|
|
|
|---|---|
|
Har en ny kylare liggande som ska i till helgen. Det gamla vattnet bör väl dräneras innan man börjar fylla på nytt? Har förstått att det sitter en dräneringsplugg på blocket men var sitter denna, går det ta fel plugg och måste man ta den underifrån? Tänkte också höra lite om man ska skölja ur systemet lite när man kopplat loss den gamle kylaren? Koppla bort kylaren, sätta till vattenslangen till en av kylarslangarna i bilen och spola in friskt vatten "i motorn" och på detta sättet då kanske få ur gammalt vatten om de nu kan ha nån betydelse för driften? Men man lär väl inte kunna spola runt allt vattnet eftersom termostaten håller stängt så man kanske ska spola i båda kylarslangarna? Kan man kanske t.o.m. koppla ur kylarslangen där varmvattnet från motorn kommer och låta de flöda rakt ut samtidigt som man har motorn igång och fyller på kylaren med nytt vatten hela tiden? Jag är kanske helt ute och cyklar men tar tacksamt emot råd om hur jag ska göra. Lufta tror jag att jag har hyffsad koll på. Fylla på vatten i expansion tills pinnan är kant i kant med påfyllningshålet Trycka lite på slangarna för att pumpa runt vattnet Full värme och lite fläkt på i kupén Öppna luftskruven och låta bilen gå på tomgång Fylla på vatten vid efter behov Köra en liten sväng för att få upp värmen och få vattnet att pumpas runt Lufta och fortsätta fylla på efter behov | |
|
Du kan rensa kylsystemet med den gamla kylaren på. Tappa ur och ta bort termostaten, försök att lokalisera avtappningspluggen på blocket, kanske går att se vart den finns på Realoem.com? Annars kan du antagligen bara lossa bottenslangen. Fyll upp med kylarrensning + vatten, kör en liten runda också. Sen är det bara att tappa ur och byta kylare. Mvh |
|
|
Jag har grön glykol i systemet nu, bör jag fortsätta med det? Har läst överallt om att det inte är bra att blanda och är ju inte säker på att jag kommer få ursköljt allt så kanske bäst att fortsätta på samma färg? Är någon av Biltemas grön eller ska man ta Castrols på Mekonomen, de har alla tre färgerna att välja mellan? |
|
|
Den gröna är antagligen propylenglykol? Inte blandbar med etylenglykol i så fall men det spelar ju ingen roll - du ska ju tömma systemet, då kan du byta till önskad sort utan problem. Mvh /Robban |
|
|
Den mest seriösa rengöringen av kylsystemet jag gjort var när jag av misstag slog 1 lit. koncentrerat bilschampo, avsett för automattvättar, i kylaren på en gammal dieselmerca. Syrrans kille hade överlämnat den i en tom glykolflaska :) Upptäckte det genom en skumboll under motorn på backen. Tog ur blockplugg och isär med kylarslangarna och spolade med trädgårdsslang i över en halvtimma. Trodde aldrig skumbadet skulle ta slut... Angående glykolsort, titta vad som rekommenderas i instruktionsboken. En del vattenpumpar kan vara kinkiga på etylen el. propylen. |
|
| Har ju funkat för mig nu i 7000 mil så grön verkar ju inte vara någon fara iaf :-) | |
|
Nej då är det nog "grönt" ;) |
|
| Det var banne mig en rejäl rengöring! ;) | |
|
Kommer jag åt avtappningspluggen på blocket på min 523i -97 (E39) utan att lyfta upp bilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.