AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.592

Vad kletar bilhandlarna på bilarna så att de skiner så?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag har själv sett på BMW hur man tar en trasa o polerar upp bilarna, men jag är helt övertygad om att trasan innehåller någon form av glansmelel, vinylglans?

Jag frågade i diksken på BMW men han sa att det inte va nått, men såg i ögonen på honom att han inte sa hela sanningen.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan..

Förstår inte varför man skulle dölja vad man blankar upp bilarna med??
Ett säljande argument är väll blanka bilar??

Självklart använder man någon form av "glansmedel" eftersom dom blir blanka... vax, polish eller olika kombinationer därav.

Lahega har ett bra "Bilhandlarvax" som heter Waxpolish nr 23 vilken ger en mycket blank och fin yta utan att det behövs så mycket underarbete.

För att underhålla polerade bilar som blir dammiga i en utställningshall använder man tex Lahegas "Bodygloss" eller Meguiar´s "Final Inspection"
eller liknande
som tar bort tex tumavtryck, det duschar man på och torkar av.

Mvh
Skalman
Visa användare
25
Fredrik325
BMW 325i Coupé -95
vanligt sprayvax har jag använt flera gånger för att ta bort små fettfläckar och liknande som blir när folk tar på bilarna. bara spraya på lite lätt och jobba ut det smidigt med en microfiberduk.
Har varit med om bilar vars lack "tappat" färgen efter första tvätten ?
Tydligen populärt med pigment vaxet på affärerna ;)
E6
123
E60
520d aut-06
Såg på en flygplats att de torkade av visningsbilen med fönsterputs medel.
Inget vidare för lacken, tror jag, men blankt blev det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nästa vecka kommer lite roliga bilder, då skola du få se på glans så det äro rena rama spegeln utav lacken..
Mvh
Asken
Visa användare
25
Fredrik325
BMW 325i Coupé -95
E60: Fönsterputs är inget som skadar lacken, tvärtom så kan fönsterputs vara jättebra att torka av damm o dylikgt, sålänge man använder en repfrin duk!
Hej.
Fönsterputs är katastrof då det inte smörjer utan torkar ut, så varenda smutspartikel blir en potentiell repgörare oavsett duk.

Ang bilhandlarna använder de sig normalt utan olika snabbvax.

Vissa bättre andra sämre, silikonbaserade ger en fet yta och har silikoners andra nackdelar, såsom att de på sikt torkar ut gummi, försvårar vid omlackering etc.

Sen brukar det vara mkt naftor i vaxen så de löser skit, flugor osv.
Inget jag rekomenderar man gör var dag opga reprisken men bilhandlarna ska ju ändå sälja så de bryr sig nog inte så mkt.

Annars kan du ju prova med olivolja,n tömmer du å flesa flaskor lär den få en långvarig wetlook;)

MVH/
Sen fusk rekondas oftast bilarna innan de åker ut i hallen.

MVH/
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Siliconbaserade vaxer och lackbehandlingar = Döden vid ev. omlackering...
Det finns få ämnen som har en sån fantastisk förkärlek till att krypa in överallt och titta fram när man minst vill det.
Titta bara på de största lackskyddstyperna (Ditec, Tefcar mfl.), det är nästan enbart teflon som gäller där idag.

MVH
Magnus
Västerås
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Min bil var ditecbehandlad 6 veckor före jag fick dörren omlackad. Blev hur bra som helst.
Ma
66
Magnusa
Det var just det jag menade, men jag uttryckte mig lite otydligt, Ditec och Tefcar har INTE silicon i sina produkter : )

MVH
Magnus
Västerås
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Oj, där läste jag lite fel.
svar till magnusa:
jag har jobbat med ditec i flera år och det där med silicon i produkterna är inte riktigt sant.
Kiseldioxid/kiselkarbid/silicat/Dimetylpolysiloxan/silan eller som vi säger "silikon" finns i de allra flesta bilvårdsprodukter.
ävet DITEC och TEFCAR
silikon är en friktionssänkare...
Ma
66
Magnusa
Svar tillbaka till "BMW635CSI//M

Saxat från Ditecs hemsida:
DITEC lackkonserveringssystem är ett komplett långtidsverkande lackskyddssystem för nya eller nyare bilar. DITEC är väl beprövat sedan -70 talet och är testat av Statens Provningsanstalt. DITEC utföres endast av utbildade yrkesmän. Alla produkterna är av högsta klass - helt silikonfria. Med DITEC-lackkonservering behöver bilen aldrig mer vaxas!

Då skall du då snacka med Ditec, för enligt DitecCenter här i Västerås, är det en av de största fördelarna med produkten...

Dizzy69
Ma
66
Magnusa
Dessutom så är Teflon en mycket bättre frikttionssänkare, som du dessutom i princip kan blanda direkt i färgen.

Du kan ju testa att spraya lite siliconolja i en lokal som används som måleriverkstad, så får du se vad som händer...

Dizzy69
En stor anledning till varför det blir så bra är inte bara medlet utan hur det görs.
Dom polerar ofta bilarna med maskin, det går fort och det blir bra.

Varje tillverkare av vax etc har olika serier m en som säljs för företag och en för konsumentmarknaden, produkter i det första segmentet brukar oftast ej gå att handla i en vanllig detaljhandel.
Kisel heter mycket riktigt silicon på utrikiska. Det är ett hårt glas/stenliknande ämne i rå form, men man skall nog inte blanda samman de olika kiselprodukterna som nämns ovan med det som vi upplever som glatt och fet hinna efter s.k."silikonolja". Denna är mycket riktigt omöjlig att måla på men är inte alls så långlivad som ibland framställs. En billackerare har dessutom utmärkt medel för att "avsilikona" en bil som är behandlad med nåt bilvårdsmedel som innehåller silikon.

FP
Ma
66
Magnusa
Folke,
det stämmer i princip, men att "avsilicona" en bil låter kanonbra och detta sägs rätt ofta i "lackkretsar", men kan vara i princip omöjligt, då siliconprodukter tränger in och lägger sig i princip överallt där man inte kommer åt (krypfaktor hög...). Under gummilister, avrinningshål o.dyl. Med detta ökar också siliconets livslängd avsevärt. Jag vet detta av erfarenhet, då min kära far är kemist/billackeringskonsult åt flera stora lackverkstäder i Europa. Det finns i princip inte en enda färgtyp/tillverkare som lämnar några som helst garantier när det är bevisat att silicon är på något sätt inblandat i processen.

/Magnus

Dizzy69
För att fortsätta på magnusa s inlägg är det ofta flyktiga silikoner och inte emulgerade som används i bilkem vilket för att cockpitshinen du har inne i bilen kan pajja hela lackeringen efter man "avsilikonerat den" då det rör sig mkt enkelt.

Jag anser verkligen inte att silikonsnacket är överdrivet, snarare tvärt om.
Sen att det förstör material interiört och exteriört pga uttorkning gör ju inte saken bättre.

Men lackerare överlag verkar ju ganska bekymmerfria och okräsna, så det kan ju vara anledningen till att det är så enkelt att "avsilikonera"..

MVH/
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finnes många aspekter på vad såsom skola appliceras på en automobils lackering för att det skola vara "helrätt". En prima innehavare utav ett automobilmuseum nyttjade bivax på sina ypperliga och dyrbara automobiler erhöll jag information om vid ett personligt besök. Han provar idag oljan...
Däremot så äro Ditec det "lackskydd" såsom äro ypperligt. Väl diskuterat.
Samt det såsom sliter på mången automobilers optiska finish idagligdags äro just en avsaknad utav ett vettigt "slitskikt" där microrepor mm kan "sätta sig". Samt den enorma mängd asfaltsprickar, microspån utav metall samt salt mm som i mångt och mycket kommer ifrån omedvetna bilister. De som inte besöker autopower och tar del utav det senaste:)
För att en bil i daglig drift skola må optimalt såsom "ej äro lackskyddad" bör en vaxning eller ett påförande utav ett slitskikt påläggas var kvartal. I förebyggande syfte såklart. Samt dagens lacktjocklekar bliver ack tunnare och tunnare. Jag haver själv genomfört kontinuerliga mätningar medelst prima instrument för detta och det äro sorgligt dock sant.
Mvh
Asken

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.