AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.091

E34 startar bara ibland

Hej

har problem med min 518 -91. Har hänt nu fyra gånger att bilen startar till men dör direkt(hinner bara upp till 500 varv sedan dör den. När jag kopplat loss batteriet och rengjort så kan den bara gå igång helt plötsligt. Känns som det händer mest när det är fuktigt ute och att bilen nyligen varit igång. Men nu har den blivit värre. startar kanske varannan dag nu. Jag har provat att bygla bränslerelät och ska kolla ikväll ifall bilen har gnista.

Har någon några bra ideer eller varit ute för liknande, finns det någon tråd med liknande problem får ni gärna länka den.

Mvh Jimmy
Kan tilläggas att det inte går att bogsera igång den, vi försökte i flera mil.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Longshot:

Är nyckeln kodad till bilen på din bil? I så fall kan det vara problem med att bilen inte känner igen nyckeln och startspärren slår till.

Vet inte hur du ska lösa det, men det kan vara en ledtråd.

/Anders C
Har försökt med båda reservnycklarna. Borde inte den startat då?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Kanske, men tändningslåset ska ju känna av koden i nyckeln, kanske där det felar. Jag är ute på tunn is här, men jag vet att sådana här problem förekommer på andra märken.

/Anders C
Nu har fått tag i min tändningslampa, gnista får den så det ryker om det. Då måste det vara bränslet. Jag provade att byta både det bruna och det vita relät som sitter i högra boxen i motorrummet(den med fyra skruv). och inget händer. Hör inte heller någon bränslepump gå igång.

Så nästa fråga är: Kan det vara något annat än bränslepumpen och finns det någon tråd som beskriver hur man byter pumpen?
Inte mycket liv i denna tråden.

Har iallafall fått igång bilen och tänkte resumera lite ifall någon får liknande problem.

Jag började med tändningslampan och såg att gnista fanns det gott om. Då måste problemet ligga på bränslesidan tänkte jag. Började med att ta loss locket till bränslepumpen. Kompisen vred om nyckeln och inget liv hördes från pumpen. Jag byglade bränslerelät (som på min 518 -91 var det mittersta av de tre och det var blått). Detta gav inte heller något resultat. Då tog jag loss kontakten till bränslepumpen och mätte med multimetern ifall den fick ström. Och det fick den.

Jag demonterade bränslepumpen och kopplade det direkt på batteriet för att försäkra mig om att den givit upp. Och mycket riktigt den var stendöd. Köpte idag en ny pump på Biltema för 449 kr och sedan startade den som en klocka.:)

Hoppas detta kan hjälpa någon iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.