AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.400

Trim till Bmw M6?

Sida 2 av 6
Om du skrivit fel så att steg 1 kostar ca 2tusen euro var det ju billigt. och 7500euro för steg 2 kändes ju helt rimligt.
Misstänker att man måste ha gjort "Steg 1" för att kunna få effektökning enligt "Steg 2", och för "Steg 3" så måste de både föregående stegen vara genomförda, dvs i runda slängar totalt 80000Euro för 730Hk...
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
Det kostar 7479 EUR att uppgradera Steg I till Steg II.

Men priset på Steg III är ifrån en helt original bil. Alltså Steg III kostar "bara" 56000 EUR, inte 80000EUR.

Ber om ursäkt ifall jag var otydlig.
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Ja, man blev ju inte förvånad över priserna ;) Men steg I är väll helt överkomligt, man får ju ändå 130 hk :) Vet du vad som bytas i motorn då ? Inga kompressorer i steg I väll ?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
128 hk utan överladdning? Möjligt men tveksamt Eddie...men jag låter Nescobar bekräfta!
Och "överkomligt " är väl synd att säga, om man jämför med priserna hos ex ESS.
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Det är ju sant, men ESS har ju inte till m6 så det är ju lite svårt.

Då var det dyrt tycker jag. Jämfört mot ess var det hiskelig skillnad. Men då dom å andra sidan inte har kit till m6 så hjälper det ju inte mycket.

På ess betalade jag 80 000:- till m3:an och har fått över 570hk. Så i runda slängar kostar det 500 000:- för att få lika stor ökning hos G-power. Låter väldigt dyrt tycker jag. Men det blir såklart fel att jämföra mot något som inte finns att få hos ess
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Det är just de som är problem, ingen konkurrerar med G-power. Bara dom som har till m6 därför pris sen är det nog lite skillnad att sätta in 1 kompressor i 1 6:a jämnför med 2st i en v10 som ska hålla. Lite skillnad men ESS kanske hade tatt lite mindre. Man vet ju aldrig
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
Steg I innehåller bl a två stycken kompressorer, två stycken intercoolers (air to water) i fronten på bilen och två stycken return intercoolers (air to boost) ovanpå motorn, två stycken luftintag i kolfiber, luftfilter, 10st nya spridare, ny programvara för motor och låda, nya ljudämpare, m.m.
Ja och så montering såklart.
Och det viktigaste, 3 års garanti på både motor med obegränsade mil.

Visst, det är långt ifrån billigt, men jag tycker inte att det verkar helt oskäligt dyrt
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
Det skulle vara 3års garanti på både motor och låda.
Icke att förglömma i jämförelsen ESS/G-Power....G-Power Hurricane (förvisso en himla dyr bil) är "street legal", iaf i tyskland...Finns väl ingen ESS som är "street legal" vad jag vet iaf...
Dawwe
Jo loaded (ess-trimmad bil) är legal i tyskland. Den är tuv godkänd och får framföras på allmän väg i tyskland.
Men det är en stor skillnad på att få köra dom i sverige.
Tex G-power fungerar inte att importera och köra i sverige, eller rättare sagt besiktningen kommer inte bli godkänd
En lite rolig jämförelse även om jag själv inser att det inte alls är så lätt i verkligheten.
Men när jag kompressormatade min 330 fick jag 335hk mot 231hk orginal, en procentökning på 45% och för detta betalade jag 50000:- alltså ca 1100kr/%enhet.

På min m3 fick jag 570hk mot 343hk org, en procentökning på nästan 70% och för det betalade jag 80000:- vilket också ger ett pris på
1100:-/%enhet

G-power steg1 får man betala 8000:-/%enhet
G-power steg 2 får man betala 9000:-/%enhet
G-power steg 3 får man betala 12000:-/%enhet

Så med det resonemanget är det ca 8-12ggr dyrare att trimma hos g-power ;-)
En lite rolig jämförelse även om jag själv inser att det inte alls är så lätt i verkligheten.
Men när jag kompressormatade min 330 fick jag 335hk mot 231hk orginal, en procentökning på 45% och för detta betalade jag 50000:- alltså ca 1100kr/%enhet.

På min m3 fick jag 570hk mot 343hk org, en procentökning på nästan 70% och för det betalade jag 80000:- vilket också ger ett pris på
1100:-/%enhet

G-power steg1 får man betala 8000:-/%enhet
G-power steg 2 får man betala 9000:-/%enhet
G-power steg 3 får man betala 12000:-/%enhet

Så med det resonemanget är det ca 8-12ggr dyrare att trimma hos g-power ;-)
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
ryk 330xi:
Jo det är em jäkla skillnad på pris, men som jag skrivit tidigare i tråden så har jag hört av mig till Ess och dom har inget kit till min bil.

Angående din prisjämförelse så är det ju ca 8-12ggr coolare att åka med överladdad 10:a än med en överladdad 6:a, så det jämnar ut sig :)
Nescobar Aloplop
Absolut och det säger jag ju också att det är en haltande jämförelse då ess inte ens har ett kit. Plus att jag inte tror det är så lätt att jämföra som jag gjorde ovan men det var en rolig jämförelse som man kanske kan utläsa något lite av men långt från någon sanning.

Att det är coolt med överladdad 10:a håller jag med om, och det kan ju behövas då jag inte har problem med orginal m6 ;-)

Jag tycker fortfarande att jänförelsen ESS/G-Power haltar rätt rejält...ESS sysslar (som jag förstått) "bara" med att trimma motorerna...I fallet G-Power så gör man ALLT, dvs motor, väghållning, inredning, "styling", om man betalar för det vill säg...G-Power borde jämföras med BRABUS, de 2 spelar ungefär i samma liga, även om jag anser att BRABUS är snäppet värre...(Ja jag vet att BRABUS sysslar i princip bara med MB...). Man kan säga att ESS är till för oss som drömmer om en G-Power *haha*. Rätt intressant för övrigt att G-Power kan tydligen skohorna ner en kompressormatad V10 på 730 HK i en M5 E39...
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
Nu har jag fått ett personligt erbjudande skickat till mig, med precis all info man kan tänka sig behöva. Och exakta priser.
Intressant är att man kan få kittet installerat hemma i garaget om man vill (för en extra kostnad såklart)
Efter jag har betalat 70% av kostanden för ombyggnaden så är det en väntetid på 6-8 veckor innan dom kan börja med min bil.
Kul att se att deras kitt är så populära att dom har en väntelista. Själva ombyggnaden tar sen minst en vecka.
Min vanliga Bmw verkstad kommer kunna fortsätta serva bilen som vanligt, inga speciella servicar krävs.
Den enda skillnaden är att oljan ska bytas lite oftare för att G-powers garanti ska gälla.
Nu har jag fått lite att tänka på.. Skönt att man inte har en kärring man ska motivera köpet för, det skulle nog bli svårt :)
Har du bokat in dig då? Ska bli skoj att höra hur den går sedan, gissar på att du kommer bli nöjd i alla fall ;-)
Ne
82
Nescobar Aloplop
M5 Touring-08
ryk 330ix:

Min första tanke var att slänga mig på luren direkt och boka tid, men det gäller ju en hel del pengar så jag ska iaf tänka över det hela i några dagar iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.