|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vill höra med samtliga BMW-ägare om hur ofta Ni fyller på olja på era bilar? Jag har nämligen haft en 320i STCC e46 -04 i lite mer än en månad. Körsträckan på denna månaden är 300 mil. Oljelampan började lysa gult när man stängde av motorn. Enl. instruktionsböckerna skulle man fylla på olja ASAP. Bilhandlaren fyllde snällt på olja (0,7 liter), fick även med mig hem. Jag undrar: är detta normalt för många BMW-modeller att man ska fylla på 0,5 - 1 liter olja / 300:e mil? Enl. försäljare och mekaniker där jag köpt bilen är detta en normal företeelse. För mig låter det väldigt mycket... Tacksam för snabb hjälp! | |
| Just den motorn drar mycket olja. Har haft en själv och den drog mycket olja. Helt normalt för den motorn enligt BMW. | |
|
M54-motorn som även jag har är känd för att vilja ha lite extra olja mellan bytena. För min del kan jag få pytsa i en liter på 1200-1500mil ungefär. Det verkar som om 1 lit/1000 mil är vanligt, men ibland lite mer. Det är en lågfriktionsmotor och som standard används en 0W-30 olja med låg varmviskositetstal d.v.s den är tunn och blaskig. Det behöver inte vara någon katastrof och du behöver nog inte bekymra dig över att förbrukningen skall öka. |
|
|
När min bil hade gått 700 mil fick jag fylla på 1 liter. Men då var motorn inte inkörd ännu. När bilen hade gått 2300 mil fick jag fylla på 0,7 liter till ungefär. Jag tror inte att jag ska behöva fylla på något mer innan nästa service vid drygt 3000 mil. Förbrukningen kan alltså variera. Men BMW har en väldigt vid intervall för vad som anses som normalt, allt upp till 1 liter/100 mil ases "normalt" av BMW. Vilket är helt galet tycker jag. Tidigare bilar har dragit ungefär 1liter/1000 mil. __ Min bil: Länk |
|
| Fyllde på en liter efter typ 1500 mil. | |
| Min 328i med M52-motor drog ingenting alls. Skall bli spännande att se vad M3:an vill ha. | |
|
Ni ser, det är varierande svar. Vissa säger att deras bilar drar olja och vissa bilar drar inget. Funderar på att göra ett kompressionsprov, dock vet jag inte riktigt vad de testar för något. Vad anses här? |
|
| Min m52 drar inte heller en droppe mellan servicarna. (2500mil) Men m54 verkar som flera skrivit dra ganska mycket. | |
| Min drar ingen olja | |
| Min M54 drar i princip ingen olja. Nu 1200 mil efter senaste service så har nivån nått ned till max-markeringen på stickan (nivån låg 2-3mm över max efter service). | |
Transocean |
7,5 liter på 1000 mil har min dragit i dom fem år jag haft bilen utan att det är nåt fel på motorn. |
|
Just M54an verkar ha högst varierande oljeförbrukning mellan olika exemplar. Min motor drar inte heller något (märkbart). Kan detta gå att kartlägga, årsmodeller, konstruktionsändringar, inkörning osv? |
|
|
Körsättet spelar väldigt stor roll när det gäller oljeförbrukning. Min bil har aldrig tagit olja "märkbart" i alla fall mellan 1000mil..men i sommar köpte jag en husvagn som har en totalvikt på 2000kg, och efter ha dragit den ca 200mil fick jag en chock när jag kollade oljan...det hade försvunnit ca 0,5l. med skräckblandade känslor kröp jag under bilen efter att försöka hitta läkaget! men det visade sig att motorn var torr och fin. Jag trodde då att motorn hade tagit sånn stryk"ibland var det 30grader varmt" och eftersom den har gått 29000mil så var den slut. Men jag kan konstatera att efter ha kört i höst utan husvagn så är oljeförbrukningen ej märkbar igen...pust! Så jag tror att det beror mycket på vilket körsätt man har och hur mycket kallstarter man gör påverkar oljeförbrukningen mer. gb |
|
|
Hur mycket olja var det i motorn när du köpte bilen? Jag menar, nivån kanske låg alldeles över låglarm så efter 300 mil förbrukades så mycket olja att larmet triggades. Det här kan bli Autopowers längsta tråd, om nu samtliga bmw-ägare svarar :-) /Anders C |
|
|
Jag har kört 700 mil och behövt fylla ungefär 1 liter olja. Inget att bråka om för min del. Min bror har en 320 -04 och han behöver fylla olja betydligt oftare än mig. Jag misstänker att det beror på att hans bil får gå hårdare eftersom motorn är svagare. //Lövet |
|
|
Som någon skrev tidigare, BMW har en ganska vid tolerans på oljeförbrukningen. Det finns säkert andra som har erfarenheter av oljemärken som gör att förbrukningen minskar. Min far hade en E34 som drog en hel del. Han bytte till Midland olja och fick ned förbrukningen rejält. //Mikael |
|
|
Hej! En kort fråga, tankar du 95 eller 98 oktan? Jag märkte på grannens 325 E90 så försvann oljeförbrukningen nästan helt då 98oktan applicerades. 95 oktan innehåller 5% etanol och det är ju uttorkande för stora delar av insidan av motorn inlusive packningar mm. Mvh Asken |
|
|
Kommer mäta hur långt jag kan köra till nästa gång jag måste fylla på mer. Vet inte vad förra ägaren tankade men jag tankar 98-oktan. Kan vara som så att det inte var mycket olja när jag fick bilen (inget jag kollar på när man köper bilen av en BMW återförsäljare). Många olika åsikter om de ska dricka eller ej. Är väl från motor till motor... Har nu 640mil till nästa oljeservice. Återstår att se vad som händer... /Pierre |
|
|
Nu är det bekräftat! Körde mellan 3-400 mil och var än en gång tvungen att fylla på oljan... Snart dags för oljebyte enligt mätaren - vilken olja föreslås? Mvh Pierre |
|
| Jag köper min på BMW. Castrol någonting 0W-30 tror jag det är. | |
|
Man kan fundera på om Askens iakttagelse har något med oktantalet att göra. För min del så har jag kört 2100 mil, utan att ha fyllt på olja. Det har ivart fall inte varit något behov enl oljenivåmätaren i Idriven. Inte heller har något varningsmeddelande om för låg oljenivå kommit upp. Har enbart kört med 98 alt 99 oktan. Ja vem vet ? NN/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.