AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.018

Däck till 19x11 samt 19x10

m3_kosova
Har köpt nya fälgar och undrar vilka däck jag ska ha?

Fram 19x10 ET46

Bak 19x11 ET26

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

19x11" bak, med ET26 lär ju sitta "sådär" va?

m3_kosova
Ja dem kommer att sticka ut "LITE"
Men nu vet jag inte riktigt vilka däck jag ska ha??

Mitrovica Po Qka Mendove
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alltså, du lär ju få massera skärmarna LITE. Så frågan är ju nästan om du inte får pröva dig fram?

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Inget svar på din fråga men fi fan vilka bredmackor xD
Conan999
På en M3:a??

Conan999
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man utgår från att däcken skall ligga plant med fälgarnas ytterkant:

Fram 255/35/19 alt 255/30/19
Bak 285/30/19

Ovanstående ger rimlig rullomkrets utifrån original...

Dock tror jag inte ett ögonblick på att du får dit så breda sulor, särskilt bak med det konstiga inpressningsdjupet!

Lycka till!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
m3_kosova
Conan999 > yes på en M3 E46 2005.

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
m3_kosova
Johan B > Tack för din hjälp, fick email igår från säljaren jag köpte från och han sa
Fram 245/35/19 alt 255/30/19
Bak 275/30/19

Så nu har jag beställt hem både 245/35/19 + 255/30/19 för fram och 275/30/19 för bak. Hoppas det funkar.

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Conan999
m3_kosova: Du kommer få ett ganska bra tyskstuk med den däckbredden. Jag har sett 245:or på en 10 tums fälg och det var inte snyggt(enligt mej). Jag har själv 10 tum bak med 285/30-19 på Corvetten och dom sitter jäms med fälgkanten.

Conan999
Sheit, varför köpa så stora fälgar om man vet att det inte kommer passa?

Rekomendationerna du har fått kommer ju i mina ögon iaf se förjävligt ut med så breda fälgar och så smala däck.
På 10" fälgar bör man minst ha 275 breda däck om det ska se hyffsat bra ut i mina ögon. (sitter ju 265 original på 9,5", nästan det är lite tyskstuk aktigt enligt mig) Sen på 11" bred fälg skulle jag nog gå på MINST 295 breda, men helst 305 så det inte ser för konstigt ut..

275er på 11" breda fälgar kommer se väldigt illa ut, samma med 245/255 på 10" enligt mig då, kommer bli så att däcken slutar, sen sticker själva fälgkanten nån milimeter utanför däcket.. Men enligt vissa är ju det också snyggt.

Hoppas inte nån tar illa upp, detta är bara vad jag tycker!

MVH
Johan B, man får plats med så breda däck och med den inpressningen som du nämner på en e46 m3, dock inte med så breda fälgar, och med de måtten du nämner på däcken så blir det verkligen inte "kant i kant" som du skriver. De måtten du skriver hade passat perfekt på 1" mindre fälgar run om, alltså 9" fram och 10" bak. Och detta hade nog ganska exakt passat en e46 M3, men på 10 & 11" blir de svårt, även ifall du kör me tyskstuk däck, för fälgen drar ju ändå ut däcken, så de blir ju ändå bredare än om de hade suttit på smalare fälg...

MVH
István

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
IstvanC, med ledning av m3_kosovas uppgifter i profilen, utgick jag från att det är en E36:a!

Enligt följande rekommendation( Länk ), skall fälgen vara mellan 8,5 till 10" bred om man skall ha 255/30/19, liksom fälgen skall vara mellan 9,5 och 11" med 285/30/19.

Anledning till att jag valde de smalaste möjliga däck, var att det blir utrymmesproblem!

Räknar man dessutom lite enkelt med däckens bredd i tum, kommer slitbanan att vara nästan exakt i kant med fälgens kant med mina rekommendationer - iofs finns det vissa tillverkarmarginaler som gör att vissa däckfabrikat är bredare än andra i verkligheten trots att de har samma storleksbeteckningar...

Om däcken får plats, måste även de fälgarna få plats - det är däcken som är bredast i ovanstående dimensioner...möjligen måste man modulera med inpressningen i såfall, men det är en annan sak...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det är tyvärr inte så enkelt att man räknar i tum och säger att det kommer komma kant i kant, för det stämmer inte. Som sagt, original sitter det 265or bak på 19":arna, jag tycker nästan det är lite smalt, jag kommer gå upp i 275bak för att ha däcken mer kant i kant.

Bara för däcken får plats behöver inte fälgarna få plats, som det exemplet jag skrev ovanför, har man en smalare fälg och en bredare med exakt likadana däck på, så blir annlägningsytan ändå bredare på den breda fälgen, för däcken "dras ut" så att säga. Inpressningen på hans fälgar är ganska bra annars.

Fälgar i perfekt storlek enligt mig för M3 E46 är 19x9" ET35 fram, bak 19x10" ET25 bak, då ligger de riktigt fint i hjulhusen enligt mig. Sen beror det ju naturligtvis massa på hjulvinklarna med..

Dina rekomendationer funkar, men IRL så vet jag att det är i smalaste laget, jag personligen hade aldrig kört på det, för det blir riktigt fult enligt mig.

Porsche t.ex. för att ta ett exempel, kör med 10" fälgar på 285däck.
Detta ser i mina ögon perfekt ut!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.