|
|
|
|---|---|
|
Verkar som att lyftarna har hängt sig på tjejens bil, för när man ska starta den så snurrar det bara på utav hellvete, inget komp som det känns... hur ska man få igång den? Den verkar oxå vara sur eftersom hon bara startat och flyttat den någon meter och sen stannat igen. Vill ha tillbaka min bil, men då måste hennes fungera... | |
|
Om lyftarna kärvat(tappat oljetryck) så vet jag inte något bra sätt annat än att nöta på starten tills det hoppar igång,detsamma gäller när den blivit "lite sur"..TROR dock inte att det är lyftarna som kärvat,ytterst ovanligt OM nu inte bilen stått t.ex avställd länge eller nå't och lyftarna är lite "lessna" redan innan s.a.s... men vet ju naturligtvis inte. Ta och byta ut stiften(alt rengöra) får man väl egentligen skriva först,ty det är naturligtvis en viss risk att man "får in soppa" i katalysatorn med dylikt förfarande som i värsta fall skadar denna.. Men JAG skulle först testa med att nöta på starten tills den rasslar igång...OM nu det är det felet på din vagn, vilket jag då misstänker nu.. Mvh Janne. |
|
|
Det där fenomenet råkade jag ut för ett par gånger med min M52. Det verkar ju som om lyftarna snarare överfylls än att de kärvar eller tappar oljetryck. Det verkar ju som att det inte finns någon kompression alls, så antingen stänger inte ventilerna eller så har kolvringarna krympt. :-) Jag löste det genom att nöta till den startade. Det är väl antagligen inte så nyttigt för katalysator, men min visade inga tecken på att ha skadats efter två sådana episoder. Jag läste sedan ett tips om att koppla ur tändning och bränsle, och bara nöta på starten tills kompressionen verkade komma tillbaks. Det kanske är vettigt. Det bästa är nog att aldrig köra en M52 kortare än några minuter, det är då det skiter sig på något vis. |
|
|
Motorn blir kompressionslös även med helt stängda ventiler, den kan inte suga in nån luft att komprimera osv. Problemet uppstår på många olika bilar, de flesta har ju idag hydrauliska lyftare/tryckare. Varför det uppstår vid kort start/stopp är ett mysterium, det uppstår inte sällan på verkstäderna när man startar kortvarigt osv. FP |
|
|
Blir den? Är ventilerna täta så blir det väl antingen kompression eller expansion av luften i cylindern, beroende på vart kolven stod när ventilerna stängdes. Hursomhelst så blir den väl inte motståndslös, det är ju lika trögt att "dra isär" som det är att "trycka ihop" luft. Brukar verkligen hydraulelementen ha så stor "justermån" att de kan svälja hela lyftet? Det borde skramla ganska odentligt också undet tiden "ventilspelet" gick från större än lyftet till lagom. Min var helt tyst från ventilerna när detta hände. |
|
|
Fick igång den efter att ha knuffat den några kvarter mitt i staden... såg nog kul ut när man står vid rödljus och springer med bilen istället för att köra... De har hänt några gånger förut oxå, men att katten ska ta stryk har jag svårt för att tro, den togs nämligen bort i sommras efter att den satte igen... ska på en ny snart då det är besiktning, men en ny är ju sååå onödigt dyr.... |
|
|
Normalt sett är oljetrycket sådant att trycket från lyftaren är klart mindre än trycket från ventilfjädern och ventilen ligger an mot sätet i stängt läge. En backventil i lyftaren gör att ventilen kan öppna när kamloben "trycker till". Lyftare kan pumpas upp om oljetrycket är för högt, t.ex. en tillfälligt kärvande reduceringsventil i oljepumpen. En annan orsak skulle kunna vara om ventilerna kärvar i styrningen vilket förhindrar att ventilfjäderns fulla tryck når lyftaren. |
|
|
Jag kan, som Adelson, inte tänka mig att lyftarnas justerområde är lika stort som kamlyftet. D.v.s man får ett lite lägre lyft vid start, men nog öppnar ventilerna. Fenomenet är nog helt enkelt att en kort start med kall motor ger upprikad bränsleblandning och vid avstängning är stiften lite blöta och motorn iskall så att stiften inte dunstar. Ryck reläet till bränslepumpen, trampa gasen i botten och kör startmotorn tills den ger något livstecken (eller sluta innan startmotorn brinner upp). Sedan i med reläet igen och prova. |
|
|
Just det ja, den gick ju nu ;) Nåväl, nästa gång då... |
|
|
Jag har råkat ut för fenomenet flera gånger. Tror det kan vara så, att oljetrycket är väldigt högt med kall olja, och att det vid snabbt start/stopp kan byggas upp ett oljetryck som stannar kvar efter att motorn stannats. Detta tryck 'överjusterar' de ventiler som råkar vara i sånt läge att returhålet på lyftaren är blockerat, dvs att hela ventilspelet tas upp + lite till, så att flera ventiler inte stänger helt. Med kall, trögflytande olja tar det en stunds nötande innan ventilerna 'justerat ner sig' så kompressionen återkommer. Har råkat ut för det både på M50- och M54-motorer, men alltid fått liv i dom efter en stunds malande med gasen i botten. |
|
| Åt det hållet gunnare menar kan jag i.o.f.s vara med på. En tänkbar teori. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.