|
|
|
|---|---|
|
Ja som sagt, min 523 -98 med M52-motor läcker kylvatten mellan motorblock och växellåda. Efter ett par minuter på tomgång kan man kan se att det rinner längs skarven, uppifrån och hela vägen ned och droppar på undersidan växellådan med ett par dropp per sekund. Jag har torkat och tittat (med speglar och fiberskop) men det går inte att se att det kommer vatten någon annan stans. Finns det någon frysplugg eller annat bakom växellådan som kan vara orsaken? Jag skulle gärna vilja ha en trovärdig teori innan jag river ned växellådan... Anders W. | |
|
Min teori är att det läcker i någon av anslutningarna till värmepaketet mot torpedväggen. __ /Chrille |
|
|
Den teorin har jag försökt tro på i det längsta... Jag har torkat torrt och rent kring slangar och runt skarven mellan topp och block, men det fuktar ingen annan stans än i skarven mot växellådan. Jag har även tittat med fiberskop när motorn är igång och vattnet droppar, men några spår av vatten ovanför växellådan finns inte. Efter att ha torkat torrt och rent längs skarven på växellådans ovansida blir pappret alltid fuktigt om jag viker en smal kant och pressar ned mot skarven. Anders W. |
|
|
Länk Prova detta innan du river allt. Mvh |
|
|
Nja, jag vet inte riktigt... Så'nt där låter lite "mumbo-jumbo" i mina öron. "Häll en burk i kylarn, och allt blir bra!" Kan det verkligen funka? Det låter lite för bra för att vara sant tycker jag. Inte för att jag direkt ser fram emot att behöva riva vävellådan, men ändå... Anders W. |
|
|
Har hört att man kan få sämre värme i bilen pga att detta sätter igen värmepaketet. Vet inte om det stämmer men det kanske nån annan gör! Mvh/Palle |
|
|
Jag har fått veta att det ska finnas sju fryspluggar med diameter 45mm på motorn, men jag har inga uppgifter på vart dom sitter. Finns det någon som kan beskriva/visa ritning vart dom sitter, eller i alla fall bekräfta eller dementera om det sitter någon bakom växellåda. Anders W. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.