|
|
|
|---|---|
Filip_J |
Hej. Jag har ringt på en bil i dagarna som jag ev. är intresserad av. Jag pratade med första ägaren och han köpte bilen ny i Tyskland. Jag vet att servicarna inträffar olika pga att de är baserade på antalet liter förbrukad bensin. Första stämplingen/servicen på bilen var vid 3000+ mil, brukar det dröja så länge innan man servar en fabriksny bil?` Ägaren sa att det här var efter bilens egna servicesystem men att han ändå bytt olja+filter var 500-700 mil. Någon som vet hur det ligger till? Mycket tackam för svar! Filip Johansson |
|
Jag har en 120d -08 som har gått ca 1000 mil, enligt färddatorn ska nästa (dvs. första) servicen göras när bilen har gått ytterligare 2000mil. Tycker själv att det känns lite konstgt att köra så länge utan att byta olja. /Fredrik Andersson Svenska M3 E30 Registret M3E30.se Länk |
|
Filip_J |
Med andra ord stämmer det då, att första oljeservicen ska göras efter 3000+ mil? Jisses, man blir ju orolig, jag har ju hunnit byta olja 5 ggr på 3000mil =) |
|
Jag gillar inte de här "nyare" longlife-service-intervallen, känns alldeles för långt, själv har jag bytt olja 3 ggr själv mellan bilens intervall och det ska jag fortsätta med i framtiden. /Micke Länk |
|
Filip_J |
Micke169: Fått några spekulanter på bilen? Jag är likadan, man kan inte byta olja för ofta. Då kan jag iaf vara lugn att bilen är servad som den ska. |
|
Filip: Nej ingen seriös efter dig ;) men jag har fått massor med bytesförslag och mail-bud som åker i skräpkorgen direkt, fortsätter ha den ute på annons, förr eller senare finns det kanske nån som vill ha och uppskattar en silver i originalskick och toppskick =) annars åker jag vidare 200-300 mil/år, kom på att det är väl lyxigt att byta TWS-olja på 300 mil men jag gör det ändå. /Micke Länk |
|
Filip_J |
Eller så behåller du den och slänger i en kompressor :) |
pg_ice |
vad är det för bil ? |
| Jo gäller det M-modeller så ska den varit inne på kontoll o byte av olja efter ca 200 mil...så den stämpeln ska finnas.....sen kan man rulla max 2500 mil mellan servicarna......om du kör försiktigt.....:-) | |
|
Peddan: Såg att min M3 E46 har en stämpel vid ca 200 mil. Filip: Jag har varit sugen på kompressor i 1 år men bilen är för fin och den har inte en skruv som inte är original, kanske köper en annan M3 och monterar kompressor men inte på denna då jag hoppas att den behåller originalskicket även om jag säljer den. /Micke Länk |
|
| Oavsett vad bmw säger, jag byter alltid olja+oljefilter på mina bilar när vintern är slut... | |
Filip_J |
Du menar väl INNAN vintern? Du får gärna byta efter vintern med, men det är desto viktigare att byta innan avställning. Jag byter vid varje 500e mil, det blir inte mer på ett år ändå. |
|
Filip_J: :-) Jag ställer _inte_ av! Här uppe i nord-Norge är det stora växlingar i temperatur under de 4 - 6 månader som vintern "härjar". Men kanske jag borde byta 2 ggr - det har jag inte tänkt på.... |
|
Filip_J |
Rolando: My bad, jag kom på att det är ju inte säkert att du ställer av bilen =) Kör på :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.