|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad kan det bero på. Som rubrik lyder, bytte kupefilter förra året så det kan knappst vara igensatt redan. Förloppet som inträffat två morgnar på raken. Svag antydan till frost på rutan, försvinner med lätthet av torkarna. SÄtter mig i bilen, drar igång defrostern och AC för att bli av med "dimman" på rutan. Jag rullar iväg i hopp om att det försvinner omgående. Hinner knappt köra 30 meter så ser jag inte ett smack och måste stanna bilen och låta den stå vid vägen några minuter innan det börjar glesna längst ned på rutan och jag kan hjälpligt rulla vidare. Detta hände inte förra året så jag kan verkligen inte begripa vad som är galet och dimman jag har på samtliga rutor är helt omöjligt att se igenom.. Mycket tacksam för tips som kan vara fel?? /Hampus Länk | |
|
En kupévärmare fyller flera funktioner, tänk vad gött att hoppa in i en varm,fukt och frost fri bil hela vintern. monterar du dessutom en motorvärmare blir du lite miljöisch, snäll mot motorn och plånkan på samma gång. Dock finns det bara blockvärmare till 323 tror jag (iallafall till E36) Kanske inte det svaret du vill ha me ett svar iallfall ; ) Johan S www.bimmer.se Länk CS#4079/SC#580 |
|
|
Tja,kan ju vara så att du har ett litet läckage i kupévärmepaketet som gör att du märker av det på detta vis...KAN skriver jag. Har du märkt av något "tapp" av kylarvätska nyligen? Mvh Janne. |
|
|
Det kan hjälpa att rikta den luften någon mot t ex golvet precis när man startat bilen, så att den fuktiga luften försvinner ur systemet innan man riktar om den till vindrutan. Men har du alltid mycket fukt i bilen så låter det som det läcker in någonstans i bilen, vatten eller bara något som är otätt så fukt letar sig in. En torrboll kan också hjälpa mot fukten, skall testa detta i min Honda Civic som alltid immar igen och har ett värdelöst ventilationssystem. __________ |
|
|
Om AC:n inte funkar så kan den ju inte torka luften heller, å andra sidan kanske det var under +4´C och då går den ju inte igång... Mvh |
|
|
Jag har motorvärmare och kupevärmare, har inte hämtat sladden inför vintersäsongen bara. OBSERVERA detta är ett problem ENBART de första 3 min, jag kan alltså inte köra 1m framåt, ser ingenting. När jag väntat några minuter så lättar det underifrån och det fungerar bättre och bättre. Efter 6 min så är rutan helt fri. I annat fall har jag inga problem med varken ac, fukt eller något annat. Har inte märkt av något tapp heller. Normalt är man van att det är lite dimma, men jag ser nothing! /Hampus Länk |
|
| Du har inte putsat insidan av rutan på sistone då? Kanske använt något medel som orsakar detta. | |
|
Rekondade insidan av bilen i juni. I övrigt bara snabbvax som hamnar på utsidan av rutorna. Kan det påverka? /Hampus Länk |
|
|
Du har garanterat vatten nån stans i systemet, kanske är avriningen från ACn igäntäppt. På min bil (inte BMWn) försvinner imma på 10 sek om jag sätter på ACn, så din AC verkar ju inte funka. |
|
|
Jag håller med Isåkare, Dräneringen till AC paket/värmepaket är igensatt så vatten samlas inuti paketet, så fort fläkten börjar gå kör den upp all fukt på rutan. Leta reda på dräneringarna och rensa!!! Annars kommer det tillslut rinna in vatten på kupegolvet när det regnar... /Mats J |
|
|
Tack grabbar! Jag fixar:) /Hampus Länk |
|
|
Dräneringen tar inte hand om regnvatten, endast kondensvatten som bildas när evaporatorn är kall och träffas av luften som sugs in utifrån. Avfuktning av kupéluften kan edast ske om man kör recirkulation, i annat fall tas luften utifrån. Däremot ersätts kupéluften snabbt med ny när man kör med fläkten osv. Slangarna till dräneringen brukar mynna ut vid varsin sida av växellådan, en lätt puff med lite luft rensar bort ev. stopp i dessa. FP |
|
|
korrigering som kom att tänka på. jag har suttit kvar i bilen två gånger på raken när jag kommit hem från jobbet och pratat i telefon. undrar om detta bygger upp bra med fukt inför morgonen... får se imorgon om det är kallt.... /Hampus Länk |
|
|
Jag har samma problem med min 323 e36 -95... Den blir väldigt lätt immig när man startat den. Värt att kolla upp om det är igensatt någonstans i dräneringen till ac:n. Känns som att fläkten kanske blåser in fuktig luft mot rutorna, som någon tidigare nämnde. Var sitter kupéfiltret? Kanske borde kolla det också... //Kocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.