AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
878

Behöver jag köpa ett nytt batteri?

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Min E90 som har massor av elektriskt lull-lull och inte används så mycket som den kanske borde börjar klaga på krassligt batteri. Vid test med en Ctek-laddare idag får jag ganska snart 10-sekundersblinket vilket enligt Ctek-manualen betyder att batteriet troligen måste bytas.

Är det så? Var köper jag då ett bra batteri till bra pris? Nånting säger mig att BMWs orginalbatterier kostar många sköna slantar helt i onödan, eller?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Klarar inte CTEK-laddaren att få liv i batteriet, är det nog tyvärr kass. Ser att din bil är en 05:a, så batteriet är närmare 4 år gammalt - används bilen oregelbundet, är det inte alls konstigt om batteriet är på upphällningen.
Just en CTEK-laddare är annars bra att ha för batterier som används sällan - den kan lämnas inkopplad på batteriet under längre uppställningsperioder, och 'motionerar' då batteriet tillräckligt för att det ska hålla sig fräscht.
Beträffande frågan om vad du ska köpa - kvalitetsbatterier är dyra, tyvärr. Tror att din bil har ett s.k. AGM-batteri, en konstruktion där elektrolyten (syran) inte flyter fritt utan är absorberad av glasfiber. Tror inte det är nämvärt dyrare på BMW än motsvarande batteri nån annanstans, och då vet du att du får ett bra batteri som passar utan problem. Byter du till en annan typ av batteri, bör bilens centralelektronik kodas om för att laddningen ska bli optimal.
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Lite som jag misstänkte i båda frågorna då. Tack för uttömmande svar. Och imponerande bimmer-samling du har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.