|
|
|
|---|---|
|
Mitt högra gångjärn till bakluckan har börjat kärva. Det kärvar såpass att överkanten på höger sida sticker upp lite över taket och förorsakar ordentligt vindbrus. Det är framförallt lilla glasluckan som kärvar, jag har försökt att smörja upp det med det verkar inte bli bättre. Är det en bökig operation att byta? Björn | |
|
Jag utgår från att jag måste skruva ner innertaket...? Har ni nåt mektips om detta? Jag har sökt lite men inte hittat nån bra beskrivning. Tacksam för hjälp. Björn |
|
|
Du behöver inte skruva ner innertaket. Dämparna sitter fast med snäpplås i "mellantaket". BMW har ett specialverktyg för ändamålet, men det går säkert med ett vanligt plattjärn och lite fantasi. Ta bort plastdetaljerna som sitter framför gångjärnen och kika in med ficklampa i mellantaket, så ser du hur dämparna ligger. Micke |
|
|
Hade en 528iT innan med samma symptom. Ska du bara byta gångjärnen är det en baggis. Byt ett i taget så slipper du ta bort luckan. Gångjärnen sitter skruvade fast och det är lätt att komma åt när du tagit bort plastdetaljerna. Jag lyckades smörja upp mina gångjärn men det var inte lätt då det ena skurit nästan helt. Jag borrade ett litet hål vid axeln till gångjärnet och tryckte in mängder med CRC, sen började de gå lätt igen. Micke |
|
| Hur i h...vete kan BMW ta 4000 spänn i arbete för detta. Material tillkommer dessutom drygt 1 000 spänn. | |
|
4000 i arbete låter saftigt för det jobbet. När jag lämnade in bilen hos BMW här i Finland för att byta dämparna så tog det max en halvtimme. Det är en hyffsat enkel operation. Micke |
|
| Har vi samma konstruktion? Nu sitter jag en bit från bilen, men jag kan inte komma ihåg att jag har nedmonterbara platsdetaljer, utan att det är taket som går ända bak. man jag ska kolla på lunchen. | |
|
Mikren-6: Du menar de plastdetaljerna som sitter i bakänden av taket ut mot luckan? Den stora plastbiten som täcker hela, är den limmad eller bara fast"snäppt"? Bakänden av taket är en del av det övriga taket. Och ska man komma år rakt underifrån så måste ju innertaket ner, men det kanske inte behövs? |
|
|
Du behöver inte komma åt underifrån. När du har luckan öppen så ser du att det sitter plastdetaljer runt gångjärnen, likaså sitter det någon plast mot själva karossen som täcker mellantaket. Det är ju dubbelt tak i vilket dämparna ligger. Jag har för mig att plastdetaljerna runt gångjärnen är skruvade medan den som täcker mellantaket är snäpplås. Micke |
|
|
Lite uppföljning: Jag plockade bort plasten runt gångjärnen och plasten mot karossen/dubbeltaket och smorde upp alltihop med 5-56. Det hjälpte, gångjärnet går lättare, men är troligen lite knäckt, så jag skulle väl egentligen behöva byta det, men nu får jag igen luckan ordentligt med lite speciellt handgrepp. Detta borde väl vara en kontroll/smörj åtgärd vid service... |
|
|
Plockade loss min vänstra bakluckefjäder idag. Gasfjädern var intakt, dock hade fjäderdelen gått av på flera ställen och låg i smådelar. Specialverktyget som omnämns i tråden gick att klara sig utan för avmonteringen, håll upp fjäder och för in ett hylsnyckelhuvud under fjädern så långt fram det går. Pressa sedan ned fjädern igen och den ploppar loss. Ska investera i en ny fjäder så får vi se hur den kan tänkas komma på plats också. |
|
|
Hej. Jag behöver byta fjädrar till min baklucka och bakruta på 530 Touring -01. Finns det två eller fyra fjädrar där? Kan man få tag på fjädrar på typ Biltema eller bör man köpa original? Kan man tillverka specialverktyget själv? Tack för en bra sajt |
|
|
två st sitter där.. Jag byter en av mina nu då denna hade trasats sönder. Kostade 299 på biltema för en fjäder/gasfjäder till stora luckan.. (om det nu är samma till alla e39 touring) För att få bort den behövdes inget specialverktyg, du fipplar in något långt verktyg så du kan bända loss fjäderna från inre fästet. Ska ge mig på att försöka "snäppa dit" nya fjädern på plats imorgon. Se om jag får tag i några bilder.. det känns ganska enkelt så här långt.. |
|
| läste igen.. missvisande svar från min sida, det sitter två för glasluckan och två för stora luckan. | |
|
Lotuz: Tack för info. Ska åka förbi Biltema idag.. |
|
|
Lotuz: Någon uppdatering på om du lyckades även med återmontage utan specialverktyget? Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Demontering Se till att lossa gamla fjädern (gas/fjäderenheten) från luckans fäste. Lyft upp den så långt det går (1-2cm?) försök få in något under den så långt in som möjligt och släpp ner fjädern. Montering Montering var något klurigare.. en bra lampa behövs så man kan se att kulkopplingen ligger korrekt ovanpå han-delen innan man försöker pressa ovanifrån med något klippskt verktyg så man kan "snäppa" in fjädern i sitt fäste. Det knepiga är att hitta något i verktygsväg som kan pressa ner motsatta änden av fjädern inuti karosseriutrymmet. Lagom smalt och avlång men med någon böj som kan pressa.. Posta gärna tips kring hur ni gick tillväga.. jag hade nog 5-10 olika verktyg att prova med, minns inte riktigt vad som fungerade.. |
|
|
Bräckjärn/brytjärn/däckjärn modell lång alltså. Det skall nog kunna uppbringas! Karl Birgander, Göteborg BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90 Förr: BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.