AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.019

Är Z4 iskalla för tillfället?

Funderar på att köpa en BMW Z4 >-06. Ligger en del intressanta bilar ute på Blocket som verkar väldigt svårsålda då dom legat ute väldigt länge.

Har inte kollat beg.marknaden för dessa tidigare och undrar om det "brukar vara" så här med sommarbilar framåt hösten? Kan det vara så att en ny Z4-modell är på gång nästa sommar och därför börjar nuvarande Z4 bli iskall på marknaden?
Dels det men främst pga. det verkligen inte är säsong - det första köparen får göra är förmodligen att ställa av bilen.
Lasse Karlsson
I dagens ekonomiska läge är i stort alla bilar iskalla!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tror säsongen spelar stor roll. Varför köpa en sommarbil nu och ta 25-40 tKr i värdeminskning i garaget när man hellre kan spara pengarna och köpa en lika fin billigare till våren?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Lasses reflektion är den mest troliga. Det är verkligen köparens marknad idag. Inköp av bilar är något de flesta kan vänta några månader med och är det första folk drar in på i sånna här lägen, tyvärr eftersom det förvärrar krisen. Den som har råd att vänta med sälja bil skall nog göra det idag och den som inte behöver låna för att köpa kan göra ett jättebra köp idag.

E
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ja är man ute efter en "börsmoppe" som Z4 så finns
det säkert fyndchanser i dagsläget.
Med tanke på det allmäna ekonomiska läget i världen så
kan ju bli en hel del återtagna bilar till salu...

/L
Det är nu det märks hur många som lånar till sina bilar...
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jag följer prisutvecklingen på 911or, kolla blocket - Porsche 993 Cabrio 1994 6 spd, 10kmil 265000:-, Porsche 996 Cabrio 2001, 10kmil 285kkr osv osv

Fyndläge helt klart, säket än mer oå Z4 som det rimligtvis går ett dussin på var 993 cab....
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ett hett tips är import av lågmilade "börsraketer" från Island.
Där hänger återtagna parkerade Z4:or och 911:or som druvklasar hos
finansbolagen och KK-förvaltarna för omedelbar blixt-auktionering utomlands
(till likvida norrmän och kanske svenskar? )

/L
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
...vore ganska kaxigt och köpa loss en sådan från Island
och sedan tejpa fast en bakrutedekal: "Den som SPAR han HAR"
på bakrutan när man kör den ner till färjeläget... :)

Nej, nu ska jag sluta vara ironisk, ursäkta mig ;)

Leffo, har du någon site där bilarna auktioneras ut?

Finns det någon biltyp som är het? Toyota Prius kanske? Snåla oljepannor och bensinbilar?

Gärna mer fakta kring påståendet Leffo! Visst att ekonomin på Island är i botten men oron finns över hela världen. Varför skulle det finnas mängder av exlusiva bilar just på Island, inget jätteland precis! Skulle ett par hundra tusen för en bil oroa en tidigare trader? Snarare svenssons när boräntan har ökat vilket isånafall bidrar till fyndläge även här. Börsen förändrat mångas ekonomi men inget säger att dessa människor står på minus i nuläget.Detta är vad jag tror men rätta mig om jag har fel!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Finns egentligen inga svårsålda bilar, allt handlar om att anpassa priset till marknaden. Inte svårarare att sälja en bil än en aktie.
Just nu är marknaden för cabbar och entusiastbilar inte speciellt intresserad av att betala bra, anlednigar är bla årstid och finanskris som flera redan varit inne på.

Men vissa bilar sjunker fort och en del säljare hänger inte riktigt med och anpassar priset.

Sen finns det bilar som inte sjunker speciellt fort, vanligtvis bilar som är pålitliga och billiga i drift. Tex Mini Cooper, Audi A2, BMW:s 1-serie. Tyvärr de bilar som intresserar mig just nu. Prius har nog också stått sig skapligt tillsammans med många andra Toyotor.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Vad var det jag sa? ;)

Länk
Jag hade fel ;)

Inressant vad sker i världen egentligen! Bra Leffo, mycket påståenden på detta forum ibland och jag gillar när man har fakta för det man skriver.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Artikeln gäller nya bilar. Har inte Island samma problem som Norge & Danmark, dvs det går inte att köpa begagnade bilar där eftersom de höga bilskatterna då är inbakade i priset?

(Till skillnad från att köpa nytt eftersom man då enligt EU får köpa bilen utan nationella skatter)

//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Andrahandsmarknaden på Island har också säckat ihop. Men tack vare den svaga isländska kronan hoppas Sverrir Vidar Hauksson att priserna ska locka europeiska kunder. I förra veckan tog Hekla beslutet att öppna en ny sajt för att locka bilsugna européer.

”Vi har ett stort antal begagnade bilar. De prissätts i isländska kronor, vilket skapar riktiga fyndpriser för utländska köpare.”

Hekla erbjuder dessutom gratis frakt till städerna Immingham, Varberg, Cuxhaven, Oslo, Aarhus, Rotterdam eller Kollafjördur.

Höga skatter på bilförsäljning är fortfarande en nagel i ögat på Sverrir Vidar Hauksson, men finansminister Árni M. Mathiesen uppges arbeta med frågan, och Islands pressade bilbransch hoppas nu på skattelättnader. Det isländska parlamentet Alltinget diskuterar att ta bort beskattningen på isländska bilar som säljs utanför landet.

”Det skulle göra isländska bilar ännu mer intressanta, men med den svaga kronan är det redan billigt”, säger Sverrir Vidar Hauksson.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Källa:DI :)
Är priserna så billiga då?

384099 för en A6 2,0T kombi 07a med 2800mil +moms+tull+regkostnader, billigt...knappast...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.