|
|
|
|---|---|
|
Idag åkte jag efter en rätt ny 525d där det blänkte fint ur det ena slutröret på avgassystemet och var mattsvart i det andra slutröret. Tydligen anser BMW att kunderna förväntar sig att det skall finnas dubbla utblås men att det räcker med att ha det ena röret "i funktion"! Litet svart färg eller något annat mattsvart i det oanvända röret och jag hade inte upptäckt "fusket"! Per L | |
|
Länk Så där ser det ut på faceliftade E60 525D iaf...svårt att säga annat än att det verkar som att bägge "slutrören" är i funktion... Men det kan ju hända att det ena är pluggat då? Mvh Janne. |
|
|
På bilden i länken kan man se två slutrör men man vet ju inte om det kommer avgaser ur båda rören. Jag hade en Lancia A112 Abarth från mitten av 80-talet och där var det likadant. Det såg ut som dubbla utblås bradvid varandra men det ena röret var bara ett blindrör. Skälet till att jag såg detta på 525d:n var att mina strålkastare lyste rätt in i båda rören och "botten" på blindröret bestod av en blank metall. Per L |
|
|
Jahapp,se där!...tja,är väl "på modet" igen med dubbla "fakeutblås" ;) Mvh Janne. |
|
|
Läste i ett annat forum och med varning för att det kan vara en vandringssägen. Enligt detta forum skulle det finnas en liten ventil som täcker det ena mynningsröret för att minska ljudet i vissa hastigheter. Allt enligt tyska lagkrav. Jag har själv en 525d och i det ena röret ser man att det sitter metall i vägen men röret verkar inte vara helt pluggat. |
|
|
Gorban Ser det ut som om det kommit avgaser i detta rör dvs är det mattsvart sotigt? För det lär det bli mycket snart i ett avgasrör som "fungerar"! Per L |
|
| Det bör väl vara en ventil i ''blindröret'' om det är som på vissa andra bmws. Denna öppnas endast vid högre varvtal för att på tomgång och låga varv göra bilen tystare. | |
Transocean |
Fuskpottan är upptäckt även här! 520D avgaset ser faktiskt bättre ut. Det värsta jag vet är allehanda gamla 728:or med fyra eftermonterade utblås, väldigt polulärt i norge just nu. |
|
De öppnar vid högre varvtal. Min 328iA gör precis samma sak, likaså en 550iA i familjen :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Mina utblås är fortfarande helt rena, dvs inget sot alls! Detta efter 4000mil så partikelfiltret verkar funka bra. Också med ett spjäll på ena blåset men det blåset ser mer smutsigt ut! Antar det är vägdamm som inte blåses ut på samma sätt som det blåset som får andas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.