AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.863

Vad göra åt högtalarna E39

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Har en 528iA E39 -96 med HiFi paket (10 högtalare) med värdelöst ljud i.

Vad är den bästa lösningen på det här? Vill inte ha något superljud i bilen men däremot gärna normalbra ljud! En ny Ford Focus har ju bättre ljud !

Ska man köpa icke-BMW högtalare? Isåfall - hur kopplar man in dom med tanke på att bilen har telefon monterad i bilen som är kopplad till högtalarna.

Eller ska man köpa en uppsättning högtalare från en annan E39? Isåfall, vilken E39 eller vilket högtalarpaket?

Vilka högtalarpaket fanns till E39? Är alla värdelösa?

Min bil
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sök lite på forumet. Det har funnits trådar som avhandlar högtalaruppgradering i E39.
Håller med om att det inte matchar nypriset på bilarna. Känn som en pappstrut med en spole från experimentlådan "Den lille elektrikern" ungefär...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jo verkligen! Tackar får söka lite.

Men räcker det om man byter högtalarna (2 st.) i hatthyllan och dom som sitter i dom främre dörrarna (2 st.) ?

Min bil
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är väl 5,25" element tror jag och det finns ju sådana av bättre rang än orginal och riktiga delningsfilter gör också gott.
Vill man åt bas på djupare frekvenser går det ju att komplettera med en låda i skuffen. Det finns väl möjligheter till det i vissa orginalpaket TROR jag.
No
160
Nobby
523i -96
Lite länkar som kan hjälpa:
Länk
Länk
Länk
Säkert kan man bättra på prestandan genom byte till bättre högtalare. Fast dessa ständiga jämförelser med nya bilar, Focus eller andra spelar mindre roll, haltar en del. E39 kom -96, och utvecklades under en tid innan dess. Då bestämdes storlekar och modell på högtalare bland mycket annat. Nu är detta snart 15 år sen, varför hela tiden jämföra sig med dagens nya bilar?
Specialhögtalarna fram med dubbla talspolar för telefonens handsfree går att komma runt genom att använda en egen högtalare för telefonen, oftast med bättre resultat även där, jämfört med tidigare. Bara att montera in önskade nya element och isolera kablarna som tidigare var till telefonens handsfree.

FP
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"Ska man köpa icke-BMW högtalare?"

Ska man köpa något ö h t så ska det INTE vara andra BMW-element :)

Skit, skräp mm är synonymer för samma sak.

N-corelänken är hjälpsam.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
folke: Av min erfarenhet är ljudet klarare och bättre i en E34 från 88 än en E39 från 96 därav jämförelsen mot nya "skräp" bilar som Ford Focus.

HFR: Jo :) Det är verkligen synonymer

Men om man då köper ett par nya högtalare och ersätter original med och då ska koppla telefonsladdarna till egna högtalare, var placerar man dessa högtalare och hur stora ska dom vara?

Min bil
Länk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
jag hade dragit telefonen till en separat liten högtalare vid passagerarens fötter eller liknanden.
hade det så på min förra E39a med HF.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
OK det finns ingen plats för den i dörrsidan?

Men om man placerar den längst in bakom handskfacket, syns inte kablarna till den då?
HF-högtalare har varit uppe i ett par trådar tidigare. Visst kan man sätta en högtalare i förardörren, t.ex i bakre dörrfacket. Det finns ingen anledning att ha två högtalare. Försök hitta en Peikerhögtalare, den är liten men har ett kraftfullt ljud, perfekt avpassat för tal som det skall vara.

FP
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Köpte 2 högtalare framtill, Blaupunkt 180W och två bak Blaupunkt 170W. Monterade dom nyss men när man har på normal volym och högre så knastrar det från högtalarna vid basljud liksom! Så ska det väl inte vara? Är det skit högtalare jag köpt? :) 180W 2 st. kostade 499 och 170W 2 st. kostade 399. På Media Markt.

Har jag köpt för dåliga högtalare? Vilka ska jag isåfall ersätta Blaupunktarna med?

En annan sak, när jag monterade dom så passade inte skruvhålen riktigt så jag klippte bort lite vid 2 fästen så att det gick att skruva i alla 4 skruvar men det kan väl omöjligt ha något med ljudkvalitén att göra?

Tacksam för svar och tips!
Visa användare
128
putte,m
m5 e39 99
snälla du högtalre för dom pengarna kan knappast bli bätre än dom som är orginal.
nä köp ett par riktig högtalar typ dls, mm och alla under 1000 kr är oftast skit.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Håller med föregående talare. När det gäller högtalare så får du vad du betalar för. Om man vill lyssna på musik så gillar jag t.ex DLS, Focal, Infinity och MB Quart. Vid mer punch så t.ex JBL, Rockford Fosgate.

När det gäller de "stora" märkena så har jag inte hört något som låter direkt bra, de lever på märket.

Det är synd att BMW inte har ett ljudsystem som matchar bilen.

Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.