AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.597

Vaxa insida fälg? Fundersam då det verkar färga av sig från M-sportfälg :S

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Jepp, står verkligen i vardagsrummet och vaxar fälgarna inför vintern. ;) Nu verkar det dock som den grå färgen hamnar på svamp/trasa när vaxet läggs på, detta händer på fälgens insida som har en helt annan finish än utsidan och verkar sakna glans och klarlack. Liknar närmast en vanlig grå grundfärg.

Så... kan det vara läge att låta bli vaxning av insida, rimligt att färg löses upp pga vax? Provat med Autosmart Platinum, samt "vanligt" Turtle wax extra för metallic, samma effekt med båda. Känns ej som smuts, den brukar bli svart, utan det är grått precis som färgen.

Sedan fundering två... Är det såpass sämre hållbarhet på insidans lack, vanlig solidgrå i original, eller kan det vara omlackat? Det rör sig om M-sportfälg, stlye M68.
Fälgarna är grå på insidan från början, så de är nog inte omlackade för det.
Däremot känner jag inte igen att de färgar av sig vid vaxning. Jag brukar alltid lägga något skydd på mina, och jag har aldrig noterat det.
Hållbarheten verkar vara sämre på den grå färgen på insidan än silverfärgen på utsidan. Jag har sett flera fälgar där det funnits bubblor med ärg under på insidan, trots att de sett som nya ut på utsidan.
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Underbart med män som tar hand om sina ägodelar. Jag kan bara säga, om du vågar vara lika avantgardistisk såsom mig. Lite olivolja på fälgen, låt verka ett litet tag samt sedan diskborste med olivolja och vips, både rent och skyddad. Du lär behöva skölja bort den värsta smutsen.
Ang vaxet. Du kanske har någon fälgsyra el något ligger på fälgen som torkat in och nu gör att färgen släpper?
Mvh
Asken
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Tjena! Tack för era rader!

Finns risk för det där med syra, tvättade med tjärlösande avfettning och sedan syrabaserad. Sköljde dock noggrannt och tvättade en extra gång med bilschampo efteråt. Kan man "rädda upp det" nu i efterhand om syra skulle blivit kvar och löst upp färgen? Hjulen har legat förvarade så nå'n månad sedan tvätten gjordes.

Hmm det här med diverse olja har jag råkat se både här och där i forumet, är det helt på allvar eller? :)
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Handlar inte om just självs vaxandet, men måste säga att M68 fälgen förvånade mig. Just för att den saknade klarlack på insidan. Min 320 är den första BMW jag ägt. Innan hade jag VW och har kört Audi, där var alltid fälgarna lackade helt, även insidan. Även insidan av motorhuv och baggagelucka var klarlackat, vilket det inte är på BMW. Tycker det känns snålt o billigt. Speciellt då fälgarna utsätts för mycket.
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej dan. Jag har provat lite med olja och det är ju som med alla medel egen risk:) Däremot så släpper smutsen och med olja på en diskborste så blir de rena i ett nafs samt blanka oavsett ursprungsskick. Det äro de modiga som vågar prova...
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.