AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.997

530d Vs 535d

Sa
17
Sabaton
Bmw 330XD-03
Går i bilbytar tankar vet ej riktigt om ja ska välja en 530 eller 535, visst 535:an är sportigare och så men dyrare.
Någon som vet några andra för eller nackdelar på dessa modeller.
Tacksam för alla svar...
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Länk

Har för mig att det finns fler länkar som tar upp din frågeställning, sök!

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Äger en 530dA -08. Hysterisk motor som jag fortfarande tycker har ordentligt med resurser i alla situationer. 535d har samma motor men med dubbelturbo och något annorlunda utväxling i drivlinan. Provade en 635dA, visst har den mer krydda om man tittar på pappret men jag kan inte påstå att det upplevdes så mycket som siffrorna visar. Jag gillar när det går undan men 530d räcker mycket långt! Tar man det inte lungt i fuktigt väder så släpper det direkt... :-)
530d går dessutom att programera om.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Ett i-landsproblem detta men... från början tyckte jag att 535:an kändes urstark och väl svarade för det jag förväntade mig. Efter snart två år så blir jag inte lika lyrisk även om jag inte direkt är helt missnöjd över prestandan ger det dock ingen "oooh, satan vad det drar-upplevelse" mera. Som vanligt så vänjer man sig och vill, girigt, ha mer att förfoga över. 530D går förvisso att programmera om/höja effekt på men det gör det även på 535d. Sedan kan man alltid fundera hur länge det räcker innan kravspecen höjs ytterligare ett snäpp på skalan. KCR-boxen blir väl snart ett faktum tror jag.

Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Kom på en sak till. Förvisso jämför jag 530dA med 635dA, men karaktären bör vara relativt lik mellan 5- och 6-serien.
Med risk att jag trampar någon på tårna: Den större dieseln är så perfekt genom hela registret att den tenderar att bli tråkig.
Det är inte bara att leverera mycket kraft, det ska göras med karaktär och finess. Förvisso är BMW just karaktär och finess i allt men... ja du förstår vad jag menar. Stora motorn är nästan för bra. Om det nu är möjligt... :)
Jag tycker nog att det är ganska stor skillnad. En kollega har en ny 530d automat. 0 - 100 märks viss killnad, i registret 100 - 200 så är det stor skillnad. Över 200 är det mycket stor skillnad. Det gäller vid jämförselse med original på båda.

Ska man ta någon nackdel så är det förbrukningen. 530d i motorvägslunk tar ca 1 dl mindre/mil. Dock tar 535d i 180, jämn fart på Autobahn 0,8l/mil och det är ju inte så brutalt mycket.

På min 535d har jag nu en box som ger + 27 hästar, bromsat på drivhjulen. Jag tycker inte den är "för bra" och skulle gärna ha lite till. Går i DMS tankar just nu. Vid 3 intreserade så kan DMS komma över till Sverige för uppgradering och vi är två än så länge...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag är ganska ny 535-ägare, med 400 körda mil nu ungefär. Jag tycker den är grym i originalutförande, men nu har jag tillfälligtvis en Promotech-box monterad för att testa och då är den nästan läskig. Kör jag om en långtradare så är jag lätt uppe i 170-180 efteråt och då vill man gärna inte sakta in.

Den stora skillnaden, som jag gissar beror på dubbelturbon, är att 535:an har en mycket sportigare karaktär med rejält drag även på höga (diesel-höga) varv. Det gäller i större utsträckning utan box.

Skillnaden i dieselförbrukning tycker jag är högst marginell med tanke på effektökningen mot en 530d, men man ska ha klart för sig att en 535 drar en del när man använder effekten. Vid lugn körning är det inga större problem att komma neråt 0,7 l/mil (samma som 530d), men jag ligger på 0,87 just nu. Då pratar vi 325 hk och 640 Nm, och då känns den spontant snabbare än den 550iA jag hade en vecka för något år sedan. Då tar den säkert 50 % mer vid samma körstil!

Det finns flera fördelar med att välja 535 istället för 530 vid begagnatköp. Visst, prisskillnaden är ganska stor, men de billigaste 530-dieslarna är riktigt, riktigt snikigt utrustade. Hur kul är det att ha en manuell bil med vanliga tygstolar och manuell klima? 535:orna är med få undantag välutrustade, och i vissa fall väldigt, väldigt välutrustade.

Mvh Johan
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Kan rekommdera 535D har en som jag verkligen tycker är trevlig.
När det gäller förbrukningen är det som Johan skriver, 'fäller du ner pedalen', d.v.s. använder effekten så kostar det en del i förbrukning.

Kan tänk mig att den nya x30D-diesln på 245 hkr och 520 nm i orginalutförande blir en trevlig motor. I E90-version är det endast 0.1 sekunds skillnad 0-100 mellan 330d och 335d och då är 330d-versionen
klart snålare med dropparna, iallafal enligt specifikationerna. Men hur det är i verkligheten får man väl se.......

Men mer effektär aldrig tråkigt...........

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
fallet E90 som Janne nämner ovan får man dock tänka på att förbrukningssiffrorna som är angivna till ca 0,1l/mil mindre för nya 330d gäller med manuell låda, medan 335d alltid har automat.
I praktiken kanske inte skillnaden är lika stor om man jämför 330dA med 335d?
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Man kan ju också välja en 530d som inte är snikutrustad...
Det går aldrig komma ifrån att 535:an levererar mer kraft, men med samma Promotechbox som nämns ovan fast ämnad en 530d, kan man få samma effekt samt drygt samma vrid som en original 535d.
Har själv inte provat 535:an men om man måste väga in ekonomi kan nog en 530d vara nog så bra.
Mvh Ingemar
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej

En 530d(231) hos ESS ger 290hk 600nm. 535d(286) ger 335hk 630nm. Det är ju inte så stor skillnad eller ? Sen är ju det som någon skrev häröver alltid trevligt med mer effekt.

MVH

Carl
Jag har scannat 5-seriepriserna ett tag och jag är förbluffad över hur liten priskillnad det är mellan 525i och motsvarande 530/535d. Vill man ha en bil med automat, skinn och M-sport är det inte särskilt mycket som skiljer ens mellan en 525i och 535d av samma årsmodell! Håller alltså med Johan, kan inte se något ekonomiskt skäl att välja 530d om det inte skiljer några astronomiska summor vad gäller övrig driftskostnad (skatt/försäkring/service).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.