AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
956

Motortempratur på 740i-95

Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
Hej. När jag körde e4an i morse i cirka 110 km/h så gick inte motor tempraturen upp till ideal tempratur.(Mätaren stog på ca 25% utav den totala dvs att ideal tempraturen är ca 50%) Det är första gången som jag kör bilen när det är minus grader ute och tycker inte att värme paketet värmde på som vanligt heller.Bilen i fråga är en 740i -95.

Någon som har en anning om vad som kan vara fel eller är detta helt normalt?

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Termostat!

Har samma problem med min 328iA här i Californien. Har precis köpt en termotat och tänkte byta den i veckan.

Min tempmätare går upp till kl 12 vid stadskörning, men tar lång tid på sig i kallare väderlek (15-18 grader). Sjunker på motorvägen igen..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
Tack för tipset Simon. Trodde nästan att det var termostaten men vart inte helt hundra. Så nu får jag beställa en sådan. Någon som vet hur illa den sitter på en 740i -95?

Mvh Martin

//
300
///535power
320d EDE -11
ja om de inte försvinner när du bytt termostat så sätt en kartongbit på främre sidan av kylare de vet ja att en kompis fick göra när de vart minus grader på sin bil me bmw V8 men den funka hur bra som helst omm de va varmt och så men när de vart kallt alltså -5 lr mer så körde han med kartong
Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
Hehe låter som en helt okej nödlösning. Vi brukar tejpa våra kylare på roadracing hojarna om det är kallt och hojarna inte går upp i temp.
Tack för hjälpen.

Mvh Martin

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Får jag även uppmuntra dig att tänka tanken att byta kylarvätskan samtidigt som du byter termostat för den ordinarie livslängden på kylarvätska är ett par tre år och äldre bilar brukar inte få sådant ompysslat på samma vis som bilar som servas på aukt verkstad.
Du har valt en riktig komfortkryssare till bil, mer sådant!
Mvh
Asken
Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
hehe. Ok tack för tipset kylarvätskan och termostat ska bytas till helgen om inte tidsplanerna spricker =)

Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
Någon som kan ge mig lite tips inför bytet utav termostaten? Har bytt termostat på tidigare bilar och motorcyklar men aldrig på BMW.
Är det nått specielt jag behöver tänka på? Luftning utav systemet? Osv?
Bilen är som sagt en 740i E38 -95

Måste även säga att jag är mäktigt imponerad utav Autopower forumet. Mycket kunskap på ett ställe!

Mvh Martin

Fo
266
FordLTD
525i touring -93
740iA -98
Ford LTD CrownVic
Ska också byta på min 740:i och har kollat lite.. Det verkar vara samma skitlösning som på 525:an.

Om det är samma lösning akta dig noga för att dra åt skruvarna till termostathuset för hårt och kolla noga så att termostaten sitter rätt annars spricker huset (är vad jag kan se av plast som hårdnar med tiden och blir skört !)

Mitt sprack på 525:an eftersom jag inte drog alla skruvarna lite åt gången. Har för mig att de ska dras med 15Nm eller nått sånt. Mao inte dras åt alls utan bara dras till lite motstånd känns.

Men som sagt -Jag har inte bytt på min än så andra kanske har bättre info ?

FordLTD

Min BMW Länk
Ma
29
Martin_Värnamo
e38 740i -95
e46 318i -04
ok tack för tipsen :D termostathuset ser redigt skört ut.

Ska åka in och köpa en termostat nu så snart blir dert värme i bilen :D weiii dax att lägga overallen på hyllan och åka 7a i t-shirt :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.