AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.722

Corvette C5, Z4 3.0 eller något annat?

VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Har næstan bestæmt mig før att det blir något i prisspannet 150'-200', och då passar dessa två bilar in.

Førdelar och nackdelar mellan dessa två tas gærna emot.
Frågan ær om Z4:an ær før trøtt med bara 231 hk, och sen kommer jag inte riktigt øverens med fronten heller.
Nackdel corvetten ær inredningens kvalitet.
Någon som kørt båda och kan utala sig om diverse før och nackdelar?

Vilken borde vara bæsta køp ekonomiskt? Då tænker jag enbart på andrahandsværde, bensinførbrukning och førsækring ær av underordnad betydelse.

Førslag på andra bilar ær oxå vælkomna, kan tænka mig att gå upp kanske 100' i pris, men då ska det vara riktigt prisvært.
Køp blir om ca 2 veckor.

Mvh Peter
porsche boxster, mazda rx-8, nissan 350z, bmw z3m, bmw m3
VE
85
VEGA
525it -02
535d GT -11
Boxter skulle kunna vara ett alternativ ja, men då får det bli en boxter s och då ær inte steget upp till 911 så stort længre...
350Z ær fina, men det ær trots allt en nissan iaf.. Z3 ær før gammal.

Just nu står det som sagt mellan C5 98-00 och Z4 3.0 -04. Synpunkter på dessa två?
Ær det vært 100' till att gå upp till en C6 -05 eller Z4 3.0 coupe -07?

Vad hade ni valt? Motivera gærna!

Ær hemma i sverige igen om två veckor och då ska jag førsøka hitta några før provkørning..

Mvh
Peter
jag hade isåfall valt en z4:a för att jag tycker den är snyggare samt bättre köregenskaper.. jag prioriterar i alla fall kurvtagning före raktframkörning..
Conan999
Hej VEGA. Alltid ett trevligt problem att kunna välja mellan två sportbilar. För det första så vill jag säga att jag inte har någon erfarenhet av just Z4 men dock av andra BMW modeller. Jag kan nog däremot hjälpa dej med om hur en Corvette C5 -01 är att äga eftersom jag haft en sådan i precis ett år nu. Ska du köpa en C5:a så köp en 01 eller senare eftersom det då kom en hel del uppgraderingar plus några hk fler. Hittills är jag otroligt nöjd med min, inget strul alls, går helt underbart, superskönt V8 muller, skön långfärdsåkning, 5,7 l motorn ger ett riktigt bra vrid på runt 500nm, har en mycket tålig och hållbar motor och drar 0,82 l/landsväg.

Jag betalar knappt 7200 kr/år helförsäkring vilket är skitbilligt. Jämför detta med min förra BMW 530 som kostade samma vilket är galet dyrt för en familjebil. En kompis till mej har haft en Z3:a och den var väldigt nervig i höga farter, vet inte om dom åtgrdat detta på Z4an. Corvetten tycker jag är råare och snyggare än BMW:n dessutom. Vad gäller kurvtagning så var den inte den bästa på äldre Corvetter men det gäller inte C5:an som uppför sej kanon på kurviga vägar och även bankörning om man så vill.

Om jag ångrar att jag sålde BMW:n, nix det kan jag inte påstå. BMW är alldeles för överreklamerade näret gäller dyra försäkringar, driftskostnad osv.

Hoppas det hjälper dej något på traven. Lycka till.

Conan999
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag bidrar också med lite intryck eftersom jag haft förmånen att avverka några mil i dessa vagnar också.
Tror inte du blir besviken körmässigt på en Z4.
Tycker man karossinpassningar och detaljkvaliteten är viktig så håller BMW:n (i mitt tycke) högre kvalitet än Corvette C5. Men Corvetten har andra kvaliteter tex. det yttre utseendet, fartresurser, vridmoment mm.

Angående det mest ekonomiska köpet så skulle jag tro att Corvetten håller värdet bättre. Går väl knappt att hitta en vette för under 100.000 kr oavsett skick och årsmodell, vilket talar för ett stabilt andrahandsvärde. Dessutom är delarna humant prissatta och försäkringspremierna rimliga.

När det gäller bränsleförbrukning är det också lite fördomar mot jänkaråttorna. Jag har utan svårighet lyckats hålla en 5,7L TPI maskin (Iroc-Z -88) under 0,92 L/mil på en snabb resa mellan Uppsala och Göteborg.

Vad talar mer för Z4 då?
Jag gillar ju lite mindre, lättare bilar så jag tycker Z4:an känns lite mer lätthanterlig att köra. Corvette är lite fläskig att baxa runt med i stan.

Angående C6 så har jag tyvärr aldrig kört den men enligt tester och kritiker så ska det vara en riktigt bra sportbil som inte riktigt går att jämföra med en Z4 anser jag. Men det är ju ett helt annat prisläge på den också.

/L
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag äger själv en Corvette C5 2002 (till salu, finns på blocket) och har lagt många mil i sommar bakom ratten på en Z4 3.0 och ja det enda bilarna har gemensamt är bakhjulsdrift och att taket går att ta av.

Z4 är något mer lätthanterlig i stan och är en trevlig upplevelse att köra, går bra och är en trevlig allroundbil med xenonljus, god fjädringskomfort etc.

Corvetten går mycket bättre och genererar fler blickar och kommentarer.
Gällande andrahandsvärdet så tror jag mer på Corvetten. Väghållningen är god i båda bilarna och Corvetten tar något längre tid innan man kan köra den på gränsen. Sen så har den en underbar liten sak som Z4:an saknar, diffbroms =).

Ska du leta Corvette så kan jag rekommendera en Europamodell p.g.a att det finns färre som det är fifflat med och det är lättare att hitta en i fint skick samt så bör Corvetten vara av årsmodell 2001 eller nyare då de fick en hel del uppgraderingar då.

I övrigt håller jag med Conan999. Kör båda bilarna och se vilken du faller bäst för. Det är helt och hållet en smaksak.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
c32 amg snabb sak

blackpearl
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Tar upp en gammal tråd men jag har fallit för Corvette C5...till sommaren så blir det nog att kolla efter en sådan...hade först tänkt mig en Z3 M roadster som entusiastbil men jag tror det är bättre andrahandsvärde i vetten. Hade tänkt mig en kul bil för ca 200 000kr. Har även sneglat på Opel GT Turbo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.