|
|
|
|---|---|
| Jag har ett surrande ljud bakom klimatanläggningens display. Tror det surrande fläktljudet är en starkt bidragande orsak till att batteriet laddades ur när den fick stå ett dygn eller två. Satte mig i bilen, låste och vänttade typ 20 minuter, men surrandet avtog inte. Någon som vet vad det kan vara och eventuell lösning på det? Ingen lust att lägga 1500:- på batteri regelbundet :) | |
|
Jag har samma surrande men mitt slutar efter ett tag, dock tar det väldigt lång stund. Det börjar och när man låser upp bilen så man inbillar sig att det surrar jämt men det gör det inte på min i alla fall. __ /Chrille |
|
|
Hmm, okok. Föhoppningsvis var bara gamla batteriet så uselt att det var bortom all räddning. Före ägaren hade köpt det från skroten - ett med den illavarslande texten "volvo" på. Dessutom alldeles för klent för en E39. Antar att jag har någon slags garanti på det Tudor jag inhanlade nu, bara så j-a drygt att bli stående när man som mest behöver andrabilen. |
|
| Låter väl som att fläktmotståndet gett upp. Inga andra symptom på problem med fläkten? | |
|
Kane: Det är inte själva kupéfläkten vi talar om här utan troligtivs den lilla fläkten som sitter o suger in luft till klimans tempgivare. __ /Chrille |
|
| chrille, ja precis, surranet kommer precis från de "insugen". Kane: nej, fläkten i övrigt verkar fungera fint, iaf den veckan jag haft bilen.. | |
|
Sensorfläkten för kliman brukar vara helt ljudlös, den kanske behöver rengöras. Bilen går ner i sleepmode och fläkten skall stanna 16 minuter efter frånslag av nyckeln osv. Sitter man kvar i bilen och kollar så får man inte greja med elprylar, dörrar osv, då förlängs tiden med 16 minuter igen osv. Om bilen inte går ner i sleepmode så får man fortsätta felsökningen, det kan vara lite besvärligt och tidsödande. Hos BMW kan man forscera tiderna med verkstadsdatorn och förenkla felsökningen, det kan även vara idé att avläsa felminnet, kanske man får en hint om ev. trilskandes moduler då. FP |
|
|
16 minuter kan stämma bra på min... Då funkar det som den ska. Fläkten var ljudlös på min förra E39, eller ja, Jag kunde höra den om man inte lade örat emot men är väl som du säker att den kanske behöver rengöras. __ /Chrille |
|
| Tack för tipset, Folke. Kan man rengöra fläkten medelst tryckluft genom gallret, eller måste panelen demonteras? | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
du kan ju pröva att klippa ut en liten papperslapp och låt den sugas fast av fläkten kolla sedan efter 16 min att/om den ramlat ner då vet du att fläkten "somnat" eller inte |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.