AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.380

Uppstart & provkörning av E36 325 kompressor - Film

Sida 1 av 2
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Filmade lite under en provkörning med mitt projekt som jag provstartat och kört in ganska nyligen.
Har dock mycket kvar o göra innan den funkar bra.

Finns det ingen "Film och foto" del i forumet?

Länk

Mvh Viktor
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Som jag även kommenterade på garaget så låter den gött om fasen! Ska bli spännande att förhoppningsvis få se fler klipp framöver!

Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Joo då det kommer fler klipp..
Men har problem med att laddtrycket som max är 0,6 när det borde vara 1,3.
Så måste fixa det och sen mappa den.
Kommer nog åka runt på de flesta Bmw-träffar i landet nästa säsong.

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Häftigt bygge! Vad räknar du med för effekt?

Jag har själv också nyligen fått igång min kompressor och de går förjevla fint :-)

Vi får starta en Autopower kompressorklubb, haha.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Tackar!

Det beror på vilket laddtryck jag får upp men enligt mina uträkningar ska det väll bli över 400hk men förmodligen inte mer än 500hk.

Har ett problem dock som nån kanske kan hjälpa mig som har just med mitt laddtryck o göra.

Får inte upp rätt laddtryck som sagt.
Har räknat ut att den rent teoretiskt borde ladda 1,37bar vid 7000rpm men just nu får jag bara 0,6.

Har räknat ut luftflödet och det stämmer.

Innan jag drevade upp kompressorn så laddade jag 0,5 och allt stämde hur bra som hellst.

Har trycktestat hela trycksystemet efter kompressorn och insuget också.

Nån som har någon idé om vad det kan vara?

Är evigt tacksam för alla idéer om vad det kan vara :)

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nu kanske jag framstår som en idiot men har du kollat och dubbelkollat så du har rätt remhjul till kompressorn? Eller du ändrar utväxlingen inuti på nåt sätt?

Som jag förstått de så ändrar man laddtrycket med remhjulet på kompressorn och ju mindre ju högre tryck?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Inga idéer är idiotiska jag är som sagt mycket mycket tacksam för alla möjliga idéer.

Det du säger stämmer till 100%

Jag har minskat remhjulet på kompressorn.

På Vortechs hemsida finns det en kalkulator där man kan räkna ut varven på kompressor impellern.

Jag kör ju med centrifugal kompressor.

Jag har räknat ut och dubbelkollat så att jag har räknat rätt att kompressorn ska maxvarva när jag varvar 7000rpm.

Har även mätt en gång till nyligen för att kolla så jag inte mätte fel första gången.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur har du löst mätningen av laddtrycket? Jag skulle vilja kunna kolla mitt också även om det är på blygsamma 0,4 bar :-)
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
En laddtrycks mätare bara.
Du kan sätta ett T-kors på t.ex slangen till bränsletrycksregulatorn.

Mvh
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej Förstår inte riktigt varför du tvingas dra luften från kompressorn över motorn och vidare till IC osv. Värmer du inte upp luften rätt rejält när den passerar röret direkt över motorn?

E
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Joo hellst så skulle man ju vilja ha rören både en kortare väg och inte så nära grenrören men tyvärr så saknar jag utrymmet som behövs för detta.
Men så varm som kompressorn blir så är vad som hellst bättre än att bara låta det gå rakt in i motorn.

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Därför man kör med internt remdriven kompressor, blir inte alls så var som oljekylda med växlar och grejer. Rasslar inte på tomgång heller, typ ljudlös.

Säkert någon annan nackdel med en sån men jag blev positivt överraskad av den iaf :-)
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Internt remdriven?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Sån här har jag:
Länk
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Om man gillar ljudet då? :D
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
De låter när man varvar men inte på tomgång där "vanliga" kan rassla och ha sig. När man börjar närma sig 2000rpm sjunger de fint. Håller jag hög hastighet så är ljudet svagt pga andra ljud som tar över.
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Ok de låter ju bra alltså.. Själv så hör jag inte kompressorn inne i bilen på grund av det inte så ljuddämpande avgassystemet som vi byggt.. Men om man står framför bilen så "viner" det väldigt mycket om kompressorn.. VÄLDIGT mycket :D
Sk
33
Skoglund
330Ci Clubsport
Kompressor -02
Tjenare.
Jag kollade lite på videon, och undrar kör du 6 eller 8 ribbad rem för om du kör med orginal som är 6 så tror jag att remmen slirar på kompressorn man har som regel att gå upp till 8 ribbad vid 10 psi (0,8bar) och mer. Bara en tanke du kan ju se om det är mycket damm från remmen runt kompressorn. Du borde ju ioförsig få mer tryck även om remmen slirar.

Lycka till!
/Jesper
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Okok ska ta en titt på det.

Tack för tipset!
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilken rem man ska använda kan man väl inte bara välja så själv, har väl med remhjulen att göra också?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Jaa självklart så blir det jobbigt att byta till en 8 ribbad eftersom alla andra remhjul är 6 men man får väll ta en rem bara till kompressorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.