|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur står det till med den sk kvaliten på bmw, har en e46 touring 02 11000 mil skall man räkna med på 6 mån ett verkstadsbesök i månaden, nu har dom änterligen hittat och åtgärdat felet. Men det dyker upp nya frågetecken hela tiden. Skall inte länkarmar o dyl i framvagnen hålla längre än 11000 mil, orginal 16 tum. samt att glas( plast) till blinkers samt strålkastare är mjölkiga. detta kallas ett premium märke med bra kvalitet. annars är jag supernöjd med bilen. ph1 | |
|
Väldigt tråkigt att höra, men det finns tyvärr "måndagsexemplar" av alla märken/modeller. Har den varit servad osv. som de ska av tidigare ägare? |
|
|
jajamensan den är servad enligt bok , servad på en bmw verkstad som verkligen har ställt upp för mig när bilen har varit inne för rep,borgs bil jag gillar verkligen responsen från den verkstaden, följdaktligen var det inte deras fel att man inte hittade orsaken till felet det var ngt med olje trycket till ventiler som gav felmedelande,då detta fel tydligen inte förekommit förr. Annars har man bytt sedvanliga saker som tändspolar, kabelstam, stift. ph1 |
|
|
Tyvärr är inte ett köp av BMW en garanti för ett helt problemfritt bilägade. BMW har liksom ALLA andra bilmärken sina fel och brister. Vad BMW vinner på är körkänslan och i viss mån design. Att sen en del ha mer problem än andra är tråkigt men en dålig dag på bandet kanske bidrar till detta. Jag har haft 3 BMW tidigare och dom har varit väldigt problemfria, kanske jag haft tur, jag vet inte. |
|
|
För två (eller tre?) år sedan när jag var inne med min 330 för service hos bmw frågade servicekillen om jag hade några problem med bilen. Det hade jag inte och hans svar blev då något i stil med, jasså det var konstigt/ovanligt. Jag har haft ganska få problem med bilen. Lite småsaker och blev förvånad av hans svar. Men jag förstår ju att det finns andra mindre lyckligt lottade också. Jag tror precis som tidigare skribent att det givetvis finns måndags-ex hos alla märken men jag tror att bmw generellt har färre måndags-ex än billigare märken. Visst hade jag varit lite besviken om jag ständigt hade behövt ha bilen på verkstad, men faktum är att bilen är underbar och förtjänar lite pyssel och omtanke ibland. |
|
| För att dom körs hårdare och av yngre folk än 5-serien exempelvis kanske. | |
|
För att du är inne på 3-serie-delen av forumet?...;) Annars för att det säljs mest av 3-serien och det därför finns fler som behöver skriva av sig när det strular. Eventuellt är det så att alla 3-seriebilar tillverkas av en OEM-tillverkare i kina och brandas om som BMW i tyskland för att sedan säljas ut. Men det kanske är någon annan som har fler teorier?...=) |
|
|
Det finns naturligtvis en hel del strul som även drabbar 5-serien. Det räcker med att söka på "vibrationer", "abs sensor", "styrbox", "pixelfel" etc etc :-) Det har t o m förekommit att en nybilsköpare fått en helt ny E61 pga allt strul med sin nya E61:a. I detta fall låter det som ett riktigt måndagsexemplar, jag hade i princip inga bekymmer alls med min 04 E46 som jag hade i två år och körde nästan 6000mil med. Undantaget ena glaset till sidoblinkersen som jag fick bytt på garantin pga att kondens bildades vid tvätt. Länkarmarna är ett standardfel på E46. De förbättrades på 01:orna då problemet var betydligt vanligare på de första årsmodellerna. Även om den nya generationen inte är sprängsäker så håller de betydligt bättre än de gamla. |
|
|
Nu leker livet nya skivor och belägg monterat och innkört kan känslan bli bättre, mja nu skall bara länkarmsbussningarna bytas sen kommer bilen att kännas som ny och känslan bli ännu bättre kanske kan man få lite mer av magin då. Bilen är ett njutningsmedel nu ännu bättre. nu fukar allt. ph1 |
|
|
Kanske är det för att 3-serien är den populäraste BMWn? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Jag har fått höra att E39:n var bättre ihopskruvad än E46. Att den höll en högre nivå rent generellt. | |
|
Min 320Ci -02 (11000 mil )är min 41:a bil och den i särklass mest krånglande, brustna fjädrar, massor av elfel, lås, startproblem mm mm och då har jag ändå åkt "premiumbilar" som Alfa, citroen mfl !!! Den ska säljas så snart allt fungerar men det är väl en utopi... |
|
|
I de fall där tidigare ägare varit en tjänstebilsförare kanhända bilen inte skötts om som den behöver och förtjänar? Då får efterföljande ägare ta smällarna... Tillika gör 18/19"s hjul att hjulupphängningar slits mer än dubbelt så fort emot standard... Nu är detta bara generellt, däremot så påverkar ju det helheten. Mvh Asken |
|
|
Icke så, allt välskött med en ägare, regelbundet servad enl bok, fint skick och standard 17" fälgar, en mycket skön bil att köra men en mardröm att äga. Att inte veta att den startar och ett nytt elfel varje vecka är inget annat än dålig kvalitet ! E46 verkar dras med en hel del fel som inte är representativt för märket, eller ? Jag tror inte en E46 går att använda som bruksbil, jag köper en Mercedes igen eftersom jag måste komma iväg till jobbet ( och hem ! ) Reparationskostnaderna ligger nu efter 2000 mil på ca 20 kronor/mil och tiotusen till är att vänta... bilen har gått 11500 mil. Betyg: botten ! utom att köra, fast jag vet ju inte hur det känns med en helt felfri... |
|
|
ph1, Du skriver att det var något med oljetrycket till ventilerna som gav upphov till felmeddelande. Vet du vad själva felmeddelandet var? Hur märkte du problemet, hur betedde sig motorn? Mvh BC |
|
| Hej Bc kommer tyvärr inteihåg vad det hette som strulsde men det var ngn el motor/ventil som spökade. dom fick plocka bort kammar o div för att komma åt. dom sa att detta var ett mycket ovanligt fel då jag fick vänta i ett par veckor på spec verktyg från tyskland. Det felmedelande som jag fick var orange motorlampa som tändes. När man startade bilen så gick den fint men efter ca 1min på tongång så hände det att den började gå på 5cyl och lät o hackade men efter omstart funkade det normalt, men det var samma visa varje morgon. ( detta inträffade endast om bilen var kall) det var tydligen ngt som ej fick tillräckligt tryck men efter omstart så funkade det. Värt att noter om man startade bilen och körde i väg på en gång så hände detta inte i 4 fall av10.Efter rep har bilen fung klockrent, ps de felsökte men kunnde inte hitta ngt fel medelande så dom började med tändspolarna men det räckte inte då konsulterades tydl bmw i solna/ Tyskland. mvh ph | |
|
Intressant och tack för din information ph! När problemet uppstod efter kallstart, gick motorn så illa att motorn/bilen vibrerade när den stod på tomgång? Med tanke på det felaktiga oljetrycket, indikerade oljetryckslampan (den på instrumenteringen) att något strul? Tex, att oljetryckslampan inte släcktes direkt efter att motorn startas (vid kallstart) eller att den började lysa gult efter avstängning av motor trots normal oljenivå? Mvh BC |
|
| hej i gen nix ingen som helst indikering av att oljetrycket var felaktigt på något sätt, endast check engine lampan tändes. men som sagt det funkade när man startade om bilen oftast. Svar ja motorn vibrerade och gick allmänt illa på tongång samt om man försökte köra i väg så tog den sig nästan inte framåt utan bara vibrerade och gick mkt dåligt samt om lampan check engine inte var tänd så började den lysa efter någon minut på tongång. Men efter omstart så funkade allt igen normalt och lampan brukade slockna efter ett tag men det blev samma visa nästa dag. ( detta inträffade bara när bilen var kall, inte vid flera starter samma dag bara 1a starten blev detta bra eller rörde jag till det men så var det i alla fall kan om du vill ta reda på vad det specifika problemet hette om du vill)mvh ph | |
|
Time: Det låter som du fått en del ibörjan... Länkarmarna har åtgärdats och har numer en nyare, bättre modell, BMW har åtgärdat det centralt som beskrivet. Laddas batteriet med jämna mellanrum? 1 ggr/mån med ctek brukar vara bra. Torra blinkersglas åtgärdas så enkelt, lite matolja på en svamp... Tänk er själv den miljön de verkar i, kyla, värme, regn, snö och spolarvätska och salt som fräter på rejält. Plast är basserat på olefin och lösningsmedel... Mvh Asken |
|
|
Det vore mycket värdefullt om du kan återkomma till mig med en beskrivning över vad det specifika problemet hette som du skriver. Gärna namn på komponenter etc., eller var du nu kan hitta för info... Var det BMW Solna eller Borgs bil (nämns i början av tråden) som hittade felet? Tack på förhand Mvh BC |
|
|
Asken, ja, det verkar som jag fått en släng av sleven :) den har funkat i tre veckor nu och den är väldigt trevlig att köra, nästan som en Alfa. Min bil är begagnad men det som har krånglat är inte av "körhårt" karaktär utan irriterande småsaker som inte ska finnas på en premiumbil som BMW trots allt tar rejält betalt för ? Vi får väl se i slutändan hur dyrt ägandet blir men det verkar inte lovande... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.