|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en Land Rover Discovery 2,5 TD5 Series II från 2000 med 15000 mil på mätaren. Fick höra att det är en väldigt dålig bil igentligen. Är det någon som har några erfarenheter eller har hört något om dessa bilarna? | |
|
Series I fick ganska dåliga betyg i motorpressen vill jag minnas, med II:an uppdaterades väl en del och var betydligt bättre omtyckt. Hur den är efter 8-9 år och 15000 mil vet jag dock inte. Det finns säkert medlemmar här äger/har ägt en disco och som kan uttala sig om det. MVH Stenis |
|
|
Jag har ägt både en disco I och en Disco II och tycker det är en bil med mycket charm men spelar inte i samma liga som BMW, Mercedes eller andra tyska bilar m.a.p. kvalitetskänsla eller driftsäkerhet. Jag har bara haft V8 och den uppfattar jag som sävlig, och jag är övertygad om att TD5:an är ett steg värre! Disco I har aluminiumplåt i karossen och det är vanligt med korrosion i dörrarna på grund av galvaniska strömmar mellan dörrplåten i aluminium och dörrens järnskelettet. Allt beror på hur du tänker använda den? Ett gammalt ordspråk bland Landroverentusiaster: "Om den inte droppar olja så är oljan säkerligen slut" |
|
| Den droppar inte olja, den markerar bara revir. | |
| haha de var ett bra slut :) | |
|
Eller som en belevad? engelsman uttryckte sig om ett smörjoljesystem i en process med s.k. garanti från leverantör ,dvs från hans arbetsgivare>>>Klart att den läcker olja,det är ju ett oljesystem!! Mvh Janne. |
|
|
Disco II skall enl. "alla" vara att föredra framför Disco I Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
www.slrk.org/forum , Land Roverklubbens aktiva forum. Lycka till! |
|
| Kolla upp rostskyddet har läst att det är näst intil obefintligt. | |
|
Gasar-Magnus Jag blir så trött på människor som vill tillrättavisa mig med mina frågor! Jag tänker inte finna mig att jag inte får ställa en fråga utan att bli tillrättavisad. Är detta ett forum man kan ställa frågor? Eller är detta en lekskola "Min bil, gå och lek nån annan stanns". Nej tack! Jag har sett för många som skriver sådant. Jag blir mer trött på de dumma svaren och hänvisningarna till människor som har frågor. Svara om du svara kan. Eller låt bli! Delorian Jag bor i Norrbotten. Och förhoppningen är att bilen skall klara sig bättre här. Sedan kör jag inte mer än 800 mil per år. Mvh Kristofer |
|
| Zeiss: Gasar-magnus var inte otrevlig, han har den raden som sin signatur. | |
|
Även om du bor i norrland så skadar det inte att lämna in bilen på en extra rostskyddsbehandling, den borde då klara sig rätt bra. Kan hålla signaturen ser precis ut som det är skrivet i inlägget och direkt riktat på trådskaparen, jag reagerade som du första gången jag såg den nu ignorerar jag den bara. |
|
| Jo men jag skall nog ändå rostskydda bilen trotts allt. Bättre att vara på säkra sidan. | |
|
Zeiss: jag var ytterst nära att köpa en Disco IIa, så jag kollade såväl fakta som felbilder ytterst noga men jag tror jag behåller den kunskapen och delar med mig till nån som uppskattar den mera.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Magnus han trodde din signatur var en spydig kommentar från din sida inte konstit att han reagerade så faktiskt :) | |
| Ja sådana signaturer kan man vara utan. Och med tanke på forumets skrala sökmotor så är det inte säkert att man hittar gamla trådar och inlägg. | |
|
Gasar-Magnus: Din kunskap är inte värd min uppmärksamhet när du har en sådan omogen signatur! Vi läser allt för ofta sådana signaturer i detta forum. Besserwisser klarar vi oss utan i jakten på det vi söker. Jag tolkade en signatur fel. Ber hemskt mycket om ursäkt för detta snedsteg. Människor i detta forum tycker jag klagar och hackar för mycket på andra människors misstag. Som att det får ett glädjerus av det. Förfärligt! En Disco II blir det inte just nu. Tror jag skall vänta lite så begagnadpriserna rasar. En personbilsreggad Disco kostar 9900 kr i skatt och 6300 kr i helförsäkring. Men jag ville nog registrara den som lätt lastbil. Då blir priset 3200 i skatt och 4800 kr i försäkring :) Nästan lika billigt som att äga en svensson Volvo. |
|
|
"Människor i detta forum tycker jag klagar och hackar för mycket på andra människors misstag." Ehm...rättelse :) JAG TYCKER att människor i detta forum klagar och hackar för mycket på andra människors misstag. |
|
|
Några bekanta till mig körde Disco II som de köpte ny, typiskt brittisk på gott och ont - ganska charmig men radion fungerade aldrig, elektroniken strulade ofta och bilen var alltid på verkstaden - slutade att den brann upp på Essingeleden... MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Nja alltså jag råkade stöta på ett youtube klipp som fick mig att tänka om: Länk Engelsmännen är lite speciella. När man har hört om British Leyland och hur det gick för den sagan så...nja ingen Landi i mina händer. De må vara trevliga på tee-party. Men bilar vetefan om de kan bygga om jag skall vara ärlig. Jag återgår till BMW 7-serie som jag bäst känner till. |
|
|
Apropå föregående inlägg: Visst kan de bygga bilar, men man köper nog inte en Land Rover för dess kvalitet/hållbarhet. Då tar man en japansk bil. Vill man däremot ha ett stycke brittisk tradition och kultur, som tar sig fram bättre i terrängen än i princip alla andra (även om ett fåtal kan matcha såsom G-klass och Toyota LC), då kan man titta på Land Rover. I övrigt har jag ingen kommentar om D2 då jag inte är direkt bekant med den. Såg dock en anmärkningsvärd artikel i Teknikens Värld för ett par år sedan som jämförde servicekostnader mellan många märken och modeller i flera klasser. Land Rover låg i absoluta botten och Range Rover var inte oväntat dyrast av alla bilar. Kostnaden för nya D3 är dock halverad gentemot D2. Motsvarande gäller för fler modeller från Land Rover, inte minst Freelander. Hur det är med dagens Range Rover vet jag inte - artikeln gällde modellen före 2002. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.