|
|
|
|---|---|
|
Har en uppsättning 17" RFT Goodyear som jag haft på min Z4 (har inte de exakta måtten i skallen). De sitter på alufälgar och ska nu säljas. Vilka andra BMW-modeller passar de, dvs vad kan jag ange i annonsen? | |
| I princip E36, E46 och 1-serien. | |
| samt E9X om man använder spacers | |
|
Att använda spacers för att få fälgar från E36/E46/E87/Z3/Z4 att passa E90/E91/E92 är vanskligt. ET (offset) skiljer ca 10 mm, vilket innebär att en 10 mm spacer "borde" fungera. Tyvärr är det inte så enkelt.... BMW-fälgar centreras med en fläns på hjulnavet, som passar exakt i fälgens centrumhål. Denna fläns är ca 10 mm hög, så om man monterar en spacer på 10 mm når flänsen inte in att centrera fälgen. Det går heller inte att tillverka en 10 mm spacer med inbyggd centreringsfläns, eftersom flänsen på hjulnavet precis når igenom hela spacerns tjocklek - det finns helt enkelt inget gods där spacerns "förlängda" fläns borde sitta. De tjockaste 'enkla' spacers som kan användas är 5-6 mm, vilket är för lite för att kompensera den felaktiga offseten. Ska man ha en spacer med inbyggd centrumfläns, blir den minst 15-16 mm tjock, vilket är lite för mycket. Dessutom behövs i så fall längre hjulbultar för att nå in till gängan, men med så långa bultar blir påfrestningarna större än önskvärt. Alternativet är att ta till spacers som bultas fast i originalhålen, och som har egna gängade hål för original hjulbultar - sådana spacers är dock minst 20 mm tjocka, och då blir det lika mycket fel som utan spacers fast åt andra hållet.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.