AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
56.183

Kartuppgradering av Navi Pro i E90

Sida 1 av 2
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Jag har en E90 med Navi Pro (stora skärmen). DVD-spelaren klarar dock bara enkelsidiga DVD-skivor (DVD5) och inte dubbelsidiga (Dual Layer eller DVD9).

Detta skapar problem om man vill använda kartskivan för hela Europa eftersom den är just på en dubbelsidig DVD.

Jag löste detta genom att plocka in hela skivan i datorn och redigera bort alla språk utom Engelska. Nu får hela Europa rum i min bil och jag känner mig nöjd med mitt lilla hack.

För den som är sugen på att göra något liknande så är det bara en textfil som behöver redigeras förutom själva raderingen av fyra språkfilsmappar.

Själva DVD-imagen hittar du på Pirate Bay under namnet "bmw 2008-2 SE western & eastern europe professional (idrive)". Det är alltså version 2008-2 eller Release 15 med skivnamn CD_6485.

Om någon här vet något mera om hur jag kan tweaka navigeringen eller skivorna så skriv gärna en rad.
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Hur gjorde Du för att redigera textfilen och borttagningen av språken?

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Jag använde en vanlig texteditor. Filen som ska redigera heter /TPD/NTCBEUF.../INFO15.PSC och är en vanlig textfil. Den är tämligen självförklarande med fina deklarationer och allt.
Men det är inget för den som inte är tämligen kunnig kring data i största allmänhet. Du kan hitta mera info på t ex e90post.com och liknande.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan du inte lägga ut imagen på tpb?
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Har hittat filen Du talar om. Har också öppnat den i Anteckningar.....hmmm, men vad och hur ska redigeras....hjälp en okunnig novis...tack i förhand :-)

to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Okidoki, har nu ändå lyckats göra allt som beskrevs i e90post.com med hjälp av VEDIT. Skivan går att köra i bilen, dock går det inte att skriva in gatuadresser!? Blir bara en massa konstiga tecken i listan där annars förslag på gator står....kan någon förklara vari felet består.

Tacksam för svar / T

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Jag har nyligen råkat ut för en käck liten serverkrash här så jag kan tyvärr inte hjälpa dig i dagsläget.
Att tänka på är dock att redigera bort ALLA referenser till andra språk än engelska i filen INFO15.PSC. Och sen då givetvis radera själva voice-filerna så att hela klabbet får rum på en DVD5-skiva.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hmmm, udda. Jag brände två DVD idag, den ena DL, den andra redigerad enligt ovan. Brände mest dual layern som test, utan förhoppning. Blev riktigt förvånad när den faktiskt fungerar i min -04! :o
Om ngn vill ha image på den redigerade, säg bara till.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vilken mjukvara har du i din bil, Lus?

Har CIP 20.02 i vår E60, så jag vet inte om kartorna från 2008-2 fungerar i vår, med den mjukvaran... Det går rykten om att mjukvaran i bilen måste vara relativt ny, för att kunna klara av 2008 kartorna.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sim: dunno, men jag uppdaterade CIP i oktober. Men framför allt måste ju bilen ha Dual Layerläsare för dual layerskivor...
Hade redan innan uppdatering 2008-1 utan problem, men den är ju inte DL.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
hmm..

Spännande.. Jag är inte mycket för att uppdatera mjukvaran: "never touch a running system".

Jag provar i januari när jag kommer hem till DK igen. Pappa får klara sig med 2005-2 tills vidare ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
2009.1 (DVD5) finns i piratviken numera.
God jul!
Tack min anonyme tipsare! :D
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
För att inte förvirra så att folk laddar ned den E46-karta för USA som oxo ligger uppe nu så är det exakta namnet:

BMW Road Map Europe 2009-1 Professional inc European Speed Cams

Själva releasenumret på skivan är CD_6612.

De versioner som heter något med ordet HIGH i är alltså för E46:ans navigator.
De
52
Desmo
E91 Touring
Kan bekräfta att det fungera alldeles utmärkt ! Frågan om man ska ha en brända skiva, tänker på hållbarheten mot en pressad ! Kanske en senare fråga..
Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Använd en skiva av god kvalitet och bränn i lägsta möjliga hastighet. 1-2x om din brännare tillåter det. Völj disc-at-once och "stäng" (finalize) skivan så att det inte går att skriva på den igen.
Och så förstås; skivan sitter kvar i bilens DVD-läsare till nästa uppgradering. Inte hålla på och köra den in och ut, då ger den garanterat upp rätt snart.

För dig som aldrig uppgraderat eller bränt hemma tidigare: bilens dator måste "boota" om när du byter skiva eftersom även programvaran för navigatorn uppdateras en aning programvarumässigt. Låt bilen vara helt avstängd i 5-20 minuter så ska det lösa sig. Ibland säger bilen till om detta, ibland inte tyvärr.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kan också bekräfta att den fungerar utmärkt! Hade lite problem under själva uppgraderingen då man tydligen måste klicka på texten (att bilen måste stå på i fem minuter...) för att uppgraderingen skulle påbörjas. Sedan funkade det helt utan problem. Eller så hade jag för brottom när jag startade om systemet.
Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
heltsonika,
Det du beskriver uppstår när man byter skivan direkt. Tar man ut den gamla när man lämnar bilen och sätter i den nya när man kommer tillbaka slipper man detta. F.ö. funkar även min skiva perfekt.

/Calle
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Ingen som har samma problem som jag beskriver ovan!?

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Toby10: Har du provat skivan från tpb? Provat bränna med olika skivor/brännare samt i låg hastighet?

Jag tog bara en TDK och brände med full fart och den funkar för mig.
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Har inte provat olika skivor. Brände i hast. 2,4 eller 4 o Traxdat heter skivan tror ja. Allt annat funkar utöver det jag beskriver med gatuadresserna!? Ska pröva med en Maxell nu så får vi se. Vilka skivor har funkat för er andra o i vilken hastighet brände ni?

Ca
53
Calle_R
530DA x-drive Touring -16
Jag provade med traxdata skivor först, fick också de problem toby10 beskriver, kör nu med Maxell, och Fujii som är brända med lägsta hstighet, de har funkat klockrent bägge två.

Har också provat att bränna en helt omodifierad 2009-1 på Verbatim DualLayer med lägsta hstighet, den fungerar också.

/Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.