AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.684

E36 M3 Dunkar och slår bakifrån...

Sida 1 av 2
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Har nu haft M3:an i två veckor och inte hunnit med mer än två fullgasaccelerationer. Igår small det till bakifrån när jag startade i lugnt tempo från ett trafikljus. Efter detta så dunkar det till som fan varje gång man startar, eller för den delen, släpper kopplingen efter att varje ny växel lagts i. Som en extra bonus dunkar det också till varje gång jag motorbromsar. Jag körde och lyfte bilen för att se vad det skulle kunna vara, bytte övre stötdämparfästet på ena sidan men det var knappast där felet låg.

Bifogar ett par bilder på hur främre upphängningen av diffen ser ut. Subframen är uppenbarligen svetsad sedan tidigare, om det är bra eller dåligt vet jag inte. Det som är intressant är att veta var ljudet kommer från, hur det lagas och vad det kan kosta att få det ordnat.

Länk

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Silentblocken skulle jag tro.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Restrerande bussningar ser bra ut, inkl. silentblocken.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Länk

Ser ju ut som artikel nr 12 på länken är knas. Hur ser upphängningen i bakkant på diffen ut?
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tjena Rantzow... ;)

Upphängningen i bakkant är helt intakt. Aluminiumbryggan nr 17 och bultarna är helt intakta och allt är rakt.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Fler uppslag, någon?
Kanske stödlagrets (kardanaxel) "gummiupphängning" som gått upp i rök varvid kardan slår...Nr 6 i länken: Länk
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Har känt på kardanaxeln och den verkar vara tight.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Främre fästet på bilderna ser ju ut att vara en klar möjlighet till dunkandet.

Det är till för att förhindra att klumpens främre ände vrids upp vid acceleration och ned vid decceleration. Tittar man så ser man ju att gummibussningen verkar helt slapp och mosad, och att klumpens pinne inte vilar i mitten som den borde göra i viloläge.

Man kunde kanske ha kollat ur slappt det var om man haft ettan i och sen gungat bilen ordentligt framåt och bakåt. Eller bryta med ett spett.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Stort tack för svaret. Det bekräftar mina egna misstankar om vad felet är. Bilen lämnas nu in på verkstad. Säg, kan den bussningen/delen bytas utan att hela bakvagnen måste monteras ner från bilen?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"Travel-In-Style"

Hej!

Känner igen det fenomenet. Själv körde jag av ena bullten som håller diffen. Det small till som sjutton och jag stannade bilen direkt. La i 1:ans växel och gunga lite på bilen. Då slog diffklumpen i golvet. Kanske kan vara samma för dig. Bara ett tipps. Mvh

IronIsHard
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Ok, tack. Jag tror faktiskt inte att bulten gått av i det här fallet, men att bussningen verkligen gjort sitt. Ser 3,2:ans och 3,0:ans upphängningar identiska ut?
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Men åhh..

Delen jag hänvisade till är ju den som helt knas ut på bilderna. Därför undrade jag om den var ok bak också då det kan tänkas att om den är slapp fram så kanske den bakockså tar stryk.

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Diagnos på bilen, från verkstan idag: Subframe skev, vind och sprucken. Och lagad. Och sprucken igen. Kostnad för att åtgärda detta: 18-22 kkr. Perfekt, just vad jag behövde... Å andra sidan skall man väl inte behöva bry sig om bakvagnen igen när man vet att allt är nytt och helt. Det är tydligen dyrt att åka M-bil ;) Hoppas på att få igen den nästa vecka.
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Vad är subframe?

/Jonas
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Nr 1: Länk
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Bilen äntligen klar och hemma igen, efter sex månader i koma med alla nödvändiga operationer gjorda. Sprillans nytt och bytt: Subframe inkl alla bussningar, komplett kardanaxel inkl. hardyskiva och knutar, oljetråg, styrleder. Även gjort: AC genomgången och servad, remmar bytta, service gjord, fjäderbenslagringar bak bytta, radio utbytt till original BMW CD RDS samt lite annat smått och gott. Kostnad: 40 kkr.

Nu fulltankad med 98, imorgon skall jag till tvätthallen och få ordning på dammiga in- och utsidor, sedan är det bara att vänta på att gruset på vägarna försvinner!
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vilken solskenshistoria :D Likt fågel phoenix reser hon sig igen alltså =). Hoppas på lite premiärbilder när hon fått prova ut sin nya höft!

Blir man lite taggad att få klart sin egna bil då.

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Jag ger mig inte i första taget! :) Se till att få din bil klar också så får vi ta en mackakaffe nånstans...
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
bakvagnsinfästningar som jag råkade ut för...min ska svetsas om i slutet av månaden. det är redan svetsat 2 gånger tidigare! bmw är riktiga skitbilar när de gäller sånt där.... riktigt skodaplåt! om sakerna inte ens håller för 230 hk..då lär dom inte hålla för 321 direkt. ska köpa en sierra cosworth snart hoppas jag =)
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
oj, läste inte hela innan jag svarade! kul att de fixade sig! de blev ju ändå dyrare än mitt kalas! meen hur ska de kunna kosta 40 000 för allt det där? bmw måste ju sitta o käka kakor halva dagen de utför det isåfall. det finns ju andra bra icke märkesinriktade verkstäder att lämna bilen till som till o med kan göra jobbet ändå bättre. jag ska byta alla bussningar i bakvagnen. svetsa nytt golv, o fixa nya bultar o gänger, nytt stödlager o oljor i diff och låda för ca 7000.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.