AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.124

Varför är kylarslangarna stenhårda?

fr
7
fritzz
316-97
hej, min värme kommer sent i min 316-96, och jag har gjort följande iakttagelser
* inget vatten i oljan
* stenhårda vattenslangar
* dvs högt tryck när jag öppnar till kylarvätskan.
Om det skulle vara topplockspackningen vågar jag köra den och hur mycket jobb är det att byta den (dvs ungefärligt pris)?
Tacksam för snabbt svar
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Försvinner inget vatten ur systemet är det ingen fara. Systemet skall vara trycksatt för att förhindra ångblåsor och höja kokpunkten till över 120°C. Maxtrycket regleras av en tryckventil i påfyllningslocket.
Kommer värmen sent bara i kupén eller gäller detsamma för tempmätaren?
Når den normal arbetstemp. till slut?
Om inte kan man misstänka en dålig termostat som inte stänger riktigt.
fr
7
fritzz
316-97
temperaturen kommer sent, tempmätaren går upp normalt och stannar där, den läcker inget vatten. kan påfyllningslocket blivit igensatt.
kan det då vara termostaten
Tack för svar
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad menar du med "sent"?

Kan vara termostaten som hängt sig i öppet läge.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Står termostaten öppen går inte bilen upp i värme, mer än den står still i princip. Luftfickor i systemet som hindrar cirkulationen möjligen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fr
7
fritzz
316-97
Sent menar jag med att det tar lång tid för att värmen kommer. Eftersom det rann över vattnen pga det det stora trycketi kylsystemet fyllde jag på vatten idag. nu kommer det ingen värme alls.
Om termostaten hängt sig kan man göra ngt för att öppna/stänga den.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte bara att fylla på, måste luftas också innan du får cirkulation. Det är det som är ditt problem. Och kör inte med bilen innan du gjort det, kokar så lätt då. samt fyll inte på mer än vad nivån är för kall motor från början.
Dessutom kör inte bilen förrän den är genomvarm och undre och övre kylarslangen har samma temperatur på tomgång.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
fr
7
fritzz
316-97
Ok skall försöka att lufta den, har aldrig gjort det har ni några tips.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När det sedan är luftat och klart gäller det att hålla koll på vad som händer. Ingen rök utan eld. Någonting har hänt eftersom den kokade ur sig vatten från början. Kan vara någon liten läcka i vattenpumpens axeltätning t.ex. som drar in luft i systemet vid avsvalning. Vid ny uppvärmning expanderar sedan luften och pressar ut vatten genom påfyllningslocket. Små sprickor i plastdetaljer som termostathus, kylargavlar och expansionskärl kan också förekomma.
fr
7
fritzz
316-97
tack, låter kanske dumt men vad menar du med att lufta systemet, skall jag lossa slangar på ngt visst ställe, så att jag kan kolla de andra sakerna senare.
Visa användare
185
Pirelli86
320da F31 -13
325da E91 -10
325i Cabrio -88
E90 Banracing
När du luftar systemet använder du dig av en liten luft skruv vid sidan av kylarlocket... värt att notera är att kylarlocket brukar ge sig på BMW bilar överlag dvs att de inte släpper ut trycket som de ska... trycket i kylsystemet vid varm motorn dvs normal temp skall ligga på ca 2.2 bar

___Pii___
fr
7
fritzz
316-97
Ok hittat skruven, läste ngnstans att bilen skulle skulle stå i uppförslut??
Luftning vid varm eller kall motor.
fr
7
fritzz
316-97
luftat och klart, tack för tipsen, fantastiskt det här med nätet....
Nu är det bara att kolla om vattnet stannar kvar eller försvinner, startar ny tråd i sådana fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.