade ni väntat eller satsat på en fin e46? Tilläggas bör att jag är riktigt trött på att vara utan bil nu efter att ha varit utan i 2 år. Jag är ganska ivrig att köpa bil men jag är inte i behov av bil egentligen, jag har max 10 min med cykel till jobb och bor i Malmö innerstad.

Problem 2.
Om jag bestämmer mig för en e46, skall jag välja sedan eller coupe?
Jag har alltid tyckt att coupe är snyggare, jag har inget behov av 4 dörrar, vi är bara 2 i hemmet. Men jag måste säga att sedanen är riktigt fin den med och det är den jag tittat på mest senaste tiden.

Jag är lite rädd att jag ska ångra mig för att jag inte väntade och sparade lite till utan köpte istället. Likaså när det gäller sedan/coupe. Jag har haft en dakargul e36 coupe innan som jag var supernöjd med och skulle aldrig velat byta den mot en e36 sedan.

Några bilar jag tittat på:

e46 sedan:
Länk
Länk

e46 coupe:
Länk
Länk

e90 sedan:
Länk
Länk

tacksam för tankar och åsikter
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Säg att båda bilarna tappar 50% av sitt värde på 3 år. Detta är en positiv kalkyl, det kan gå värre än så för E90n. Detta ger en kostnad på tre år på 4200 kr för E90 mot runt 2200 kr för E46orna, det är rejäl skillnad det. Men har du pengarna så är ju E90 bättre på alla punkter egentligen.

//Lövet
to
112
tomb
BMW 318d F31
E46 nr 2 där hade jag satsat på om jag vore du. :)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte jag. SMG1 är ingen höjdare vare sig i körupplevelse eller hållbarhet. Däremot såg den bra ut men växellådan gör att den är utesluten i mina ögon i alla fall.

//Lövet
to
112
tomb
BMW 318d F31
SMG1 ? Det är väl inte SMG-lådan på denna? Länk

to
112
tomb
BMW 318d F31
Sorry, vi menade olika bilar. =)
Jag menade såklart E46 Coupé #2.

Uteslut inte en i övrigt fin bil bara för att den saknar HK eller hifi ljudanläggning, för en rimlig peng gar det att eftermontera system som later betydligt bättre.

M
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej, det var den röda sedanen som hade SMG1

//Lövet
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Vilka roliga val!

Jag skulle satsa på den blå coupen, därefter den silvriga coupen, båda riktigt snygga men jag föredrar blått... kör dessa två år, tappar nog inte så mycket i värde, därefter köp en e90 som frmodligen tappar 100 kr i värde till dess... den snyggare av de två e90 är den svarta, den knallblå är lite "too much"!!!

Good luck!

BMW - När du gillar att köra om!
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
100.000 kr ska det förstås stå :-)

BMW - När du gillar att köra om!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag hade väntat tills jag haft råd med E90:an, du har ju redan väntat så länge - lite till kan du tåla dig :)

Däremot hade jag nog gått på alternativet 330 (E90) UTAN M-paket, för den har du råd med redan till april -09. Och med schyssta fälgar saknar man inte paketet lika mycket...
(Även om jag håller med om att M-paketet är snyggt)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag trodde det var smgII i den röda sedanen? Så smg I är inte att rekomendera???

Ingen som skulle välja en sedan? Varför?
På ett sätt känns det mer rätt med en coupe, känns sportigare och jag har inte familj som måste sitta där bak. Men av någon anledning har jag tittat mycket även på e46 sedan eftersom jag blev intresserad av e90, e91 är alldeles för dyr i några år till så den är inte aktuell med den utrustning jag vill ha.

Om jag sattsar på en e46 coupe, eller sedan för den delen finns det mer pengar över för 19" (M3 eller BBS challenge) och svarta njurar.

Låter vettigt att inte utesluta en bil pga att den saknar hk eller hifi, men jag vill inte byta själva stereon för jag tycker det ser illa ut med en eftermonterad bilstereo och jag vill inte göra övriga ingrepp i inredningen så som andra nät för högtalare. En baslåda i bagaget är ok, det hade jag i min e36 coupe, men det känns endå bättre om det sitter där orginal.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Sani, jag måste nog endå säga att M-paketet är krav för mig. Jag vet att jag hade ångrat mig om jag inte köpt en med M. Jag hade inte M på min e36 och jag ångrade det... Håller iof med om att den kan vara snygg endå, men nej, det måste till i mina ögon.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Även om många egentligen vill ha coupén ( = säger åt dig att köpa den) så är det många som sedan själva köper sedanen. Detta eftersom de står lägre i pris och är mer praktiska ( = lättare att motivera för hustrun)

Sedan måste jag verkligen flagga för att köpa en högt prissatt E46 sannolikt inte är en bra affär som antyds ovan. Tvärtom så är den nog den modell som kommer att drabbas sämst värdeutveckling. I takt med att fler E90 kommer ut på marknaden så dör intresset för dyra E46or. I takt med att fler billiga E46or hamnar ute i förorterna så sjunker andrahandsvärdet ytterligare på E46 (se bara på E36)

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
SMGII finns bara i M3 E46, i 330 och 325 är det SMG1. SMG1 har problem med hållbarheten och är dessutom båda långsam och krånglig att hantera. (Försök fickparkera i backe med SMG1 exempelvis. Antingen så rör sig bilen inte eller så flyger den fram)

//Lövet
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det är just det. Det känns som jag hamnar emellan. Hade jag köpt en e46 ifjor och sålt den 2010 och då bytt till en e90, då hade det varit bättre. Men att köpa e46 nästa år då den egentligen är billigare än jag tänkt handla bil för och e90 är för dyr.
Jag har tänkt 200k, men en riktigt fin e46 kostar väl 150k eller mindre nästa år och en riktigt fin e90 250k nästa år. Även om 200k är budgeten så saknas det nog ca 50k nästa år i april. Att låna 50k är ok men jag vill inte låna 100k.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Har backat in en e60 M5 i en bilhall, det var läskigt.Antingen hände inget eller så hoppade den bak. Det gör ju inte det hela mindre nervöst när det stör porsche, ferrari, lamborghinis och AMG mercor breve.

Ok, då vet jag att smgI är uteslutet. Jag är mer för manuella växellådor men när jag funderade på cab var automat ok. Känns endå som en manuell är mer problemfri.

Bifogar två bilder på en coupe och en sedan som är helt i min smak. Jag tycker sedanen kräver facelift men jag är inte så glad för coupen´s facelift

Coupe:
Länk

sedan:
Länk

Kompis gamla 320 med facelift men riktigt snygg. Notera det svartlackade taket:
Länk
Vi verkar ha lite samma smak Mackan. Bägge kräver M-paket och i sedanens fall facelift. Personligen tycker jag coupen (e46) är ett par hack upp utseendemässigt jämfört med motsvarande sedan. Har du ingen praktisk användning av 2 extra dörrar så slå till på en coupe. Det funkar bra att sitta bak även i den men använder man baksätet ofta blir det jobbigt med bara två dörrar.

e90 är ju en klart modernare bil. Den är svårare att få riktigt snygg tycker jag men det går (e46 är snyggare i grunden). Fanns bla en svart till salu här på forumet för ett tag sen som såg mycket bra ut.

Så enkelt; vill du verkligen ha bil nu så köp en e46Ci och byt upp dig sen. Det kommer ju innebära att det dröjer längre innan du kan köpa en e90 (iom att bilen tappar i värde). Kan du klara dig utan bil ett tag till så vänta o köp en snygg e90! Den tappar nog dessutom lite snabbare nu då faceliften kommit. Ekonomiskt är det förmodligen ungefär lika dålig affär.

Förövrigt har jag lite samma dilemma. Bor också i Malmö innerstad men jag har inte ens kommit till punkten där jag, ekonomiskt, kan motivera att köpa bil överhuvudtaget... :)
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Det lutar ganska mycket åt e46 coupe nu. Har som sagt haft e36 coupe innan och tyckte den var kanon.

e90 går att få riktigt snygg, här är en länk till en tysk en. den är ganska extrem men gillar den:
Länk

Min gammla bil: Länk
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Tittade runt lite på e46 med facelift och hittade dessa tre bilar.
Personligen tycker jag de är alldeles för högt pris. Jag tycker de två e46 ci i första inlägget ligger vettigt i pris men ska man verkligen behöva ge så här mycket mer för dessa bilarna?

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Några av dem är klent utrustade tycker jag och alcantara är STORT minus. Är detta verkligen vettiga priser??

Min gammla bil: Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag tror personligen att det är otroligt svårt att få de pengarna för bilarna. Det visas ju också av att de inte säljs. Över 200.000kr för en E46 idag liksom? Du har visserligen tagit fram de finaste E46orna som är till salu idag så visst kommer de att kosta en slant. Runt ~180 tycker i alla fall jag att man borde få en kalasfin coupé för idag.

Du kan ju alltid ringa och höra med dem vad de kan släppa bilarna för. 10% prutning borde väl inte vara omöjligt tycker man.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.