|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en X3 3.0d med 10.000 mil fran 2004. Har problem med en gul varningslampa som ser ut som en motor och som tands och slacks lite da o da. Marker inget speciellt nar den tands; bilen gar som vanligt bra. Efter nagra dagar slacks lampan igen som om inget hade hant... Var pa BMW for diagnos. De sa att turbon gav fel tryck-varden (for laga) och att en cylinder-varmare var sonder. (Bilen har massor av kraft o startar alltid perfekt). De ville ha 25.000 spann for att fixa felet (ny turbo, wastgate, osv.). Jag sa givetvis nej. Fick betala 1200 for fel-diagnosen. Vet ej vad jag skall gora. Bytte diesel-filter, men lampan gar pa o av i jamna intervaller (ca 1 manad)... Kan det vara LMM? Kanske borde rengora den? Vill ej ga till BMW igen for att bli blast...... Hjalp snalla! | |
| Den lampan tänds när det är vaj på avgasvärdena. Om värdena är OK några gånger efter varandra så slocknar lampan. Så jag skulle inte bli direkt orolig så länge den inte lyser hela tiden. Har du bra värden från Bilprovningen? | |
|
Hej, Bor i Madrid Spanien. Har sa mats antalet partiklar per volymsenhet i bilprovningen. Fick OK varden i April i ar da jag gjorde den sist. Vet ej vad som mats i Sverige. I alla fall: vad kan jag gora for att ned avgasvardena?? Tanka den dyrare varianten av diesel soppa?? Tack for ditt svar. |
|
|
Kan felet bero pa trasig kamaxel sensor??? Nagon som vet? |
|
|
Hola Sueconisse! Que tal? Det är väldigt svårt att göra fjärrdiagnos så långt borta även om jag gynnade spanskt lantbruk i går afton:) Får jag be om lite mer bakgrundinfo samt driftsbetingelser kring din bil(jag utgår ifrån att du servat bilen enligt föreskrifter osv). Vilket bränsle tankar du? I Svea Rike äro t ex Preems diesel försedd med renande tillsatser som gör indirekt förebyggande verkan på detta. Billigt är aldrig bra så den dyrare varianten av diesel äro en ting. En annan äro att prova att slå i 3 deciliter jungfrupressad olivolja, extra virginkvaliteteten äro mycket viktigt att påpeka. Det både smörjer och rengör långsamtverkande och naturligt...(Här i Svea Rike nyttjas det på testbasis såsom enkel lackskicksförbättrare). Haver problematiken kommit i samband med att temperaturen blivit lägre? BMWs dieslar äro mer känsliga på låg strömförsörjning och ett batteris Ah halveras när tempen faller under 5 grader. Tillika tar det 30min körning att ladda ett batteri efter en kallstart(Detta utan en massa strömförbrukare inräknade). Tillika är livslängden 3-5 år på ett batteri. Du kan kolla skicket på ditt batteri med att lyfta på locket i bagageutrymmet och kolla den färgade "pluppen" som indikerar om det behöver laddas eller inte. Kanhända läge att köpa en beggad BMW med V12 istället? De drar kring litern och har en helt annan laufkultur... Lycka till! Asken |
|
|
Muchas gracias Asken-nisse, for ditt elokventa inlagg. Nej, inget med lag temperatur att gora. I nasta tank skall jag prova med den dyrare varianten diesel... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.