AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.201

SEAT Cordoba 1,6 l årsmodell 00 - är det något att ha?

Hej!

Har en kompis som plötsligt har fått intresse för en Seat Cordoba årsmodell 00 med en 1,6 liters motor - själv känner jag en viss tveksamhet till seat överhuvudtaget särskilt 1,6 liters motorn...

Hur som haver; Jag skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig med alla sorters synpunkter gällande SEAT Cordoba 1,6 liter. Fördelar, nackdelar, vanliga problem etc...

Kompisen har tänkt lägga 20 tkr på en bil och vill ha en så ny och fin bil som möjligt. "Lack går före motor", verkar vara hans motto...

Tack på förhand och fortsatt trevlig helg!

Mvh Anton
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En av dessa bilar som jag har förträngt helt...Ful som stryk(bara det)+att jag inte iofs heller ser någon svårighet att hitta en fin!?! för tjugo papp...

Ingen som helst aning om kvalité osv men det lilla jag läst om cordoba(årsmodell 93-98) är att den är ca 15 % sämre i krocksäkerhet än medelbilen+att ägarna(enligt en undersökning som SBP sammanställt i boken "Starka sidor och svaga punkter") har problem med gnissel vid inbromsning,kallstarter,nycklar o lås,fönsterhissar,koppling,"lackrost" och ventilation förekommer ovanligt ofta tydligen..
Högt vindbrus likaså..

Lampor verkar iaf ägarna inte bry sig något vidare om att byta enl. bes.resultaten... bl.a positionslyktor,skyltlykta,stopplykta+körriktningsvisare+på vissa tidiga årsmodeller>> ojämn bromsverkan(94 och 95.orna).

Avgasvärdena på -00 och på -96:orna har högre felfrekvens än normalbilen..

Mvh Janne.
Tack för ditt svar, Janne!

Kan bara hålla med dig ang. bilen ifråga - fruktansvärt ful och inte en bil som gör stora avtryck... Jag ska framföra dina framföranden till min kompis!

Mvh Anton
Köpte en flång ny Vario ( kombi) -98 är syskon med VW Polon, 1,6 med 100 hk var helt OK att köra, inget fel alls på kvalisorten på bilen tyckte jag , stora problemet är/var att Seat behandlas som "lågpris varinaten " av skoda av så väl verkstäder som beg bils markanden medan den är verken bättre eller sämre än andra VAG produkter av samma årgång

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Körde faktiskt Ibiza i 4 år och tro det eller ej, jag var väldigt nöjd med bilen. (Nu var ju min en Ibiza 1,8 och inte en Cordoba 1,6, så det är inte helt samma.) Visst det finns många som är bättre på det mesta, men den tog mig och mina saker dit jag skulle utan att svika. Det bullrade en del och skramlade väl lite här och var, men den var stadig på vägen och rätt kul att köra.

Cordoban har större bagageutrymme, men å andra sidan är luckan stor som ett brevinkast. Bagaget på Ibiza är rätt litet men fäller man sätet går det in mer än man tror.

1.6 motorn är samma som i Golf 4 och den är rätt lågt växlad vilket gör den rätt törstig och surrig på motorväg. Annars tror jag den håller rätt bra.

I övrigt ska man väl passa sig för rost.

I mitt tycke en underskattad modell som är väl värd sina pengar.
Hallå Anton!

Vi har ju en Golf 4 i familjen, en 01:a och OM det är samma motor i SEAT från 00 ska jag låta vara osagt eftersom 00 var brytpunkten mellan 8V och 16V motor. Är det 16V så är den definitivt INTE törstig, däremot fortfarande lågt växlad och således surrig på motorväg, men över 0.85l/mil är MYCKE svårt att komma.

Vet att SEAT har haft diverse problem med att regnvatten läcker in i kupén men detta sk vara åtgärdat på garanti, var nån list som inte höll måttet. Så kolla så det är torrt på golvet, även bagaget.
Annars är det ju som sagt en VW i annan joggingbyxor.

Din gamla E30 hälsar :)

/ J
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej!
Seat Cordoba har jag inte mycket till förtroende för. Mina egna erfarenheter från Seat grundar sig från min brors Ibiza. En snål bil bränslemässigt, kändes okey att köra men...! Rosten! Har aldrig "skodat" så mycket rost på en så liten bil! Min kollega hade en Cordoba, tyvärr var inte den bättre på den punkten. Har själv haft en Golf 4 själv samt en Audi A3. De bilarna kändes mer gedigna och är ändå billiga att äga.

Lycka till!

Hejs!
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Jaha... Seat,skoda,Fiat osv då kör jag hellre min gamla Volvo 740:a= mer körglädje per krona.

gb
Köpte följande idag och den känns riktigt bra faktist!

Seat Cordoba 1.6 Vario -98 med 8450 mil på mätaren idag! Mer eller mindre rostfri och i det närmaste fullutrustad med endast fem tidigare ägare inklusive bilnasare!

I trafik första gången 1999-06-01
Senast godkända besiktning: 2009-10-12
Komplett ifylld servicebok.
Senaste service är gjord på Rudvihuset i Karlskrona 2009-10-05 kostade omkring 10000kr finns kvitto.
Färg: Blå
Karosseri: Kombi
Info: ABS, lastbågar, fällbart baksäte, airbag förare, fjärrstyrt centrallås, CD-stereo, elhissar fram och bak, elspeglar, LM-fälgar, AC, rails, servostyrning, stolvärme fram, svensksåld, dimstrålkastare, bra dubbdäck på plåtfälg, nackstöd bak, insynsskydd, kamrem bytt vid 6000 mil
Bilen har full dokumentation, rök och djur fri.

///Micke
Min cabrio Länk
Micke: heter den MXG??? Brioblå med tonade rutor??
GM:
Nix.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Seat är ju det sportigare alternativet till motsvarnade VW .
Har ju en av var En Arosa = kortare polo, annars identiskt invändigt och utrymmet fram med polo före -99.
Samt en polo-00. Bägge 1,4 L 60 hkr dock inte samma motor.
Seaten känns piggare och hårdare i chassiet än polon, som dock är bättre ljudisolerad och mjukare fjädrad och väger 100 kg mera.
Inredningen , dörrsidor mm är lite smäckigare än VW .
Annars är det VW delar rakt igenom helt fri från rost !! dessutom 16700 mil.
Seat verkar funka bra och är nog o prisvärt begköp om man hittar ett fräscht ex. Hur en brukskärra ser ut är av mindre betydelse bara de gör sitt jobb tycker de nya Seat är rätt tuffa.
Ska snart skiljas från Seaten till förmån för 316 Gas bara jag får den färdig först. Känns lite vemodigt Arosan en lättmekad, billig (0.66) i drift och gör sitt jobb som pendlar bil helt utmärkt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tänkt att den kan väl inte har rulla så lite så jag kollade var min blev av ....:

Ägare/Brukare
Namn: BILDEMONTERING I HELSINGBORG AB
Adress: LAGERGATAN 22
Postnr: 254 64 Förvärvsdatum: 2009-06-08

Fordonsstatus: Avregistrerad (2009-07-14)

Är du snäll Micke berättar jag hur du tar bort det vedervärdiga takbågarna enkelt och snyggt... ( något jag gjorde veckan efter nybils leveransen...)
Tack! Gärna!! Dom är hemska!

///Micke
Min cabrio Länk
Jag mailar!!
Funderade ett tag på att ställa mig PÅ taket och bara slita dom rakt upp men insåg att det inte är rätt väg att gå.

///Micke
Min cabrio Länk
Så här ser den ut, inte den snyggaste bilen på marknaden men med tanke på skick, utrustning, pris och vad jag ska ha den till så är den MYCKET bra!
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.