AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.216

Snygg övergång vid lack bättring

bratten
Upptäckte vid nogrannare syn att det kommit rost på dörren,åkte in till BMW och beklaga mig.Tydligen hade bilen blivit smälld i dörren för 3 år sedan och dörren hade blivit utbytt men underarbetet vad dåligt gjort så det hade kommit rost i en skarv.1 års garanti på lack men va kul! tyckte jag och åkte hem.Tog fram min Dremmel och slipade plåtrent,grundade och skulle sedan lacka! Hur fasen får man en snygg lackövergång? Någon som har lite rutinerade tips med lack,klarlack osv?
Ga
122
Gabbe006
318iS Coupe -94
Efter att du slipat bort all rost så maskerar du runt det plåtrena området och sprayar på flera lager primer/filler så du får ytan i nivå (eller lite högre)med den omkringliggande original lacken. Ta bort maskeringen och våtslipa försiktigt ner sprayspacklet så du får en jämn fin yta (det kan inte göras för nogra), våtslipa även nån cm in på originallacken med ett mycket fint våtslippapper. Sen maskerar du igen, men lite längre ut (en bit ut på den våtslipade originallacken) än förra gången, och vik upp kanten på maskeringstapen så du inte får en skarp kant. Spraya några lager med originalfärg så du får rätt kulör. Medan det torkar så viker du upp maskeringstapen ytterligare några mm, det ultimata är att den uppvikta kanten nu tangerar ytterdelen av området med våtslipad originallack. När metallicen torkat så sprayar du på några tunna lager klarlack och tar sen försiktigt bort maskeringstapen. Låt lacken härda nån vecka och polera sedan hela området med en mild rubbing så att övergången mellan ny o gammal lack suddas ut. Avsluta med vax. Så har jag gjort flera ggr på olika bilar med mycket bra resultat, är du noga så blir det nästan omöjligt att se eferåt.
B.
43
B.L
525i Touring -93
Tack för tippset Gabbe006,
jag ska göra iordning en ful lackkant på min huv i veckan,det värsta är att det är en mettaliclack men det blir nog bättre än det är idag.

Mvh....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.