|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har två problem med min nyinköpta e34 525i 1. Motorn går helt perfekt, ingen ojämn tomgång eller liknande och drar utan minsta tvekan till varvstoppet på både 1:an, 2:an och 3:an och säkert högre växlar också. Men, ibland får den för sig att nästan dö precis när man kör iväg från rödljus, ungefär som databoxen bryter tändningen under en halv sekund. Det händer nästan enbart när man kör iväg från ett rödljus, efter kanske 0.5 sekunder när den ligger på 1000 - 2000 varv. "Stoppet" varar kanske 0.25 - 0.5 sekunder (ibland lite längre). Motorn dör aldrig men närapå. Det känns ungefär som att man tvärsläpper gasen, motorn tappar _all_ ork någon halv sekund. I övrigt går motorn perfekt. 2. Framvagnen hamnar i självsvängning när man kör över ojämnheter med vänster framhjul i någorlunda fart och svänger samtidigt. Skakar i hela bilen när det händer och ratten gungar fram och tillbaka snabbt i kanske en halv sekund, ungefär som att den självsvänger. Någon som vet vad det kan vara, provkörde en 525i -95 häromdagen och den hade samma fel, så det verkar inte alltför ovanligt | |
| Glömde nämna att det är en -91, dvs den har m50b25 utan vanos. Tacksam för alla svar, speciellt angående motorn! | |
| Svarar den annars bra på gasen? Då menar jag inte nödvändigtvis fullgas. Jag skulle ta och kolla spjällägesgivaren eller lambdan. Angående framvagnen så brukar bussningarna bli dåliga, speciellt de bakre. | |
| Tycker den svarar bra i övrigt, kan man prova att koppla ur givaren helt? | |
| Koppla ur den och varva lite och se om den går annorlunda jämfört med givaren inkopplad. Om inte så är den dålig, annars blir det att kolla upp lambdan och kanske bränsletryck. | |
| Provade att koppla ur den, då svarade bilen mycket sämre / gav mindre effekt än vanligt och tomgången vart högre, så den verkar ge signal. Provar att byta lambdan i helgen, och kikar på länkarmarna fram. Återkommer med resultat :) | |
|
fråga 1 rengör eller byt luftmängdmätare fråga 2 brukar bli när styrleder glappar speciellt mittstaget . Minijonte |
|
![]() 13.410 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
fråga 2 Påminner lite om ett fenomen jag hade när stötdämparen var helt slut. Dock kändes det mer som att hjulet man körde över ojämnheter "studsade" eller självsvängde okontrollerat ett tag efter ojämnheten vilket kändes i ratten. Du kan ju fråga när stötdämparna fram byttes sist eller se om du hitta någon typ av oljeläckage på vänster fram stötdämpare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.