|
|
|
|---|---|
|
668.000 kr i böter blev det för killen i Göteborg som sålde piratkopior av BMW-fälgar Länk | |
|
Bra, det gör att färre tror att dom har originalfälgar när dom i stället rullar på kopior, det är STOR skillnad på original och kopior, till favör för original. Stephan |
|
|
Ja. Jag tror dessutom att jag har sett dessa fälgar som säljs som "orginal". De är fruktansvärt lika. Kan vara gjutna ur samma form inklusive storleks/ET markeringar på insidan. Danjel Min bil: Länk |
|
| vilka fälgar är det han sålt??? om man tex säljer m3-replicor och talar om att det är kopior är det lagligt då?? | |
|
Det där blir ju en intressant diskussion. Tror faktiskt även att det är olagligt att kopiera någons formgivning. Någon som är bra på immaterialrätt? //Lövet |
|
| självklart är det olagligt att kopiera någon annans deign, under förutsättning att produkten är ordentligt mönster-/formskyddad. nu utgår jag ifrån att BMW skyddar sina produkter. men sedan är det så med mönster-/formskydd att det oftast räcker med väldigt små ändringar för att gå runt det. men exakta kopior ryker man garanterat på. oavsett om det står BMW på dem eller inte. | |
|
Det är ju rätt. Ingen tycker att det är lagligt att sälja Windows Vista kopior som exempel bara för att det står "kopia" på dem. Varför skulle det vara annorlunda med designade produkter egentligen? //Lövet |
|
| Hur kan ni tycka det är bra......... | |
| Har alla original program i sina datorer? vad är skillnaden????? | |
| Ja men de originalkopior du har är ju "original". Det är ingen som knepat ihop sitt eget windows och säljer det som original Microsoft precis... Dessutom har du knappast ens köpt dina kopior. Tjuv! ;) | |
|
Att ta fram en produkt och marknadsföra den tar tid och kostar pengar, då ska man inte kunna dra fördel av allt arbete som är nerlagt och kopiera produkten för att sedan kunna tjäna pengar på dennes bekostnad. Bra dom tycker jag. //Stefan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja nu lyckades ju BMW få till det en gång, det sitter svenskar i Bangkok och säljer "BMW kläder" och accessoarer på Tradera med falsk adress i Sverige,(mrgecko tex) de har hållt på med detta i flera år, är dessutom inte tillåtet med märkesvaruintrång på Tradera alla falska märkesklockor är tex förbjudet. Men Tradera vägrade hjälpa till utan att få fribrev från BMW att de inte hade nått ansvar, vilket BMW vägrade. BMWs advokater försökte fiska fram dessa försäljare men det misslyckades dom med eftersom försäljningen fortsatt ytterligare ett par år. Så nu har dom lyckats klämma åt en fälgförsäljare som inte tänkt sig för i marknadsföringen. En nål i en höstack är min kommentar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har för mig att jag läste en artikkel för ett par år sedan där man förstörde ett lager med AC Schnitzer kopior. |
|
|
Hasso- Menar du att man ska strunta i det i stället då? Tycker du det är fel att skydda sin produkt alltså? Kanske missförstår dig... Danjel Min bil: Länk |
|
|
Annan tråd på samma tema Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.