|
|
|
|---|---|
|
Lådan känns lite kärv ibland, speciellt när det är kallt, så det är dags att byta oljan i min 523 -99. Har sett att man rekommenderar Castrol SMX-S 75W-85 eller Castrol Transmax Z i andra trådar. SMX-S 75w-85 helsyntetisk GL-4 olja Transmax Z, helsyntetisk Dexron III atf-olja Finns det någon anledning att stirra sig blind på Castrol? Bör väl gå lika bra med en olja med samma specifikationer från någon annan välkänd tillverkare? __________ | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det går absolut att använda annat märke med samma specar utan problem. Jag använde transmax z enbart för det var lätt att hitta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu blir jag lite fundersam. Transmax Z hör väl hemma i en automatlåda medan SMX-S 75w-85 hör hemma i den manuella lådan. Detta är enligt Castrol rektabeller. Passa på att byta oljan även i bakdiffen, där ska du ha SAF-XJ 75w-140. Ett tips kan vara att köpa oljan på BMW. Jag fick Castrols SAF-XJ 75w-140 samt BMW's egen LT2 olja till växellådan. Det skojiga är att oljan var runt 30% billigare på BMW jämfört med Mekonomen =) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ubbe : Du behöver inte fundera I den papperstabell som jag har från Castrol så är det Transmax Z som gäller för alla BMW från-96. Tror inte SMS-X fanns när jag böt för 4 år sedan. SMS-B fanns men rekomederas till äldre BMW. Inte alls ovanligt att sk "automatlådeolja" används i manuella växellåder finns även med som alternativ i BMWs rekomendationstabell för manuella lådor. Var för övrigt ett 30 år gammalt knep för att få Volvos manuella lådor att gå tyst och bli lättväxlade. Bakaxeln ska ha SAF-XO. Bakaxeln med diffspärr SAF-XJ (går även att använda till ej diffade) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
I Mercorna jag haft är det också ATF som gäller i manuella lådor. |
|
|
hasso: Har du sovit dåligt i natt? ;) diffspärr!?...Njee,diffbroms menar du säkert :) Janne T>>>mannen som aldrig rättar sig själv, men gärna andra ;) Mvh Janne. |
|
Janne T : Okey då :) sover som en kung till 04.45. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Weeman, ring till Jonas eller Bosse på Midland och förklara hur du upplever växellådan. De har ganska bra koll på vad man bör häll i en växellåda och vad man inte ska hälla i och vilka symptom man får vi användning av olika oljor. Numret hittar på: www.midlandoil.se //Mikael |
|
| Funderar också på att byta olja i min låda, E39 '97, manuell, vad har ni fått för priser på detta hos era BMW-verkstäder respektive allbilverkstäder? | |
|
Vilken nyckel är det till pluggarna? Så man inte åker ner till GDS-hallen utan rätt verktyg.. ______ |
|
|
Vart sitter oljepåfyllningen på lådan?? långt upp på någon sida eller? Insex ? Hur mycke olja går det i? eller finns det någon nivåplugg ? åker 523 - 98 manuell givetvis HP |
|
|
Det sitter en nivåplugg på höger sida av växellådan, nu var det över 1 år sedan jag bytte så jag minns inte om det är insex eller inte tyvärr. Det gick i ca 1,5 liter har jag för mig, köpte 2 liter och det blev lite över. Jag köpte Transmax Z och upplevde lådan lite mer lättväxlad. |
|
|
Jag har för mig att på min bil är de 17mm skalle på båda pluggarna. Jag kör med ATF i min låda och den är mjuk och fin och växla med. Tror det gick i ca 1,5L. Beemer 4 Life! |
|
|
okej.. Man fyller tills det rinner över i översta pluggen el? HP |
|
|
Precis. Man bör va 2st när man byter och man bör ha nån sorts pump eller liknande plus en lång slang. Ett tips är kanske o värma oljan lite innan man försöker pumpa den då den går ganska trögt och pumpa kall. Beemer 4 Life! |
|
|
2 st ? Ja har en tryckluftsdriven olje sug /pump så de brukar gå fint. HP |
|
|
En som ser till att slangen är i hålet och håller koll på nivån, Den andra pumpar (Jag använder en manuell pump) Beemer 4 Life! |
|
|
Jag tog en slang som jag ledde ner från motorrummet till nivåpluggen och sen var det bara att hälla i tills det droppade på golvet :) (glöm inte att lägga ut något som det kan droppa på) |
|
|
Om spaken går trögt i sidled med kall låda så kan det också vara någon hylsa i lådan som är slut, tydligen inte helt ovanligt. Sök lite så hittar du nog nått. //Magnus |
|
|
Bytte växellådsolja för ca ett år sedan på en lågmilad e39 523i till Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90. Bytte sedan till Castrol Syntrans B 75w (Rekommenderad av Castrols oljeväljare) på morgonen idag efter att ha varit orolig eftersom jag upptäckt att det läckte lite växellådsolja från avtappningspluggen. Det var dock mycket växellådsolja som rann ut när jag släppte ut det. Växellådan kändes mycket lenare efter bytet. Fast jag körde bara i fem minuter som det tar från GDS-hallen och hem. Återkommer om min upplevelse ändras gällande Syntrans B. Jag passade även på att byta tätningsskruvar (drain plug och fill plug 17mm) som inhandlades på Schmiedmann art.nr 23-11-7-527-440. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.