|
|
|
|---|---|
|
av någon konstig anledning, vill bilen dra vänster vid gaspådrag på 5an... ratten är rak men när man gasar så drar den åt vänster! vad beror detta på? någon som känner igen symtomen? | |
| Har du bytt hjullager eller liknande på senaste tiden och isåfall bytte du på BÅDA sidor? | |
|
Hade en 325.a själv för ett tag sedan med liknande problem. Ena bussningen bak var slut ( länkarmsbussning ). Kolla om däcken bak är olika slitna,det brukar visa sej på detta sätt med. |
|
|
har inte bytt hjullager! har nyligen skaffat bilen! ser inte häller hur de ska påverka, att den drar åt vänster vid belastning! var lite inne på de alex84 skrev! men jag tänkte kolla om någon annan varit med om samma problem, när de gäller dåliga bussningar i bakvagn! de kommer bli jobbigt att ner med länkarm och pressa ur bussning dock:S om de nu är de som är felet! kom gärna med andra förslag vad felet kan bero på! |
|
|
Hur uppför sej bilen för övrigt ? *Drar bilen sej eller ormar sej vid ex acceleration ? *Vill bilen dra sej åt nåt håll vid ojämnheter i vägen,farthinder,gropar el liknande ? *Känns den nervös på rak väg eller går bilen stabilt ? *När bilen börjar dra sej som Du säger på 5:ans växel, när Du sen släpper på gasen går den då tillbaka rakt fram eller svänger den lika mycket åt andra hållet ? |
|
|
bilen känns helt okay på rak väg, är ej orolig i bakvagn på så vis, den känns okay vid ojämnheter å så oxå! Men visst känns de att den vill dra vänster vid acc på andra växlar oxå! men känns mest vid segdragning på 5an.. och släpper jag gasen går den rakt, svänger ej! De e inte våldsamt mycke den vill dra åt vänster, men de märks! |
|
|
Tycker det låter som en bussning i bakvagnen i alla fall ? Tror Du kan bortse från framvagnen då bilen inte störs av gupp,ojämnheter mm. Vid acceleration så skjuter bakvagnen på bilen i övrigt,då skulle en länkarmsbussning på vänster sida påverka bilen så att bakvagnen tenderar att vrida sej till höger vilket gör att bilen börjar svänga vänster. När Du sen släpper gasen så går länkarmen tillbaka till sitt ursprungsläge dvs det läge som den är minst belastad i. Att Du upplever det mest vid segdragning och på 5.ans växel tolkar jag som att accelerationen sker under en längre tid ock att farten gör små rörelser till stora förändringar i beteendet. Om Du får hjälp av någon som kan titta på vänster resp höger bakhjul när Du lägger i 1:ans växel och samtidigt bromsar som du gasar lite. Rör sej hjulet framåt,dvs om bakvagnen verkar skjuta framåt på endera sidan så rör det troligen om en bussning. Lite svårt att säga om det visar sej så dock ? Annars är en bil-lyft och ett bänd/bräckjärn ett sätt att bryta vid bussningar/leder och se onormala rörelser i dessa. |
|
|
hmm, måste meddela att de inte är någon bussning som är slut som jag trodde till 100% tidigare! utan de är ett fäste till bakaxeln (vänster bakre) som har smällt av! blir till att kapa upp golv imorgon och svetsa! till 99% är de det som göra att den drar vänster och att de dunkar till vid koppling mellan 1,2an! Men jag var inne på samma spår som du sa tidigare ALEX84, inann jag starta denna tråd! |
|
|
Bra att du lokaliserat felet i alla fall. Har Du nämnt "dunkadet" vid växling tidigare har Du garanterat fått tipset tidigare av någon här på forumet. Hoppas svetsfogen håller bara när du är klar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.